Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/46869
Title: Особливості дистанційного навчання у післядипломній педагогічній освіті Закарпаття
Other Titles: Peculiarities of distance learning in postgraduate pedagogical education of Zakarpattia
Authors: Грабовська, Тетяна Іванівна
Грабовський, Олександр Володимирович
Keywords: дистанційне навчання, післядипломна педагогічна освіта, методи організації дистанційного навчання, інформаційні технології, навчальні платформи
Issue Date: 2020
Publisher: Вид-во “Говерла”
Citation: Грабовська, Тетяна Іванівна Особливості дистанційного навчання у післядипломній педагогічній освіті Закарпаття / Тетяна Іванівна Грабовська, Олександр Володимирович Грабовський // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І. Кузьма. – Ужгород : Говерла, 2020. – Вип. 1 (46), №Ч. 1, Ч. 2. – С. 154–159. – Рез. укр., англ. – Бібліогр.: с. 158 (8 назв).
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: Анотація. Дистанційне навчання є сучасним, системоутворюючим видом навчання, який охоплює еле- менти очного навчання, а також сучасне науково-методичне забезпечення, доступ до якого здійснюється через використання сучасних інформаційних технологій, телекомунікаційних мереж тощо. Метою статті є розкрит- тя особливостей дистанційного навчання у післядипломній педагогічній освіті Закарпаття через застосування навчальних платформ, месенджерів, соціальних мереж тощо. У статті використано такі методи дослідження як аналіз наукової, психолого-педагогічної, навчально-методичної та спеціальної літератури, інформаційних джерел з проблеми дослідження; синтез та узагальнення теоретичних положень, розкритих у науковій та навчально-методичній літературі; узагальнення власного педагогічного досвіду у підвищення кваліфікації педагогів Закарпатської області. Проведено аналіз різних методик і форм сучасного освітнього процесу з використанням інформаційних технологій. Обґрунтовано можливість і ефективність підвищення кваліфіка- ції педагогічних працівників в умовах дистанційного навчання. Доведено актуальність застосування різних методів організації дистанційного навчання в умовах перебудови системи навчання та викладання, надання навчальної інформації та використання доступних і ефективних засобів комунікації. Ключові слова: дистанційне навчання; післядипломна педагогічна освіта; методи організації дистанцій- ного навчання; інформаційні технології; навчальні платформи.
Abstract. Distant learning is a new, progressive, system-forming type of training which includes the elements of full-time training, as well as modern scientific and methodological support, which is assessed through the use of modern information technologies, telecommunication networks etc. Opportunities for distance learning in the field of education have been considered through the prism of postgraduate pedagogical education, where there is a constant need to improve the level of knowledge, skills and abilities. The effectiveness of distance learning depends on the ways of providing educational materials, control over the implementation of the curriculum, the possibility of unimpeded contact with the teacher. In the distance form of professional development of teachers, the emphasis is shifted to the independent work of the student, and the role of the teacher is transformed into a mentor who organizes independent training of students, improves their professional level and creative potential. The purpose of the article is to reveal the features of distance learning in in-service education in Zakarpattia using a wide range of educational platforms, messengers, social networks etc. In the article we used scientific methods of analysis of scientific, psychological, pedagogical, educational, methodological, and special literature, the analysis of information sources on the research problem, synthesis and generalization of theoretical issues which are presented in scientific and educational literature. The analysis of different methods and forms of modern educational process with use of information technologies is carried out. The possibility and efficiency of teachers’ professional development in the conditions of distance learning is substantiated. The relevance of the application of various methods of distance learning in terms of changing the system of learning and teaching, providing educational information and the use of available and effective means of communication are proved in the article. Key words: distance learning; postgraduate pedagogical education; methods of organizing distance learning; Information Technology; training platforms.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/46869
ISSN: 2524-0609
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (46) - 2020



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.