Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/46879
Title: Життя і творчість Богдана Наврочиньського - одного з фундаторів польської педагогіки культури
Other Titles: The life and the work of Bogdan Nawroczyński who was one of the founders of polish pedagogy of the culture
Authors: Шостачук, Тетяна Всеволодівна
Keywords: культура, педагогіка культури, цінності, особистість, виховання, ідеал освіти
Issue Date: 2020
Publisher: Вид-во “Говерла”
Citation: Шостачук, Тетяна Всеволодівна Життя і творчість Богдана Наврочиньського - одного з фундаторів польської педагогіки культури / Тетяна Всеволодівна Шостачук // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І. Кузьма. – Ужгород : Говерла, 2020. – Вип. 1 (46), №Ч. 1, Ч. 2. – С. 207–211. – Рез. укр., англ. – Бібліогр.: с. 210 (11 назв).
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: Анотація. Метою статті є дослідження наукового внеску Б. Наврочиньського в становлення й розвиток польської педагогіки культури. Багатогранність проблеми зумовила необхідність застосування в комплексі таких методів дослідження: загальнонаукового (аналіз, синтез, порівняння та узагальнення, які є необхідними для вивчення та узагальнення наукових праць польських й українських учених); пошуково-бібліографічного (вивчення автентичних польських і вітчизняних бібліографічних та педагогічних видань); системно-функціо- нального (узагальнення та обґрунтування закономірностей розвитку польської педагогіки культури). У статті досліджено життєвий і творчий шлях Б. Наврочиньського – видатного польського ученого та філософа ви- ховання, одного з творців польської наукової педагогіки. Визначено ключові положення педагогіки культури, представлені в працях ученого. Охарактеризовано сутність культури та її цінностей. Особливу увагу звернено на тематику доцільність педагогічної діяльності, спрямованої на формування людської особистості. Визна- чено процеси, які, за Б. Наврочиньським, формують духовне життя людини. Проаналізовано «ідеал освіти», що інтегрує цілі виховання й навчання та виражає глибокі потреби суспільства. Обґрунтовано внесок Б. На- врочиньського в розвиток польської педагогічної думки. Ключові слова: культура; педагогіка культури; цінності; особистість; виховання; ідеал освіти.
Abstract. The aim of the article is to study the scientific contribution of B.Navroczynski to the formation and development of Polish pedagogy of culture. The versatility of the problem necessitated the use of the following research methods in a complex: general scientific (analysis, synthesis, comparison and generalization, which are necessary for the study and generalization of scientific works of Polish and Ukrainian scientists); search and bibliographic (study of authentic Polish and domestic bibliographic and pedagogical publications); system-functional (generalization and substantiation of regularities of development of Polish pedagogy of culture). We explored the life and creative path of B. Nawroczyński, who was a prominent Polish scientist and a philosopher of education, one of the creators of Polish scientific pedagogy. We determined the key provisions of pedagogy of culture, presented in the works of the scholar. The essence of the culture and its values were described. Particular attention was paid to the expediency of pedagogical activities aimed at the formation of human personality. We determined the processes that form the spiritual life of a person according to B. Nawroczyński. We analyzed the «ideal of education», that integrates the goals of education and training and expresses the deep needs of society. The scholar had considered that the highest and most far-reaching goal of the pedagogical process was forming of a rich and strong personality. According to B. Nawroczyński learning and upbringing can lead to this goal. There is a close connection between them, it’s a common goal, that is the improvement of a man as a whole and, as a consequence, the formation of an independent and creative personality. Key words: culture; pedagogy of culture; values; personality; education; ideal of education.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/46879
ISSN: 2524-0609
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (46) - 2020



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.