Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/46473
Title: Обмеження конституційних прав і свобод людини в умовах встановлення правового режиму карантину
Other Titles: Restrictions on constitutional rights and human freedoms in the conditions of establishing the legal quarantine regime
Authors: Дзюбенко, О.Л.
Keywords: карантин, ізоляція, конституційні права і свободи, коронавірус, обмеження прав і свобод, пандемія, quarantine, isolation, constitutional rights and freedoms, coronavirus, restriction of rights and freedoms, pandemic
Issue Date: 2020
Citation: Дзюбенко О. Л. Обмеження конституційних прав і свобод людини в умовах встановлення правового режиму карантину / О. Л. Дзюбенко // Порівняльно-аналітичне право. – Ужгород : Ужгородський національний університет, 2020. Вип. 4. – С. 57–64.
Series/Report no.: Порівняльно-аналітичне право;
Abstract: В статті проаналізовано обмеження прав і свобод людини і громадянина, що були вста новлені постановами Кабінету Міністрів України для запобігання поширенню на території України COVID-19. З березня 2020 року на всій території України діє карантин, який пред ставляє собою адміністративні та медико-санітарні заходи, що застосовуються для запобі гання поширенню особливо небезпечних інфекційних хвороб. Такі заходи передбачають і встановлення певних обмежень конституційних прав і свобод. Так, постановами Кабінету Міністрів України було обмежено такі конституційні права і свободи: свободу пересування (ст.33), свободу світогляду і віросповідання ( ст.35), право на мирні збори (ст.39), право на підприємницьку діяльність (ст. 42), право на працю (ст.43), право на страйк (ст.44), право на соціальний захист (ст.46), право на охорону здоров’я, медичну допомогу та медичне страхування (ст. 49), право на освіту (ст.53), а також принцип рівності за віковою ознакою (ст.24). Згідно статті 64 Основного Закону конституційні права і свободи людини і гро мадянина не можуть бути обмежені, крім випадків, передбачених Конституцією України. Встановлення обмежень прав і свобод людини і громадянина в Україні можливе лише в рамках особливого правового режиму (воєнний/надзвичайний стан) із зазначенням строків обмеження та вичерпним переліком прав, що підлягають обмеженню. Правовий режим карантину не є підставою для таких обмежень. І хоча порушення нормальних умов жит тєдіяльності суспільства через поширення коронавірусу SARS-CoV-2 вимагає стрімких та рішучих дій від органів державної влади, проте такі дії мають бути законними, пропор ційними та відповідати меті встановлення. Обмеження прав і свобод людини є сферою дії не Кабінету Міністрів України, а Верховною Ради України, яка може встановлювати такі обмеження у законі відповідно до Конституції.
The article analyzes the restrictions on human and citizen’s rights and freedoms established by the resolutions of the Cabinet of Ministers of Ukraine to prevent the spread of COVID-19 in Ukraine. From March 2020, quarantine is in force throughout Ukraine, which is an administrative and health measures used to prevent the spread of particularly dangerous infectious diseases. Such measures include the establishment of certain restrictions on constitutional rights and freedoms. Thus, the resolutions of the Cabinet of Ministers of Ukraine restricted the following constitutional rights and freedoms: freedom of movement (Article 33), freedom of worldview and religion (Article 35), the right to peaceful assembly (Article 39), the right to entrepreneurial activity (Article 42), the right to work (Article 43), the right to strike (Article 44), the right to social protection (Article 46), the health protection, medical care and medical insurance (Article 49), the right to education (Article 53), as well as the principle of equality on the basis of age (Article 24). According to Article 64 of the Basic Law, the constitutional human and citizen’s rights and freedoms shall not be restricted, except in cases envisaged by the Constitution of Ukraine. Establishment of restrictions on human and citizen’s rights and freedoms in Ukraine is possible only within the framework of a special legal regime (martial law / state of emergency) with an indication of the period of restriction and an exhaustive list of rights subject to restriction. The legal quarantine regime is not a basis for such restrictions. Although the disruption of normal living conditions through the spread of coronavirus SARS-CoV-2 requires swift and decisive action by public authorities, such action must be lawful, proportionate and consistent with the purpose of the establishment. Restrictions on human rights and freedoms are not the scope of the Cabinet of Ministers of Ukraine, but the Verkhovna Rada of Ukraine, which may establish such restrictions in law in accordance with the Constitution.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/46473
ISSN: 2524-0390
Appears in Collections:Порівняльно-аналітичне право. №4 2020

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
57.pdf320.86 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.