Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/44100
Title: Інтегративна компетентність майбутніх фахівців психолого-педагогічні аспекти формування в закладах вищої освіти
Other Titles: Integrative competence of future specialists: psychological and pedagogical aspects of formation in higher education institutions
Authors: Синишина, Вікторія Михайлівна
Савіцька, Вікторія
Keywords: інтегративна компетентність, психолого-педагогічні аспекти, професійна підготовка, майбутні фахівці, заклади вищої освіти, integrative competence, psychological and pedagogical aspects, professional training, future specialists, institutions of higher education
Issue Date: 2021
Citation: Синишина В. М., Савіцька В. Інтегративна компетентність майбутніх фахівців психолого-педагогічні аспекти формування в закладах вищої освіти / В. М. Синишина, В. Савіцька // Гуманітарні студії: історія та педагогіка. – Серія : Педагогіка. – Вип. 2, 2021, Тернопіль. – С.115-124. – Бібл. С.121 - 122 (14 назв)
Abstract: У статті окреслено актуальність психолого-педагогічних аспектів формування інтегративної компетентності майбутніх фахівців у закладах вищої освіти. Обґрунтовано, що в сучасних умовах інтегративність як принцип розвитку суспільства, науки, виробництва, освіти, що забезпечує міждисциплінарну комплексність, узагальненість, ущільненість знань, методів і засобів пізнання, а також як новоутворення в освітніх структурах, зумовлює потребу формування у майбутніх фахівців інтегративної компетентності. У межах статті інтегративну компетентність розглянуто з позицій психофізіологічного, діяльнісного, особистісного, особистісно-функціонального підходів. Метою статті є визначення змісту та особливостей формування інтегративної компетентності на основі аналізу психолого-педагогічних аспектів процесу підготовки майбутніх фахівців у закладах вищої освіти. Визначено психолого-педагогічні аспекти формування інтегративної компетентності майбутніх фахівців, реалізацію яких доцільно здійснювати у таких напрямах: функціонально-цільового, проблемно-пізнавального, процесуально-методичного та інтегративно-результативного.Обґрунтовано, що формуванню інтегративної компетентності майбутніх фахівців сприяє використання деяких видів проєктної діяльності студентів (імітаційно-професійні ігрові проєкти, інформаційно-аналітичні проєкти, спеціалізовані практико зорієнтовані проєкти), а також на основі використання поліфункціонального інтегрованого портфоліо, кейс-комплектів, сукупності імітаційно-професійних, контекстних освітніх технологій, індивідуального поліфункціонального інтегративного кейс-комплекту фахівця. Узагальнено, що реалізація виокремлених психолого-педагогічних аспектів формування інтегративної компетентності майбутніх фахівців науково-методично забезпечує міжпредметні зв’язки, змістовно-логічну єдність різних спеціальних дисциплін; взаємозв’язок теоретичних курсів навчання та різних практикумів, видів виробничої практики та квазіпрофесійної діяльності.Подальші дослідження визначено у розвитку форм взаємодії університету і роботодавців з метою вдосконалення професійно-практичної компетентності майбутніх фахівців; розвитку самоосвітньої культури студентів в процесі оволодіння технологіями професійної діяльності; підготовці викладачів закладів вищої освіти до роботи щодо формування інтегративної компетентності майбутніх фахівців різних профілів підготовки.
The article outlines the relevance of psychological and pedagogical aspects of the formation of integrative competence of future professionals in higher education institutions. It is substantiated that in modern conditions integrativeness as a principle of development of society, science, production, education, which provides interdisciplinary complexity, generalization, the density of knowledge, methods and means of cognition, as well as a new development in educational structures, necessitates the formation of integrative competence. Within the article, integrative competence is considered from the standpoint of psychophysiological, activity, personal, personal-functional approaches. The article aims to determine the content and features of the formation of integrative competence based on the analysis of psychological and pedagogical aspects of the process of training future professionals in higher education institutions. The psychological and pedagogical aspects of the formation of integrative competence of future specialists are determined, the implementation of which should be carried out in the following areas: functional-target, problem-cognitive, procedural-methodical and integrative-effective. It is substantiated that the formation of integrative competence of future specialists is facilitated by the use of some types of project activities of students (simulation-professional game projects, information-analytical projects, specialized practice-oriented projects), as well as the use of multifunctional integrated portfolio, case sets, contextual educational technologies, individual multifunctional integrative case set off a specialist. It is generalized that the implementation of the selected psychological and pedagogical aspects of the formation of integrative competence of future professionals scientifically and methodologically provides interdisciplinary links, content and logical unity of different special disciplines; the relationship between theoretical training courses and various workshops, types of industrial practice and quasi-professional activities.Further research is identified in the development of forms of interaction between the university and employers to improve the professional and practical competence of future professionals; development of a self-educational culture of students in the process of mastering the technology of professional activity; training of teachers of higher education institutions to work on the formation of integrative competence of future specialists in various fields of training.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/44100
ISSN: 2786-6122
Appears in Collections:Наукові публікації кафедри психології



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.