Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/46751
Title: Розвиток творчих умінь молодших школярів з особливими освітніми потребами з використанням інтерактивних технологій
Other Titles: Development of creative skills of junior schoolchildren with special Educational needs by means of interactive technologies
Authors: Бондар, Юлія Володимирівна
Keywords: творчі вміння, молодші школярі з особливими освітніми потребами, інтерактивні техно- логії, соціалізація, початкова школа
Issue Date: 2020
Publisher: Вид-во “Говерла”
Citation: Бондар, Юлія Володимирівна Розвиток творчих умінь молодших школярів з особливими освітніми потребами з використанням інтерактивних технологій / Юлія Володимирівна Бондар // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І. Кузьма. – Ужгород : Говерла, 2020. – Вип. 1 (46), Ч. 1, Ч. 2. – С. 18–21. – Рез. укр., англ. – Бібліогр.: с. 20–21 (12 назв).
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: Анотація. За результатами вивчення наукових праць визначено, що саме використання інтерактивних технологій в освітньому процесі сприятиме всебічному розвитку молодших школярів, розкриттю потенцій- них можливостей кожної дитини з особливими освітніми потребами. Метою наукової роботи є висвітлення особливостей розвитку творчих умінь молодших школярів з особливими освітніми потребами із викорис- танням інтерактивних технологій. Методами дослідження визначено теоретичний аналіз та узагальнення лі- тературних джерел, задля розкриття теоретичних основ означеної проблеми дослідження. Зокрема, автором розкрито зміст поняття «творчі вміння», виокремлено вміння, які належать до творчих: нестандартно мисли- ти, бачити проблему і знаходити шляхи її вирішення, генерувати нестандартні ідеї, аналізувати інформацію тощо. Особливу увагу зосереджено на процесі соціалізації особистості, завдяки якому реалізуються творчі вміння. Наголошено на його першочерговій необхідності для дітей з особливими освітніми потребами. За- пропоновано інтерактивні технології для оптимізації навчального процесу в початковій школі для дітей із особливими освітніми потребами: кооперативного навчання, колективно-групового навчання, ситуативного моделювання, опрацювання дискусійних питань. Зосереджено увагу на необхідності врахування особливос- тей реабілітації та навчання для реалізації можливостей дитини з особливими освітніми потребами. Резуль- тати дослідження свідчать, що активне впровадження інтерактивних технологій в освітній процес стимулює потребу учнів в реалізації внутрішнього потенціалу та сприяє розвитку творчих умінь, які є важливими для успішної соціалізації в соціумі. Ключові слова: творчі вміння; молодші школярі з особливими освітніми потребами; інтерактивні техно- логії; соціалізація; початкова школа.
Abstract. According to the conducted analysis of scientific works, we determined that creative activity is an important factor in the harmonious development of personality, and interactive learning technologies – a means of developing creative skills. The use of interactive technologies in the educational process will contribute to the comprehensive development of primary school children, the disclosure of the potential of each child with special educational needs. The purpose of scientific work is to highlight the features of the development of creative skills of primary school children with special educational needs using interactive technologies. The methods of research determine the theoretical analysis and generalization of literature sources, in order to reveal the theoretical foundations of this research problem. In particular, the author identifies the theoretical foundations of this research problem. The meaning of the concept of «creative skills» is revealed, the skills that belong to the creative ones are singled out: thinking outside the box, seeing the problem and finding ways to solve it, generating non-standard ideas, analyzing information, etc. The main factors on which the development and formation of creative skills depend are outlined. The focus is on the purposeful influence of the teacher and the assimilation of theoretical and practical material, which determine the effectiveness of the development and formation of creative skills of students. Particular attention is paid to the process of socialization of the individual, through which creative skills are realized. Emphasis is placed on its urgent need for children with special educational needs. Interactive technologies have been identified as an effective way to establish communication and establish partnerships. The essence of interactive learning as an active form of interaction of all participants of the educational process is revealed. Interactive technologies for optimizing the educational process in primary school for children with special educational needs are proposed: cooperative learning, collective-group learning, situational modeling, discussion of issues. Interactive methods are recommended that will promote the development of creative skills in primary school students with speech disorders. Attention is focused on the need to take into account the peculiarities of rehabilitation and training to realize the potential of a child with special educational needs. The results of the study show that the active introduction of interactive technologies in the educational process stimulates the need of students to realize their inner potential and promotes the development of creative skills that are important for successful socialization in society. Key words: creative skills; junior schoolchildren with special educational needs; interactive technologies; socialization; elementary school.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/46751
ISSN: 2524-0609
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (46) - 2020



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.