Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/46871
Title: Професійна діяльність менеджерів освіти в умовах полікультурного регіону
Other Titles: Professional activity of educational managers in conditions of multicultural region
Authors: Качур, Борис Михайлович
Качур, Мирослава Михайлівна
Keywords: менеджер освіти, полікультурна освіта, полікультурний регіон, професійна діяльність, полікультурна компетентність, крос-культурна компетентність
Issue Date: 2020
Publisher: Вид-во “Говерла”
Citation: Качур, Борис Михайлович Професійна діяльність менеджерів освіти в умовах полікультурного регіону / Борис Михайлович Качур, Мирослава Михайлівна Качур // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І. Кузьма. – Ужгород : Говерла, 2020. – Вип. 1 (46), №Ч. 1, Ч. 2. – С. 164–168. – Рез. укр., англ. – Бібліогр.: с. 167–168 (14 назв).
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: Анотація. У статті досліджується зміст професійної діяльності менеджерів освіти у полікультурному ре- гіоні, яка є надзвичайно складною і водночас важливою для сучасного мультикультурного суспільства. Акту- альність проблеми обумовлена реальними потребами світової спільноти, сучасного українського суспільства в розвитку полікультурної освіти як одного з головних чинників освоєння, збереження, розвитку культурної спадщини людства й зміцнення міжнаціонального співробітництва. Метою статті є теоретичне обґрунтування професійної діяльності менеджерів освіти в умовах полікультурного регіону. Методи дослідження: аналіз і систематизація наукових джерел, інтернет-ресурсів з метою теоретичного обґрунтування досліджуваної про- блеми. Враховуючи поліетнічність української держави та виходячи із сучасних положень освітнього ме- неджменту, авторами розкриваються основні чинники, які уможливлюють професійну діяльність в умовах полікультурного регіону. На основі узагальненої наукової інформації встановлено, що саме сформовані по- лікультурна та крос-культурна компетентності менеджерів освіти сприяють здійсненню ефективної управлін- ської діяльності в полікультурному регіоні. Акцентується необхідність введення полікультурного компоненту у зміст підготовки майбутніх менеджерів освіти у закладах вищої освіти. Ключові слова: менеджер освіти; полікультурна освіта; полікультурний регіон; професійна діяльність; полікультурна компетентність; крос-культурна компетентність.
Abstract. The urgency of the problem under research has been conditioned by the needs of education, which has been intensively modernized and thus needs specialists, in particular educational managers, who are multiculturally competent. Educational managers, due to the heterogeneity of teams in terms of cultural values, beliefs, social orientations and attitudes, should take a socially active position, direct staffs of educational establishments to promote humanistic ideals, tolerance, and promote awareness of the value of their ethnicity and subculture without infringing of the culture and traditions of other ethnic groups. This article has examined the content of educational managers in a multicultural region, which is an extremely important issue for modern multicultural society. The purpose of the article is to theoretically substantiate the professional activity of educational managers in a multicultural region. Research methods: analysis and systematization of scientific sources, Internet resources for the purpose of theoretical substantiation of the researched problem. According to multi-ethnic nature of Ukraine and based on the modern provisions of educational management, the authors have revealed the main factors that ensure effective professional activity in the conditions of the multicultural region. There has been a need to introduce a multicultural component in the content of training of future educational managers at higher educational establishment. Based on the generalized scientific information, it has been established that the formed multicultural and cross-cultural competencies of educational managers contribute to the implementation of managing activities in a multicultural region. Educational managers, according to the authors ideas, should: have knowledge of the basics of multicultural education, in particular the specifics of the region in which this activity has been carried out; have formed multicultural competence (sufficient and high level); have the basic provisions for creating a multicultural educational environment of the institution; to be guided by the basic provisions of cross-cultural management, which includes the formed cross-cultural competence; to possess innovative technologies of educational institution management in a multicultural region, etc. Taking into account these aspects has been a necessary condition for the professional activity of a modern educational manager in the conditions of multicultural region. Key words: educational manager; multicultural education; multicultural region; professional activity; multicultural competence; cross-cultural competence.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/46871
ISSN: 2524-0609
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (46) - 2020



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.