Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/46831
Title: Складові професійного розвитку соціальних працівників у пенітенціарній системі
Other Titles: The components of professional development of social workers in the Penitentiary system
Authors: Оксенюк, Оксана Володимирівна
Keywords: соціальна робота, пенітенціарна система, професійний розвиток, інноваційні методики
Issue Date: 2020
Publisher: Вид-во “Говерла”
Citation: Оксенюк, Оксана Володимирівна Складові професійного розвитку соціальних працівників у пенітенціарній системі / Оксана Володимирівна Оксенюк // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І. Кузьма. – Ужгород : Говерла, 2020. – Вип. 1 (46), №Ч. 1, Ч. 2. – С. 92–95. – Рез. укр., англ. – Бібліогр.: с. 94–95 (5 назв).
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: Анотація. Соціальна робота в пенітенціарній системі – професійна проблема, яка до сьогодні зали- шається на етапі реформування. Актуальність питання професійного розвитку соціальних працівників пені- тенціарної служби обумовлена специфікою роботи, значною кількістю автентичних особливостей служби. Мета статті: з’ясувати складові професійного розвитку соціальних працівників у пенітенціарній системі та виокремити його перспективні напрями. Застосовано наступні методи дослідження: метод узагальнення не- залежних характеристик, порівняльний аналіз – з’ясовано поточний стан проблеми професійного розвитку соціальних працівників у пенітенціарній системі; систематизація, інтегрування, зіставлення – теоретично об- ґрунтовано складові професійного розвитку соціальних працівників пенітенціарної системи та розроблено пропозиції щодо вдосконалення цього розвитку. Установлено, що основними напрямами роботи з персоналом виправних колоній є формування й розвиток у співробітників необхідних знань щодо особливостей роботи із засудженими різної категорії і різного віку; налагодження контактної взаємодії у професійному середовищі співробітників, оптимізація здорового морально-психологічного клімату; профілактика психологічної стій- кості персоналу виправних установ у професійній діяльності; відпрацювання типових ситуації емоційно на- сиченого характеру. Водночас, самоосвіта працівників, поглиблення бази знань керівництва закладу з освіт- нього менеджменту, налагодження моніторингу якості освіти працівників, збереження за працівником права особистого освітнього вибору, стимулювання до проектної діяльності, розширення простору освітніх мож- ливостей працівника закладу, консолідація колективу на основі співробітництва – це основа професійного розвитку кожного (і соціального зокрема) працівника виправного закладу та й самого закладу на перспективу. Ключові слова: соціальна робота; пенітенціарна система; професійний розвиток, інноваційні методи- ки.
Abstract. Social work in the penitentiary system is a professional problem that still remains at the stage of reform. The urgency of the issue of professional development of social workers of the penitentiary service is due to the specificity of the work, a significant number of authentic peculiarities of the service. The aim of the article is to find out the components of professional development of social workers in the penitentiary system and to identify its promising areas. The following research methods were used: the method of generalization of independent characteristics, comparative analysis - the current state of the problem of professional development of social workers in the penitentiary system was clarified; systematization, integration, comparison - the components of professional development of social workers of the penitentiary system were substantiated theoretically and the proposals for improving this development were developed. The results of the research. There are many methods and forms of raising the educational level of the staff nowadays. Therefore, the director of penitentiary institutions needs to implement innovative methodologies that will increase the level of employees’ professional competence qualitatively and facilitate the solution of problematic situations that arise in the process of work. Thus, an important place in the segment of work with the penitentiary service’s staff is occupied by the formation of skills and abilities to provide social and psychological support. The phenomenon of emotional burnout raises the question of developing the methodologies of professional self-recovery of correction system’s staff. Psychodiagnostics, psychocorrection, psychodrama, art therapy - these technologies and techniques are actively used in social work in foreign penitentiary institutions and, partly, in our country. It was revealed that the main directions of work with the staff of reformatory colonies are formation and development of employees’ necessary knowledge concerning features of work with the convicts of different category and different age; adjustment of contact interaction in the professional environment of employees, optimizing a healthy moral and psychological climate; prevention of psychological stability of reformatory colony’s staff in professional activities; working out of typical situations of emotionally saturated nature. At the same time, self-education of employees, deepening the knowledge background on educational management of the institution’s director, setting up the monitoring of the quality of employees’ education, preserving the employee's right to personal educational choice, stimulating project activities, expanding the educational opportunities of the employee of the institution, consolidation of the staff based on cooperation is the background for professional development (and social in particular) of the employee of the penitentiary institution and the institution itself for the future. Key words: social work; penitentiary system; professional development, innovative methodologies.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/46831
ISSN: 2524-0609
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (46) - 2020



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.