Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/46821
Title: Сучасні реалії стану сформованості професійно-етичної компетентності майбутніх фахівців соціальної сфери
Other Titles: Modern realities of the state of formation of professional and ethical Competence of future social sphere specialists
Authors: Зозуляк-Случик, Роксоляна Василівна
Keywords: професійно-етична компетентність, фахівець соціальної сфери, соціальний працівник, заклад вищої освіти, професійна етика
Issue Date: 2020
Publisher: Вид-во “Говерла”
Citation: Зозуляк-Случик, Роксоляна Василівна Сучасні реалії стану сформованості професійно-етичної компетентності майбутніх фахівців соціальної сфери / Роксоляна Василівна Зозуляк-Случик // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І. Кузьма. – Ужгород : Говерла, 2020. – Вип. 1 (46), Ч. 1, Ч. 2. – С. 39–42. – Рез. укр., англ. – Бібліогр.: с. 41–42 (5 назв).
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: Анотація. В основу сучасної освітньої політики покладена якість вищої освіти. Адже саме вона сприяє вирішенню комплексу завдань, спрямованих на формування особистості компетентного фахівця, орієнтованого на навчання впродовж життя, постійне особистісне і професійне самовдосконалення. Сучасний фахівець соціальної сфери має не тільки досконало володіти арсеналом необхідних умінь, знань та навичок, але й володіти сформованими етичними цінностями задля попередження й лікування соціальних хвороб людей різного віку. Формування професійно-етичної компетентності виступає підґрунтям фахової підготовки в закладах вищої освіти. Мета статті: дослідження стану сформованості професійно-етичної компетентності майбутніх фахівців соціальної сфери в освітньому процесі закладів вищої освіти. Застосовано такі методи дослідження: опитувально-діагностувальні методи для виявлення стану сформованості професійно-етичної компетентності майбутніх фахівців соціальної сфери. Отримані результати дозволяють стверджувати, що сучасна система підготовки фахівців соціальної сфери на сучасному етапі доволі повільно переорієнтовується з репродуктивного навчання на компетентнісно орієнтовану інноваційну освіту. Результати дослідження зумовлюють наступні висновки: формування професійної етики майбутніх фахівців соціальної сфери відбувається несистемно, і в цьому вбачається проблема із формування змісту основних складових професійно- етичної компетентності; більшість майбутніх фахівців соціальної сфери мають потребу в конкретній і дієвій допомозі з формування основних категорій моралі, що становлять фундамент професійно-етичної компетентності; частіше всього викладачі зосереджують увагу на засвоєнні студентами змісту навчальних дисциплін, а не на формуванні професійно-етичних умінь, особистісно-моральних і професійно важливих якостей. Ключові слова: професійно-етична компетентність; фахівець соціальної сфери; соціальний працівник; заклад вищої освіти; професійна етика.
Abstract. The basis of modern educational policy is the quality of higher education. It is higher education that contributes to the solution of a set of tasks aimed at forming the personality of a competent specialist, focused on lifelong learning, constant personal and professional self-improvement. Attention is being increased to the general moral-legal development of the individual as well as to the professional-ethical. The objective level of professional training is determined by the formation of professional and personal qualities. It is obvious that not only the amount of knowledge, skills and abilities, but also the synthesis of competencies, practical experience and professionalethical qualities are an indicator of a thoroughly and comprehensively trained specialist. Therefore, a modern social worker is not only to demonstrate the necessary skills, knowledge and abilities, but also to acquire values in order to prevent and treat social diseases of people of all ages. The State Sectoral Standard for Social Workers Training in higher education institutions defines among the main general requirements in the field of social work: the ability to adhere to ethical principles and standards of social work; the ability to identify ethical dilemmas and contradictions in the professional sphere, to use means of supervision to solve them. Thus, the formation of professional and ethical competence is the basis of professional training in higher education institutions. The aim of the article is to study the state of formation of professional and ethical competence of future specialists in the social sphere in the educational process of higher education institutions. Research methods used: survey and diagnostic methods (questionnaires, conversation, testing, interviews, diagnostics) – for identifying the state of formation of professional and ethical competence of future social professionals. The obtained results allow us to state that the modern system of training of specialists in the social sphere at the present stage is quite slowly reoriented from reproductive education to competence-oriented innovative education. The results of research in this area lead to the following conclusions: the formation of professional ethics of future specialists in the social sphere is unsystematic, and this is seen as a problem in the formation of the main components of professional and ethical competence; most future specialists in the social sphere need concrete and effective assistance in forming the main categories of morality that form the foundation of professional and ethical competence; most often teachers focus on how students learn the content of the discipline, rather than on the formation of professional and ethical skills, personal and moral qualities, which are the key components of professional and ethical competence; teachers mainly use traditional educational technologies, which does not motivate students to the subjectivity of the educational process in higher education institutions. Key words: professional-ethical competence; specialists in the social sphere; social worker; higher education institution; professional ethics.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/46821
ISSN: 2524-0609
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (46) - 2020



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.