Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/46864
Title: Особливості емоційного розвитку сучасних дітей в аспекті становлення міжособистісних взаємин
Other Titles: Features of emotional development of modern children in the aspect of interpersonal relationship formation
Authors: Федорова, Марія Анатоліївна
Keywords: старший дошкільник, емоційно-почуттєва сфера, усвідомлення емоцій оточення, здатність до емпатії
Issue Date: 2020
Publisher: Вид-во “Говерла”
Citation: Федорова, Марія Анатоліївна Особливості емоційного розвитку сучасних дітей в аспекті становлення міжособистісних взаємин / Марія Анатоліївна Федорова // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І. Кузьма. – Ужгород : Говерла, 2020. – Вип. 1 (46), №Ч. 1, Ч. 2. – С. 133–137. – Рез. укр., англ. – Бібліогр.: с. 136 (6 назв).
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: Анотація. Актуальність дослідження визначається тим, що науковцями експериментально фіксуються негативні зміни у розвитку сучасних дітей. Метою статті є аналіз та діагностика особливостей розвитку емо- ційно-почуттєвої сфери як такої, що визначає міжособистісні відносини дітей старшого дошкільного віку. Під час діагностики перевірялась сформованість таких показників: усвідомлення емоційних станів оточуючих, здатність до емпатії. Були використані методики: «Вивчення розуміння емоційних станів людей», «Вивчення усвідомленості дітьми моральних норм» (Г.Урунтаєва, Ю.Афонькіна), «Характер проявів емпатійних реак- цій у дітей» (А.Щетиніна), «Незакінчені розповіді» (Т. Гаврилова). Аналіз проведених методик показав, що 70,5% старших дошкільників демонструють нульовий та елементарний рівні усвідомлення емоційних станів оточення. Це проявляється у тому, що дошкільники частково розуміють емоційні стани оточення, допускають неточності при їх визначенні. У більшості випадків дошкільники називають ситуації або можливі причини емоційних станів, які оцінюються. Нульовий і елементарний рівні здатності до емпатії продемонстрували 56,3% дошкільників. Діти виявляють епізодичний інтерес до емоційної поведінки однолітків, інколи «заража- ються» їх станом. Прояви емпатії поодинокі і часто залежать від присутності дорослого. Ключові слова: старший дошкільник; емоційно-почуттєва сфера; усвідомлення емоцій оточення; здат- ність до емпатії.
Abstract. The topicality of the research lies in the fact that negative changes in modern children’ development are more common nowadays.The aim of the article is to analyse peculiarities of the child’s emotional development in senior preschool age. The following key features of the preschooler’s emotional sphere were singled out in scientific literature: the ability to realize emotional states of others around him, the ability to empathize. During diagnostics, the formation of the following indicators was checked: awareness of emotional states of others and the ability to empathize. The following methods were used: «Study of understanding the emotional states of people», «Study of children’s awareness of moral norms» (G.Uruntayeva, Y.Afonkina), «The nature of empathic reactions’ manifestations in behaviour» (A. Shchetinina), «Unfinished stories» (T. Gavrilova). The analysis of the methods showed that 70.5% of older preschoolers demonstrate zero and elementary levels of awareness of the emotional states of others. This is manifested in the fact that preschoolers partially understand the emotional states of others, allow inaccuracies when asked to determine them. As a rule, children cannot identify mimics which helped them to identify emotions. In most cases, preschoolers mention situations or possible causes of the emotional states being assessed. Zero and elementary levels of empathy were demonstrated by 56.3% of preschoolers. Children show occasional interest in the emotional behavior of their peers, sometimes «get infected» by their emotional state. Manifestations of empathy are isolated and often depend on the presence of an adult. As a rule, preschoolers understand the situation only from their point of view, thus there is no peer orientation. Key words: senior pre-schooler; emotional sphere; emotional awareness of others; the ability to empathize.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/46864
ISSN: 2524-0609
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (46) - 2020



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.