Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/46876
Title: Критичне мислення та школа XXI століття
Other Titles: Critical thinking and the school of the XXI century
Authors: Петрасова, Аліца
Химинець, Анна
Keywords: освітня програма ЕУР, критичне мислення, неперервна освіта
Issue Date: 2020
Publisher: Вид-во “Говерла”
Citation: Петрасова, Аліца Критичне мислення та школа XXI століття / Аліца Петрасова, Анна Химинець // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І. Кузьма. – Ужгород : Говерла, 2020. – Вип. 1 (46), №Ч. 1, Ч. 2. – С. 191–196. – Рез. укр., англ. – Бібліогр.: с. 196 (8 назв).
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: Анотація. Проблема розвитку критичного мислення школою ХХ1 століття слід вважати вельми актуаль- ною. Адже школа повинна не просто вчити, а формувати в учнів інший, «вищий тип мислення», який допомо- же молоді адекватно орієнтуватися у складному інформаційному полі суспільства, гідно самореалізуватися. У зв’язку з цим гостро постало питання підвищення кваліфікації педагогічного працівника як процес по- глиблення, вдосконалення та набуття ним нових професійних компетенцій, а саме – здатності критично мис- лити. Метою дослідження є розробка та апробація програми ЕУР − трифазноїмоделі активного навчання та розвитку критичного мислення вчителів та учнів. Стаття містить мету та зміст навчальної програми ЕУР, розробленої у відповідності до европейської освітньої стратегіїї активного навчання та розвитку критичного мислення. Реалізація програми у змісті неперервної освіти допомагає педагогічним працівникам набути на- вичок планування і здійснення навчального процесу таким чином, щоб забезпечити розвиток критичного мислення учнів в тім числі за допомогою комунікативних навичок. Застосовані методи дослідження: анкету- вання (вхідне опитування з метою визначення самооцінки критичного мислення, рівня притязань вчителя), тестування (виявлення кількісних показників мисленевого процесу, а саме особливостей пам»яті, швидкості, гнучкості мислення, уміння узагальнювати, робити умовиводи, виділяти головне), спостереження, педагогіч- ний експеримент (констатувальний, формувальний). Як показали дослідження, використання запропонова- ної програми ЕУР у змісті неперервої освіти забезпечує формування ключових, витребуваних метою освіти, компетенностей вчителя – уміння критично мислити і використовувати ці уміння у практичниій діяльності. Підтримка професійного розвитку вчителя у вигляді навчання за програмою ЕУР є ефективним інструментом для вдосконалення роботи школи. Ключові слова: освітня програма ЕУР; критичне мислення; неперервна освіта.
Abstract. The issue of professional development of a pedagogical worker as a process of deepening, improving and acquiring new professional competencies, namely, the ability to think critically, is relevant. The article contains the purpose and content of the ЕУР curriculum − the basis for active learning and the development of critical thinking. In creating the program, we used the ideas of American researchers M.Scriven and R.Paul (1993), namely that critical thinking or reasoning is an intellectual process based on conceptual grasping (conceptualization), analysis, synthesis and evaluation of information. Research methods used: questionnaires, testing, pedagogical experiment. We have proposed a teacher training programme, which we think is to become the basis for active self-education and development of teacher’s critical thinking; it is to help to stimulate active learning of students, develop their critical thinking, communicative skills including. The structure of the developed programme offers a conceptual basis for teaching methods that can be systematically implemented in different classes, on different learning topics. The content of the programme is directed on the real achievement of a teacher, as an education participant, the development of professional competencies. The duration of the training programme is twelve months. The type of education is innovative. Form of study: combined 80 hours, of which 50 hours are full-time and 30 hours are distance learning. Target group: primary school teachers. The conducted pedagogical experiment with experimental and control groups of teachers showed significant successes. Teachers who studied by the proposed programme are more ready for selfdevelopment of critical thinking, they acquire techniques and methods of activating learning, maintaining students’ interest in introspection, understanding of educational material, communication. They are ready to help students to develop critical thinking. Key words: educational programme; critical thinking; continuing education.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/46876
ISSN: 2524-0609
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (46) - 2020

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
КРИТИЧНЕ МИСЛЕННЯ ТА ШКОЛА XXI СТОЛІТТЯ.pdf349.51 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.