Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/46835
Title: Урок гендерної рівності як засіб удосконалення мовленнєвої діяльності учнів
Other Titles: Lesson of gender equalіty as a means of іmprovіng students ‘speech actіvіty
Authors: Помирча, Світлана Вікторівна
Keywords: гендерний аспект, гендерне виховання, критичне мислення, гендерна рівність, гендерний стереотип
Issue Date: 2020
Publisher: Вид-во “Говерла”
Citation: Помирча, Світлана Вікторівна Урок гендерної рівності як засіб удосконалення мовленнєвої діяльності учнів / Світлана Вікторівна Помирча // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І. Кузьма. – Ужгород : Говерла, 2020. – Вип. 1 (46), №Ч. 1, Ч. 2. – С. 111–115. – Рез. укр., англ. – Бібліогр.: с. 114 (8 назв).
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: Анотація. Гендерне мислення, гендерний світогляд формуються на основі гендерних знань. Засвоюючи основи наук, сповнених гендерним підходом до висвітлення всіх сфер життя людини, учні самі і за участю педагогічних працівників формують світогляд. Тому дуже важливо долучати молодь до вивчення гендерних аспектів у неформальній діяльності, щоб уникнути у майбутньому дискримінації, як щодо жінок, так і щодо чоловіків, а, передусім − стимулювали критичне осмислення з урахуванням гендерного аспекту суспільного процесу в усіх галузях знань і самого життя. Актуальність дослідження визначається тим, що впровадження гендеру, дасть змогу подолати ситуацію гендерної дезорієнтації в освітньому процесі взагалі та з’ясувати наскільки час і зміни в суспільстві впливають на гендерні стереотипи українців. Мета статті – дослідити особливості використання в закладах середньої освіти уроків гендерної рівності з урахуванням визначених в сучасній науці гендерних стереотипів. Застосовано такі методи дослідження: вивчення та аналіз науково- методичної літератури; узагальнення інформації для визначення теоретико-методологічних основ досліджен- ня; емпіричні:педагогічне спостереження за позанавчальною діяльністю учнів, бесіди; проведення тренінгу щодо формування гендерної культури. У подальшому планується розробити методичні рекомендації щодо проведення гендерного тренінгу для вчителів, які працюють у закладах середньої освіти, із застосуванням матеріалу, який сприятиме розвитку гендерної свідомості хлопців і дівчат. Ключові слова: гендерний аспект; гендерне виховання; критичне мислення; гендерна рівність; гендер- ний стереотип.
Abstract. Gender thinking, gender worldview are formed on the basis of gender knowledge. Learning the basics of science, full of gender approach to the control of all spheres of human life, students themselves and with the participation of teachers form a worldview. The first is based on the theory of dominance (Fishman, Lakoff, Zimmerman,), the second – on the theory of differences (Cameron, Cotes, Jones, Milroy). The humanities are faced with the historical task of rethinking the social realities of critical epochs, views on the world and the justice of its organization, to find human resources, potential opportunities and limits of restructuring established social relations, to redefine their perspective. These tasks are due to the need to renew and reform national societies and the world community, adherence to humanistic and democratic principles of social life; focus on the individual, his / her position and status, as well as its importance in ensuring the further progress of mankind and its sustainable development, but a new comprehensive system of knowledge, including the social-gender component. The relevance of research is determined by the fact that gender mainstreaming can help to overcome the situation of gender disorientation in the educational process in general. The purpose of the work is to research the peculiarities of using gender equality lessons in secondary education institutions, taking into account the gender stereotypes defined in modern scientific gender. To achieve this goal, the following methods were used: study and analysis of scientific and methodological literature; generalization of information to determine the theoretical and methodological foundations of the study; empirical: pedagogical observation of extracurricular activities of students, conversations; conducting training on the formation of gender culture. The author of the article believes that gender education of young people, above all, contributes to the comprehensive development of personality. Key words: gender aspect; gender education; critical thinking; gender equality; gender stereotype.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/46835
ISSN: 2524-0609
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (46) - 2020



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.