Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/46824
Title: Структурно-функціональна модель формування управлінської компетентності майбутніх економістів у процесі фахової підготовки
Other Titles: Structural and functional model of formation of managerial competence of Future economists in the professional training process
Authors: Копняк, Катерина Валентинівна
Keywords: компетентність, управлінська компетентність, структурно-функціональна модель, майбутні економісти, фахова підготовка
Issue Date: 2020
Publisher: Вид-во “Говерла”
Citation: Копняк, Катерина Валентинівна Структурно-функціональна модель формування управлінської компетентності майбутніх економістів у процесі фахової підготовки / Катерина Валентинівна Копняк // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І. Кузьма. – Ужгород : Говерла, 2020. – Вип. 1 (46), Ч. 1, Ч. 2. – С. 54–58. – Рез. укр., англ. – Бібліогр.: с. 58 (6 назв).
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: Анотація. Структура професійної компетентності економіста є складною та розгалуженою. Відповід- но до вимог ринку праці все більш актуальним є формування управлінської компетентності майбутнього економіста, яка необхідна йому для подальшого успішного професійного розвитку та кар’єрного зростання. Мета лослідження: розробити та дослідити таку модель процесу формування управлінської компетентнос- ті майбутнього економіста, яка б дозволила підвищити ефективність цього процесу відповідно до сучасних вимог ринку праці. Використані методи дослідження: аналіз нормативної бази, психолого-педагогічної та навчально-методичної літератури з проблеми дослідження; синтез та узагальнення багаторічного досвіду, у тому числі і власного, підготовки економістів у закладах вищої освіти України; проектування та моделю- вання процесу формування управлінської компетентності майбутнього економіста. Результати дослідження: уточнено зміст поняття «управлінська компетентність економіста»; розроблено та описано структурно-функ- ціональну модель формування управлінської компетентності майбутнього економіста, в якій виділено п’ять взаємопов’язаних блоків: мотиваційно-цільовий, змістовий, організаційно-процесуальний, контрольно-оці- ночний та результативний. Побудована модель є комплексною, оскільки включає основні етапи формування управлінської компетентності майбутніх економістів у процесі фахової підготовки. Ключові слова: компетентність; управлінська компетентність; структурно-функціональна модель; май- бутні економісти; фахова підготовка.
Abstract. The structure of the professional competence of an economist is quite complex and ramified. In accordance with the requirements of the labor market, it is increasingly important to develop the managerial competence of the future economist, which he needs for further successful professional development and career growth. The purpose of the article is to develop and investigate a model of the process of forming the managerial competence of the future economist, which would increase the efficiency of this process in accordance with modern labor market requirements. Research methodology: used analysis of the regulatory framework, psychological and pedagogical and educational literature on the research problem; synthesis and generalization of many years of experience, including own, training of economists in higher education institutions of Ukraine; designing and modeling the process of formation of managerial competence of the future economist. Research results: the meaning of the concept «managerial competence of the economist» is specified; the managerial competence of the economist is the ability and willingness of an individual to perform managerial functions, tasks of an organizational nature, making and implementing sound management decisions, managing the activities of others in order to implement an effective economic strategy of an enterprise or organization; the structural and functional model of forming the managerial competence of the future economist has been developed and characterised. There are five interrelated blocks in this model: motivational-purpose, content, organizational-procedural, control-evaluation and effective. This model is complex because it includes the basic stages of forming the managerial competence of future economists in the process of professional training. The model is a generalized system with an innovative approach to improving theoretical knowledge and practical skills in the field of economics, management, digital technologies, psychology and more. It provides a scientific substantiation of approaches to defining the goals of learning, selecting and structuring the content of learning, the choice of forms, methods and means of learning, its correction. The proposed model is considered as an effective toolkit for organizing a training system for a professionally competent economist. The model is open, constantly evolving and can be supplemented with new blocks as needed. Key words: competence; managerial competence; structural and functional model; future economists; professional training.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/46824
ISSN: 2524-0609
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (46) - 2020



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.