Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/46870
Title: Теоретичні засади використання інтерактивних технологій в навчальному процесі
Other Titles: Theoretical basis of using interactive technologies in the educational process
Authors: Дем’янчук, Олена Олексіївна
Адамович, Ірина Валентинівна
Keywords: інновації у галузі освіти, інтерактивні технології навчання
Issue Date: 2020
Publisher: Вид-во “Говерла”
Citation: Дем'янчук, Олена Олексіївна Теоретичні засади використання інтерактивних технологій в навчальному процесі / Олена Олексіївна Дем'янчук, Ірина Валентинівна Адамович // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І. Кузьма. – Ужгород : Говерла, 2020. – Вип. 1 (46), №Ч. 1, Ч. 2. – С. 160–163. – Рез. укр., англ. – Бібліогр.: с. 162–163 (11 назв).
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: Анотація. Метою статті є дослідження особливостей теоретичних засад використання інтерактивних технологій та їх структури в освітньому процесі навчальних закладів. Розкрито зміст організації освітньої ді- яльності у контексті інноваційних процесів, що відбуваються в середовищі закладів освіти, з використанням інтерактивних методів як засобу підвищення ефективності уроку. Використання інтерактиву в навчальному процесі освітнього закладу розширить основи розвитку нестандартного мислення учнів, дозволить позбу- тись стереотипності мисленнєвих процесів, розвинути уяву, напрацювати навички комунікативного спілку- вання, інтелектуальної, емоційної та мотиваційної сфери учнів. У дослідженні основний акцент зроблено на проблемно-цільовому, а також системно-структурному методах опрацювання та аналізу наукових доробок, узагальненні та синтезі, порівнянні, систематизації у працях науковців, а також діагностичному методі. Ре- зультатом дослідження є огляд основної класифікаційної характеристики інтерактивних технологій навчання; окреслено контент та сутність процесу їх використання; зроблено короткий аналіз розвитку та розкриття проблеми науковцями, розробку теоретичних засад та практичних аспектів використання інтерактивних тех- нологій в освітньому процесі. Ключові слова: інновації у галузі освіти; інтерактивні технології навчання.
Abstract. The aim of the article is to study the features of theoretical basis of using interactive technologies and their structure in the educational process of educational institutions. Research methods used: problem-target and system-structural research methods (elaboration and analysis of scientific achievements, generalization and synthesis, comparison, systematization) of the topic in the works of scientists, as well as the method of diagnosis. The article reveals the content of the organization of educational activities in the context of innovative processes taking place in educational institutions, using interactive methods as a means of improving the effectiveness of lessons delivering. One of the main innovations in the field of education is interactive learning technologies. According to the hypothesis of our study, training should be aimed not only and not so much at mastering the ready-made theoretical and practical knowledge, but at the ability to produce new knowledge, develop creativity, flexibility of thinking, modeling new ways of working etc. The use of interactivity in the educational process of an educational institution expands the foundations of non-standard thinking of students, gets rid of stereotypes of cognitive processes, develop imagination, develop skills of communicative communication, intellectual, emotional, and motivational sphere of students. The result of the study is a review of main classification characteristics of interactive learning technologies; outlining the content and essence of the process of their use; a brief analysis of the development and disclosure of the problem by scholars; the development of theoretical foundations and practical aspects of the use of interactive technologies in the educational process. Key words: innovations in the field of education; interactive learning technologies.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/46870
ISSN: 2524-0609
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (46) - 2020



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.