Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/46910
Title: Граматичні типи метафори в поезії П. Скунця
Other Titles: Grammatical types of metaphor in the works of Petro Skunts
Authors: Лавер, Оксана Володимирівна
Keywords: Петро Скунць, метафора, граматичні ресурси, атрибутивні метафори, динамічні метафори, стилістична значущість, метафоризація, авторський контекст
Issue Date: 2022
Publisher: ПП Данило С. І.
Citation: Лавер, О. В. Граматичні типи метафори в поезії П. Скунця / Оксана Лавер // Науковий вісник Ужгородського університету : серія: Філологія. На пошану Івана Чендея (до 100-річчя з дня народження) / ред. кол.: М. Номачі (гол. ред), Н. Венжинович (голов. ред. ради), Ю. Бідзіля та ін. – Ужгород : ПП Данило С. І., 2022. – Вип. 1 (47). – С. 180–186. – Рез. укр., англ. – Бібліогр.: с. 184–185 (12 назв).
Series/Report no.: Філологія;
Abstract: Анотація. Граматичні типи художніх засобів у творчості знакового закарпатського письменника П. Скунця стали виразними зразками форм організації неординарних думок митця, будівельним матеріалом для мистецького відтворен- ня критичної аналітики злободенних проблем ХХ ст., про які не завжди можна було говорити відверто. Творча спад- щина поета наповнена потужною енергетикою, силу якої забезпечують вдало підібрані граматичні форми, їх зв’язок з ідейним змістом поезій є цікавим і глибинним, що й зумовлює актуальність нашої роботи. Мета статті – висвітлити осно- вні аспекти класифікації граматичних ресурсів метафоричних конструкцій, дослідити семантико-стилістичні особливості основних граматичних типів метафори в поетичній творчості визначного закарпатського письменника П. Скунця, ви- значити найбільш показові граматичні форми і моделі, здатні виражати метафоричний зміст. Завдяки майже безперервним процесам метафоризації семантика слова стає динамічною, спричинює появу но- вих понять і пошук нових форм та засобів для відтворення та увиразнення індивідуального в національній картині світу. Найбільш інтенсивно метафоризація відбувається в авторському контексті: справжній митець не боїться екс- периментувати і працювати над словом доти, доки воно не визріє в художній образ, який так само зуміє «заговорити», проникнути в душу читача. Саме на матеріалі художнього мовлення можна переконатися, що метафоризованими мо- жуть стати повнозначні одиниці, окремі словоформи, різні синтаксичні конструкції. На підставі проведеного дослідження можна стверджувати, що в поетичних творах Петра Скунця представлено всі граматичні типи метафори: субстантивні, атрибутивні, дієслівні та комбіновані. Найбільш продуктивними стали дієслівні метафори, що є ознакою індивідуального стилю автора. Запропонована стаття про граматичні типи метафори у творчості П. Скунця не претендує на вичерпність, адже студії над його авторською мовою тільки почалися. Глибина таланту Петра Скунця і його багата творча спадщина стануть джерелом для майбутньої наукової роботи. Ключові слова: Петро Скунць, метафора, граматичні ресурси, атрибутивні метафори, динамічні метафори, сти- лістична значущість, метафоризація, авторський контекст.
Abstract. Grammatical types of artistic means in the work of the iconic Transcarpathian writer P. Skunts became expressive examples of the forms of organization of the artist’s extraordinary thoughts, building material for the artistic reproduction of critical analysis of topical problems of the 20th century, about which it was not always possible to speak frankly. The creative heritage of the artist is filled with powerful energy, the power of which is provided by well-chosen grammatical forms, their connection with the ideological content of the poems is interesting and deep, which determines the topicality of our work. The purpose of the article is to highlight the main aspects of the classification of grammatical resources of metaphorical constructions, to investigate the semantic and stylistic features of the main grammatical types of metaphor in the poetic work of the prominent Transcarpathian writer P. Skunts, to determine the most revealing grammatical forms and models capable of expressing metaphorical content in the artist’s work. Thanks to the almost continuous processes of metaphorization, the semantics of the word becomes dynamic, causes the emergence of new concepts and the search for new forms and means to reproduce and express the individual in the national picture of the world. The most intense metaphorization occurs in the author’s context: a real artist is not afraid to experiment and work on the word until it matures into an artistic image, which in turn is able to “speak” and penetrate the soul of the reader. It is on the material of artistic speech that one can make sure that fully meaningful units, separate word forms, and various syntactic constructions can become metaphorized. On the basis of the conducted research, it can be stated that all grammatical types of metaphors are represented in the poetic works of Petro Skunts: substantive, attributive, verbal and combinations. Verbal metaphors, which are a sign of the artist’s individual style, became the most productive. The proposed article on the grammatical types of metaphor in the work of P. Skunts does not pretend to be comprehensive, because the studies on his author’s language have only just begun. The depth of the talent of Petro Skunts and the rich creative heritage of the artist will be helpful material for a long-term scientific work. Keywords: Petro Skunts, metaphor, grammatical resources, attributive metaphors, dynamic metaphors, stylistic significance, metaphorization, author’s context.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/46910
ISSN: 2663-6840
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Серія: Філологія. Випуск 1(47) - 2022
Наукові публікації кафедри української мови

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ГРАМАТИЧНІ ТИПИ МЕТАФОРИ В ПОЕЗІЇ П. СКУНЦЯ.pdf283 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.