Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/46872
Title: Інноваційні технології як інструмент професійного розвитку вчителя в умовах післядипломної освіти
Other Titles: Innovative technologies as a tool of teacher professional development in the conditions of postgraduate education
Authors: Кожем'якіна, Ірина Володимирівна
Keywords: педагогічна інновація, інноваційна педагогічна технологія, інноваційна діяльність, інноваційний потенціал, інноваційне навчання
Issue Date: 2020
Publisher: Вид-во “Говерла”
Citation: Кожем'якіна, Ірина Володимирівна Інноваційні технології як інструмент професійного розвитку вчителя в умовах післядипломної освіти / Ірина Володимирівна Кожем'якіна // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І. Кузьма. – Ужгород : Говерла, 2020. – Вип. 1 (46), №Ч. 1, Ч. 2. – С. 169–173. – Рез. укр., англ. – Бібліогр.: с. 171–172 (11 назв).
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: Анотація. У статті визначено проблему пошуку сучасного формату розвитку вчителя у системі після- дипломної освіти. Розкрито необхідність використання інноваційних педагогічних технологій навчання як аспекту інноваційної діяльності викладача вищої школи у контексті розвитку сучасної освіти,зокрема після- дипломної. Визначено спектр інноваційних педагогічних технологій, методів, прийомів як ефективних ін- струментів професійного розвитку вчителя в умовах післядипломної освіти. Схарактеризовано аспекти про- фесійної взаємодії, що сприяють створенню креативного науково-освітнього середовища освітнього процесу. Висвітлено практичний досвід використання інноваційних педагогічних технологій, методів та прийомів та форм організації освітнього процесу, які сприяють активному неперервному професійному розвитку вчителів у системі післядипломної освіти. Представлено науково-методичне та дидактичне забезпечення професійно- го розвитку вчителів в контексті технологізації післядипломної світи. Мета дослідження полягає у розкритті особливостей застосування інноваційних педагогічних технологій у діяльності викладача вищої школи в кон- тексті післядипломної освіти вчителя. Такі методи як аналіз, систематизація, узагальнення та структуруван- ня дозволили отримати результати дослідження щодо активного запровадження інноваційних педагогічних технологій, методів та прийомів у освітній процес, спрямований на активний професійний розвиток вчителів у системі післядипломної освіти й розробці науково-методичного забезпечення неперервного професійного розвитку вчителів в контексті технологізації післядипломної освіти. Ключові слова: педагогічна інновація; інноваційна педагогічна технологія; інноваційна діяльність; інно- ваційний потенціал; інноваційне навчання.
Abstract. The article identifies the problem of finding a modern format of teacher development in the system of postgraduate education. The necessity of using innovative pedagogical technologies of teaching as an aspect of innovative activity of a higher school teacher in the context of development of modern education, in particular postgraduate, is revealed. The range of innovative pedagogical technologies, methods, receptions as effective tools of professional development of the teacher in the conditions of postgraduate education is defined. Aspects of professional interaction that contribute to the creation of a creative scientific and educational environment of the educational process are characterized. Interactive technologies that are determined by the interaction of teachers and teachers (students of advanced training courses) become effective tools of higher education. Aspects of realization of innovation of educational process in establishments of higher and postgraduate education are defined. We outlined practical changes in the professional activity of the teacher, determined by the willingness to improve pedagogical skills, to develop various components of professional competence, i.e. to constantly develop their own professional resources. The practical experience of using innovative pedagogical technologies, methods and techniques and forms of organization of the educational process, contributing to the active continuous professional development of teachers in the system of postgraduate education, are highlighted. The scientific-methodical and didactic support of professional development of teachers in the context of technologicalization of the postgraduate world is presented. The purpose of the study is to reveal the features of the application of innovative pedagogical technologies in the activities of higher education teachers in the context of postgraduate teacher education. Research methods used: theoretical analysis and systematization of scientific sources − allowed to identify the state of the problem of application of innovative technologies in the modern educational process; pedagogical observation and systematization − allowed to get the results of research on the active introduction of innovative pedagogical technologies, methods and techniques in the system of postgraduate education; generalization and structuring − allowed to develop scientific –methodological, and didactic support for the continuous development of teachers in the system of postgraduate education. Conclusions were made on the introduction of innovative technologies in the educational process of higher education institutions, in particular postgraduate education institutions, which contribute to more effective mastery of educational material, its understanding and practical self-realization; creates conditions for continuous development and self-development of teachers throughout life. Key words: pedagogical innovation; innovative pedagogical technology; innovation activity; innovation potential; innovative learning.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/46872
ISSN: 2524-0609
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (46) - 2020



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.