Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/46861
Title: Становлення педагогічної бібліографії та біобібліографії в Україні
Other Titles: Formation of pedagogical bibliography and biobibliography in Ukraine
Authors: Розман, Ірина Іллівна
Keywords: біобібліографія, бібліографія, педагогічна біографістика, дослідження
Issue Date: 2020
Publisher: Вид-во “Говерла”
Citation: Розман, Ірина Іллівна Становлення педагогічної бібліографії та біобібліографії в Україні / Ірина Іллівна Розман // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І. Кузьма. – Ужгород : Говерла, 2020. – Вип. 1 (46), №Ч. 1, Ч. 2. – С. 120–123. – Рез. укр., англ. – Бібліогр.: с. 122–123 (7 назв).
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: Анотація. Актуальність проблеми полягає у тому, що тільки наприкінці ХХ століття розпочалось віднов- лення із небуття безліч імен відомих і менш знаних педагогів, учених, освітян, які спричинилися до розвитку національної освіти і педагогічної думки. Це активізувало переосмислення їхніх ідей і творчої спадщини та вивчення велетенського пласту знань і досвіду з національно-орієнтованих позицій, на основі нових мето- дологічних підходів. У зв’язку з цим виникає можливість до створення умов використання фактографічних, бібліографічних та біобібліографічних матеріалів, теоретико-методологічних положень для розвитку педаго- гічної біографістики. Мета статті полягає у аналізі становлення педагогічної бібліографії та біобібліографії в Україні. Методологічну основу дослідження становлять науково-теоретичні аспекти, компоненти, концепти, які визначають стратегію, логіку, інструменти його організації і проведення: поняття і категорії педагогіки, загальної біографістики, інших галузей знань, які забезпечують предметне вивчення і адекватне трактування життєвого шляху, творчого доробку, суспільної діяльності педагогічних персоналій. Проблема, яка висвітлена у статті, ставить питання використання комплексу загальнонаукових, історико-педагогічних, міждисциплі- нарних, спеціальних біографічних методів: аналіз і синтез, індукція і дедукція, абстрагування і конкретизація, ідеалізація і формалізація, узагальнення і порівняння. Як результат дослідження зазначено, що при формуван- ні різновидових матеріалів української педагогічної бібліографії і біобібліографії наприкінці ХХ – на початку ХХІ ст. використано структурно-типологічний, проблемно-хронологічний та інституційний підходи. Саме вони орієнтують нас на створення структури та історико-тематичний аналіз різних видів педагогічних ви- дань, розвиток основних жарів педагогічної біобібліографічної інформації. Вони дають можливість з’ясувати роль наукових і громадських чинників у цьому процесі. Ключові слова: біобібліографія; бібліографія; педагогічна біографістика; дослідження.
Abstract. The urgency of the problem is that only at the end of the twentieth century began the restoration of many names of famous and lesser-known teachers, scientists, educators, who contributed to the development of national education and pedagogical thought. This intensified the rethinking of their ideas and creative heritage and the study of a huge layer of knowledge and experience from a nationally oriented standpoint, based on new methodological approaches. In this regard, there is an opportunity to create conditions for the use of factual, bibliographic and biobibliographic materials, theoretical and methodological provisions for the development of pedagogical biographies. The purpose of the article is to analyze the formation of pedagogical bibliography and biobibliography in Ukraine. The problem highlighted in the article led to the use of a set of general scientific, historical and pedagogical, interdisciplinary, special biographical methods: analysis and synthesis, induction and deduction, abstraction and concretization, idealization and formalization, generalization and comparison. Thus, the formation of pedagogical bibliography and biobibliography in Ukraine is due to the fact that they aim to accumulate information about the lives of prominent teachers. The life and work of famous scientists and teachers have a great creative heritage. You study their possessions and see many innovative ideas. At the beginning of the XXI century, a biobibliographic retrospective index becomes the main one. It becomes a priority personal direction in the study of biographies of teachers. The study of the biography of a teacher in recent years has become almost a leading area of domestic scientists. As a result of the research it is noted that the formation of various materials of Ukrainian pedagogical bibliography and biobibliography in the late XX - early XXI century. structural-typological, problem-chronological and institutional approaches are used. They guide us to create a structure and historical and thematic analysis of different types of pedagogical publications, the development of the main heat of pedagogical biobibliographic information. They provide an opportunity to determine the role of scientific and social factors in this process. Key words: biobibliography; bibliography; pedagogical; biography; research.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/46861
ISSN: 2524-0609
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (46) - 2020



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.