Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/46819
Title: Толерантність як результат духовно-релігійного виховання студентської молоді
Other Titles: Tolerance as a consequence of spiritual and religious education of student Youth
Authors: Гузинець, Олеся Володимирівна
Keywords: толерантність, духовно-релігійне виховання, молодь, терпимість
Issue Date: 2020
Publisher: Вид-во “Говерла”
Citation: Гузинець, Олеся Володимирівна Толерантність як результат духовно-релігійного виховання студентської молоді / Олеся Володимирівна Гузинець // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І. Кузьма. – Ужгород : Говерла, 2020. – Вип. 1 (46), №Ч. 1, Ч. 2. – С. 31–34. – Рез. укр., англ. – Бібліогр.: с. 33–34 (10 назв).
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: Анотація. Забезпечити ефективність радикальних реформ в освіті, пов’язаних із перспективами роз- витку країни, неможливо без урахування світоглядних і ціннісних орієнтацій особистості, її творчої само- регуляції, професійної підготовки, загальної духовної культури, втілення зразків толерантної поведінки та здійснення високоморальних вчинків молодого покоління. Зазначене визначає актуальність досліджуваної проблеми. Метою дослідження є з’ясувати та проаналізувати сутність і визначити особливості толерантності, як результату духовно-релігійного виховання. Для досягнення поставленої мети використано такі методи до- слідження: аналіз вітчизняної й зарубіжної філософської, соціологічної, психолого-педагогічної літератури з проблеми (для узагальнення теоретичних засад та з’ясування сутності толерантності, як результату духовно- релігійного виховання студентської молоді; аналіз, синтез, абстрагування, узагальнення (для обґрунтування організаційно-педагогічних умов духовно-релігійного виховання молоді). На духовний розвиток сучасної мо- лодої людини, систему її моральних настанов і цінностей істотно впливають релігія та церква. Тому важлива релігійна толерантність – морально-етична цінність, світоглядна й психологічна якість особистості, що по- лягає в усвідомленні, сприйнятті, розумінні та повазі різних релігійних вірувань, у визнанні й практичному утвердженні права кожної людини мати релігійні або вільнодумні переконання. Для формування толерантних міжособистісних стосунків у навчально-виховній роботі використовуються тренінги, рольові ігри, індивіду- альні бесіди й консультації, написання ессе на тему народних звичаїв, релігійних обрядів, родинних традицій. Ключові слова: толерантність; духовно-релігійне виховання; молодь; терпимість.
Abstract. It is impossible to ensure the effectiveness of radical reforms in education related to the country's development prospects without taking into account the worldview and values of an individual, his/her creative selfregulation, training, general spiritual culture, implementation of tolerant behavior and high morals of the younger generation. This determines the relevance of the research problem. The purpose of the study is to clarify and analyze the essence and identify the characteristics of tolerance as a result of spiritual and religious education. To achieve this goal, the following research methods are used: analysis of domestic and foreign philosophical, sociological, psychological and pedagogical literature on the problem (to generalize the theoretical foundations and clarify the essence of tolerance as a result of spiritual and religious education of students; analysis, synthesis, abstraction, generalization (to substantiate the organizational and pedagogical conditions of spiritual and religious education of youth). Therefore, religious tolerance is an important moral and ethical values, worldview and psychological quality of the individual, which consists in awareness, perception, understanding and respect of various religious beliefs, in the recognition and practical assertion of the right of everyone to have religious or free-thinking beliefs. Religious tolerance involves the use of tolerant behavior as one that ensures security in interpersonal relationships; awareness of tolerance as an effective practice of interpersonal communication; recognition of the individual's right to their own worldview and awareness of moral and legal responsibility for compliance with the principle of religious tolerance; practical construction of tolerant relations. For formation of tolerant interpersonal relations in educational work trainings, role games, individual conversations and consultations on a subject of national customs, religious rites, family traditions are used. Key words: tolerance; spiritual and religious education; young; tolerance.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/46819
ISSN: 2524-0609
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (46) - 2020



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.