Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/46752
Title: Принципи відбору та організації навчального матеріалу для формування англомовної професійно орієнтованої компетентності у говорінні майбутніх лікарів в умовах полікультурного середовища
Other Titles: Principles of selection and organization of the educational material for The formation of english professionally oriented competence in speech of Future doctors in polycultural environment
Authors: Вайнагій, Тетяна Миколаївна
Keywords: англомовна професійно орієнтована компетентність, англомовне професійно орієнтова не говоріння, полікультурне середовище, полінаціональна група, принципи відбору навчального матеріалу, принципи організації навчального матеріалу
Issue Date: 2020
Publisher: Вид-во “Говерла”
Citation: Вайнагій, Тетяна Миколаївна Принципи відбору та організації навчального матеріалу для формування англомовної професійно орієнтованої компетентності у говорінні майбутніх лікарів в умовах полікультурного середовища / Тетяна Миколаївна Вайнагій // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І. Кузьма. – Ужгород : Говерла, 2020. – Вип. 1 (46), Ч. 1, Ч. 2. – С. 22–30. – Рез. укр., англ. – Бібліогр.: с. 27–30 (40 назв).
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: Анотація. Стрімка інтеграція України у міжнародний освітній простір зумовила формування полікуль- турного середовища (а саме – полінаціональних груп студентів) на базі вітчизняних ЗВО. Нові реалії вищої освіти вимагають внесення якісно нових змін до методик і підходів навчання, відмінних від тих, що тра- диційно застосовуються під час роботи з мононаціональними академічними групами. Одним з початкових етапів розробки новітніх методик є відбір та організація навчального матеріалу для формування англомовної професійно орієнтованої компетентності, позаяк англійська мова є провідною мовою фахового міжнаціональ- ного спілкування. Увага до спеціальності «Медицина» опосередкована найбільшою популярністю лікарсько- го фаху серед зарубіжних студентів. Метою дослідження є визначити, охарактеризувати та класифікувати принципи відбору та організації навчального матеріалу, важливі для ефективного формування англомовної професійно орієнтованої компетентності у говорінні майбутніх лікарів з урахуванням специфіки полікультур- ного академічного середовища. Указана мета зумовила вибір взаємопов’язаних методів дослідження, а саме структурно-логічний та функціональний аналіз, а також системно-структурний та компаративний аналіз. У статті виокремлені та описані три категорії принципів, зокрема принципи відбору навчального матеріалу, принципи організації навчального матеріалу, а також сукупні принципи відбору та організації навчального матеріалу. Обґрунтовано доцільність використання зазначених принципів для формування англомовної про- фесійно орієнтованої компетентності в говорінні майбутніх лікарів у полікультурному середовищі. Ключові слова: англомовна професійно орієнтована компетентність; англомовне професійно орієнтова- не говоріння; полікультурне середовище; полінаціональна група; принципи відбору навчального матеріалу; принципи організації навчального матеріалу.
Abstract. The rapid integration of Ukraine into the international educational system has led to the formation of polycultural environment (namely, polynational groups of students) on the basis of domestic higher education institutions. New realities of higher education require qualitatively new changes in methods and approaches to teaching that differ from those, which are traditionally used when working with mononational academic groups. One of the initial stages of development of the latest methods is the selection and organization of educational material for the formation of English professionally oriented competence, since English is the leading language of professional cross-national communication. Attention to the specialty «Medicine» is conditioned by the greatest popularity of the medical profession among foreign students. The purpose of the study is to identify, characterize and classify the principles of selection and organization of educational material, which are important for the effective formation of English professionally oriented competence in speech of future doctors taking into account the specifics of polycultural academic environment. The stated purpose of the study has led to the choice of the following research methods: structural-logical and functional analysis to determine basic principles of selection and organization of educational material, presented in modern research of domestic and foreign scientists, their features and main components, as well as system-structural and comparative analysis, which has allowed to generalize and determine the common and distinctive features of the principles of selection and organization of educational material and to categorize the selected principles with regard to the study matter. The article identifies and describes three categories of principles, including the principles of selection of educational material, the principles of organization of educational material and the overall principles of selection and organization of educational material. The expediency of applying these principles for the formation of English professionally oriented competence in speech of future doctors in a multicultural environment is substantiated. Key words: English professionally oriented competence; English professionally oriented speech; polycultural environment; polynational group; principles of selection of educational material; principles of organization of educational material.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/46752
ISSN: 2524-0609
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (46) - 2020



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.