Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/45837
Title: Correlation and regression analysis of tourists served by tourism entities in Ukraine: regional differences
Authors: Грабар, Марина Василівна
Кашка, Марія Юріївна
Морохович, Василь Степанович
Morokhovych, Vasyl
Hrabar, Maryna
Kashka, Mariia
Keywords: туризм, туристичний ринок, туристичний потік, кореляційно-регресійний аналіз, Україна.
Issue Date: 2022
Citation: Морохович В.С., Грабар М.В., Кашка М.Ю. Correlation and regression analysis of tourists served by tourism entities in Ukraine: regional differences. Індустрія туризму і гостинності в Центральній та Східній Європі. №4. 2022. С.26-36.
Abstract: Туризм є важливою складовою багатьох країн, оскільки суб’єкти туристичного сектору тісно співпрацюють з іншими галузями, забезпечуючи залучення інвестиційних ресурсів, зміцнюючи дохідну частину бюджету, покращуючи платіжний баланс країни, а також сприяє стійкому економічному зростанню та підвищенню добробуту населення. Ключовим показником розвитку туризму є туристичні потоки, які впливають на просторові відмінності у функціонуванні дестинацій та викликають територіальну соціальноекономічну нерівномірність. Найбільш значущі детермінанти, що впливають на кількість обслуговуваних туристів, можна визначити за допомогою кореляційного та регресійного аналізу. У статті проведено аналіз сучасного стану ринку туристичних послуг в Україні. Фінансово-економічна криза, що загострилася останніми роками, та події, пов’язані з анексією АР Крим і дією Об’єднаних сил на території Донецької та Луганської областей, призвели до зменшення в’їзного туристичного потоку в Україні. Досліджено фактори, що впливають на розвиток туристичного ринку України. За допомогою кореляційно-регресійного аналізу сформовано модель причинно-наслідкових зв’язків між населенням регіону, його реальними доходами, кількістю туристичних підприємств та результуючою ознакою – кількістю обслуговуваних туристів. Економетричні моделі показують, що кількість туристичних підприємств позитивно впливає на результуючу ознаку в 95,8% регіонів; дохід на душу населення сприяє збільшенню кількості туристів, які обслуговуються в 91,7% регіонів; а чисельність населення впливає на збільшення кількості туристів у 66,7% регіонів. Таким чином, гіпотеза факторних змінних підтверджена в більшості регіонів України. Вивчення кількості туристів, що обслуговуються підприємствами туристичної індустрії в регіональному розрізі, дозволяє проаналізувати ефективність їх діяльності та визначити параметри регіонів з більшою мобільністю населення, а також визначити регіони, які генерують туристичні потоки. Практичне значення побудови економетричних моделей полягає в можливості їх використання для прогнозування розвитку туристичної галузі в Україні.
Tourism is an important component of many countries, as the tourism sector works closely with other industries, attracting investment resources, strengthening the revenue side of the budget, improving the country's balance of payments, and promoting sustainable economic growth and welfare. The key indicator of the development of tourism is tourist flows that affect the spatial differences in the functioning of destinations and cause territorial socio-economic unevenness. The most significant determinants affecting the number of tourists serviced can be identified using correlation and regression analysis. The article analyzes the current state of the market of tourist services in Ukraine. The financial and economic crisis, which has intensified in recent years, the events related to the annexation of the Autonomous Republic of Crimea and the operation of the Joint Forces in the territory of Donetsk and Luhansk regions, led to a decrease in the inbound tourist flow in Ukraine. The factors that influence the development of the tourism market of Ukraine are studied. Using the correlation-regression analysis, a model of cause and effect relationships between the population of the region, its real incomes, the number of tourist enterprises and the resulting feature – the number of tourists served, have been formed. Econometric models indicate that number of tourist enterprises positively affects the resulting feature in 95.8% of the regions; the income per capita contributes to an increase in the number of tourists served in 91.7% of the regions; and the number of population affects an increase in the number of tourists in 66.7% of the regions. Thus, the hypothesis of factor variables has been confirmed in most regions of Ukraine. The study of the number of tourists serviced by enterprises of tourist industry in the regional context enables us to analyze the efficiency of their activities and to determine the parameters of the regions with greater mobility of the population, as well as to identify the regions that generate tourist flows. The practical importance of constructing econometric models lies in the possibility of using them to predict the development of the tourism industry in Ukraine.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/45837
Appears in Collections:Наукові публікації кафедри туризму

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Стаття_Iндустрiя туризму №4_2022 (1).pdf1.02 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.