Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/46904
Title: Щоденники Івана Чендея 1967–69 рр. під окуляром екзистенціалізму
Other Titles: Diaries of Ivan Chendey 1967-69 From the view-point of existentialism
Authors: Царук, Антоніна
Keywords: Іван Чендей, межова ситуація, щоденники, екзистенційне самоусвідомлення
Issue Date: 2022
Publisher: ПП Данило С. І.
Citation: Царук, Антоніна Щоденники Івана Чендея 1967–69 рр. під окуляром екзистенціалізму / Антоніна Царук // Науковий вісник Ужгородського університету : серія: Філологія. На пошану Івана Чендея (до 100-річчя з дня народження) / ред. кол.: М. Номачі (гол. ред), Н. Венжинович (голов. ред. ради), Ю. Бідзіля та ін. – Ужгород : ПП Данило С. І., 2022. – Вип. 1 (47). – С. 130–136. – Рез. укр., англ. – Бібліогр.: с. 134–135 (15 назв).
Series/Report no.: Філологія;
Abstract: Анотація. Актуальність обсервації Щоденників Івана Чендея зумовлена потребою пізнання внутрішнього буття людини доби тоталітаризму, зокрема періоду організованого громадського осуду світоглядної позиції письменника, відображеної в збірці «Березневий сніг», з наступним виключенням І. Чендея з партії та відстороненням від журна- лістської діяльності протягом дев’яти років. Для аналізу межової ситуації порогу морального вибору найістотнішими є 1967–69 роки, які дають усвідомлення ціннісного багажу і творчих здобутків, з якими було перейдено рубікон. Мета роботи – дослідити відбиття психологічних емоцій та вербальних реакцій митця на життєві обставини, осмислити плин його свідомості як феномен внутрішньої свободи та духовний опір диктатові чужої волі. Це передба- чає вирішення низки завдань: вивчення особливостей психологічного досвіду самоусвідомлення і самоаналізу Чендея; класифікацію домінантних мотивів Щоденників та визначення художніх засобів їх реалізації. Категорії самотності, внутрішньої свободи, усвідомленої моральної відповідальності за власний вибір, як і тра- гічної приреченості людського життя, слугують підставою для інтерпретації щоденників з позицій екзистенціалізму. Головна тематика щоденникових нотаток – духовність людини і суспільства. Серед підтем варто виокремити такі: по- кликання і служіння, талант і посередність, митець і влада, вплив оточення на реалізацію задуму і ціна внутрішньої свободи. Проаналізовано роль щоденника як діалогової потенції «ідеального» співрозмовника. Простежено визначаль- ні риси авторської стилістики (дифузія жанрів і прийомів, характерних для ораторського мистецтва, публіцистики, фольклору, малої прози) і зміни в інтонуванні тексту. Щоденники Івана Чендея продукують висновок про лабораторію духу в роботі над словом, а поетика віддзеркалює протидію перманентним ситуаціям абсурду як спосіб волевиявлення й утвердження принципових засад художньої творчості – утвердження прекрасного через критику потворного. Ключові слова: Іван Чендей, межова ситуація, щоденники, екзистенційне самоусвідомлення.
Abstract. The urgency of observing Ivan Chendey’s Diaries is due to the need to know the inner life of a man of totalitarianism, in particular the period of organized public condemnation of the writer’s worldview reflected in the collection «March Snow», followed by I. Chendey’s removal from journalism and publishing for nine years. The most significant years for the analysis of the borderline situation of the threshold of moral choice are 1967‒69, giving an awareness of the valuable baggage and creative achievements with which the Rubicon was crossed. The aim of the work is to study the reflection of the artist’s psychological emotions and reactions to life circumstances, to comprehend the flow of his consciousness as a phenomenon of inner freedom and spiritual resistance to the dictates of another’s will. This involves solving a number of tasks: studying the features of the psychological experience of self-awareness and introspection of Chendey; classification of dominant motives of Diaries and definition of artistic means of their realization. The categories of loneliness, inner freedom, conscious moral responsibility for one’s own choice, as well as the tragic doom of human life, serve as a basis for the interpretation of diaries from the standpoint of existentialism. The main theme of diary notes is the spirituality of man and society. Among the sub-themes are the following: vocation and service, talent and mediocrity, artist and power, the price of inner freedom and the influence of the environment on the implementation of the plan. The role of the diary as a dialogic potential of the «ideal» interlocutor is analyzed. The defining features of the author’s stylistics (diffusion of genres and techniques characteristic of oratory, journalism, folklore, short prose) and changes in the intonation of the text are traced. Ivan Chendey’s diaries produce a conclusion about the laboratory of the spirit in the work on the word, and poetics reflects the opposition to permanent situations of absurdity as a way of expressing the will and affirming the fundamental principles of art ‒ affirming the beautiful through criticism ugly. Keywords: Ivan Chendey, borderline situation, diaries, existential self-awareness.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/46904
ISSN: 2663-6840
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Серія: Філологія. Випуск 1(47) - 2022

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ЩОДЕННИКИ ІВАНА ЧЕНДЕЯ 1967–69 рр..pdf260.37 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.