Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/46880
Title: The main characteristics of cultural education in Hungary
Other Titles: Основна характеристика освітньої культури Угорщини
Authors: Juhasz, Erika
Keywords: освітня культура, дослідження, Угорщина, Культура Угорщини, Історія Угорщини
Issue Date: 2020
Publisher: Вид-во “Говерла”
Citation: Juhasz, Erika The main characteristics of cultural education in Hungary / Erika Juhasz, Istvan Bordas // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І. Кузьма. – Ужгород : Говерла, 2020. – Вип. 1 (46), Ч. 1, Ч. 2. – С. 212–219. – Рез. угор., укр. – Бібліогр.: с. 218 (12 назв).
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: Анотація. Освітня культура Угорщини − це особлива система концепцій та видів діяльності, яка є унікальною в Європі. Її історичні корені можна простежити до першої половини 19 століття. Хоча історичні бурі останніх двох століть принесли багато перешкод для розвитку цієї системи, ми можемо стверджувати, що сьогодні ця мережа найбільш ефективно та широко виконує щоденні культурні та громадські потреби громадян Угорщини. Статистика чудово підтверджує це твердження. У нашому дослідженні зроблено спробу дати огляд характеристик та поточної ситуації в установах, що функціонують в межах місцевих органів влади. Використані методи дослідження: історичний, системний та структурно-функціональний аналіз. Аналіз базується на кількох джерелах. З одного боку, він враховує інформацію, яку надають обов’язкові статистичні дані. Однак особистий досвід авторів цього дослідження також не може залишатися поза увагою. Виконання завдань як професійних керівників та кваліфікованих аудиторів протягом майже двох десятиліть є важливою основою висновків. На основі результатів дослідження ми сформулювали кілька пропозицій щодо професійного вдосконалення: (1) Створення системи реєстрації закладів культурної освіти, (2) Розвиток постачання культурних завдань у підрайонах, (3) Сприяння впровадженню якості мистецької програми. Ми вважаємо, що ці вдосконалення також допомогли б у культурній галузі: розробка системи реєстрації допомогла б у постійному моніторингу культурних установ, а дослідження дій могли б бути пов’язані з новими методологічними розробками для внутрішнього розвитку. Ключові слова: освітня культура; дослідження; Угорщина.
Abstract. Hungarian cultural education is a special system of concepts and activities that is unique in Europe. Its historical roots can be traced back at least to the first third of the 19th century, the Hungarian Reform Era. The institutional system and the legal background of the supply of cultural tasks are completely established. Laws refer the supply of these tasks to the authority of local governments. However, available data show that besides the nearly four thousand local government institutions, there are two thousand non-governmental and church-run cultural education organizations operating in Hungary. Our present study aims to give an overview of the special characteristics and the current situation of the institutions in the scope of local governments based on application of genneral and special research methods: historical, systemic and structural-functional analysis. On the one hand, it takes into account the information provided by the mandatory statistical data. Furthermore, data from professional publications and conferences on cultural education are also important sources. However, the personal experience of the authors of this study cannot be left out of consideration either. Performing tasks as professional supervisors and qualifying auditors for nearly two decades is an important basis of the findings. Based on the results of the research, we formulated some proposals for professional improvement: (1) Creating a registration system for cultural education institutions, (2) Developing the supply of cultural tasks in sub-counties, (3) Fostering the implementation of quality art programs. We believe that these improvements would also help research in the cultural field: the development of a registration system would help in the continuous monitoring of cultural institutions, and action research could be linked to new methodological developments for in-process development. Key words: culture; cultural education; Hungary.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/46880
ISSN: 2524-0609
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (46) - 2020



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.