Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/46939
Title: Освіта Житомира в історико-культурному вимірі (перша третина ХХ століття)
Other Titles: Education of Zhytomyr in the historical and cultural dimension (first third of the 20th centuries)
Authors: Черкашина, Олеся
Мозгальова, Наталія
Вовчок, Михайло
Keywords: перша третина ХХ ст., Волинська губернія, Житомир, освіта, профшколи, мистецькі заклади освіти, музична школа, музична профшкола, балетна студія, Технікум мистецтв
Issue Date: 2022
Publisher: Вид-во “Говерла”
Citation: Черкашина, Олеся Освіта Житомира в історико-культурному вимірі (перша третина ХХ століття) / Олеся Черкашина, Наталія Мозгальова, Михайло Вовчок // Науковий вісник Ужгородського університету : серія: Історія / редкол.: Ю. В. Данилець (голов. ред.) та ін. – Ужгород : Говерла, 2022. – Вип. 1 (46). – С. 10–16. – Рез. укр., англ. – Бібліогр. в підряд прим.
Series/Report no.: Історія;
Abstract: У даній статті зроблена спроба розкрити деякі аспекти діяльності профшкіл та мистецьких закладів освіти міста Житомира Волинської губернії у загальноукраїнському контексті першої третини ХХ ст. На підставі аналізу архівних матеріалів авторами з’ясовано, що у цей період відкриваються профшколи (Індустріальна, Землеустрою, Торгівельно-Кооперативна, Єврейська, Медшкола, Кустарно-промислова інтернат-школа та ін.), 4-х та 7-ми річні Трудшколи, серед яких були українські, єврейські, російські, польські, а також заклади мистецького спрямування. Простежено діяльність закладів освіти, охарактеризовано особливості їх функціонування, зокрема, матеріально-технічний стан, національний, соціальний та кількісний склад учнів, штат викладачів, навчальні дисципліни, форми й методи навчання та ін. Доведено, що одним із затребуваних навчальних закладів першої третини ХХ ст. була профшкола Землеустрою, де мали змогу навчатися діти бідних верств населення. Встановлено, що фінансування проводилося з фонду спецкоштів та місцевого бюджету, а також виплачувалася стипендія з державного та місцевого бюджетів. Також встановлено, що умови роботи Індустріальної профшколи, як і Кустарно-промислової інтернат-школи, були складними. Зокрема, не вистачало обладнання, приміщень, приладдя для лабораторій, кабінетів та ін. Досліджено умови діяльності Торгово-Кооперативної профшколи, яка, на відміну від багатьох навчальних закладів Житомира, за короткий час існування мала власне приміщення з меблями, бібліотекою, устаткованими кабінетами, гарячими сніданками, стипендіальним фондом та ін. Важливим осередком мистецької освіти були: музична школа, музична профшкола, музичне училище, балетна студія, Технікум мистецтв тощо. На основі вивчення архівних документів також висвітлено деякі аспекти діяльності балетної студії, музичної школи та музичної профшколи, де навчалися діти з незаможних родин (у закладі функціонували класи фортепіано, скрипки, віолончелі, вокалу, духових інструментів та ін.), а також Технікуму мистецтв. Рівень підготовки, спрямування Технікуму мистецтв, умови навчання значно вирізнялися від музичної профшколи. На часі була підготовка фахівців-інструменталістів, вокалістів та керівників хору. Саме у цей період створюються мистецько- культурні осередки, що сприяли розвитку хорової культури, а також струнні та духові оркестри тощо. Це був період активізації діяльності українського національного руху, культурно-просвітницьких товариств та громадських організацій. Ключові слова: перша третина ХХ ст., Волинська губернія, Житомир, освіта, профшколи, мистецькі заклади освіти, музична школа, музична профшкола, балетна студія, Технікум мистецтв.
This article is the result of trying to reveal some aspects of the activity of vocational schools and art educational institutions in Zhytomyr, Volyn province in the Ukrainian context of the first third of the 20th century. Based on the analysis of archival documents, the authors have found that during this period vocational schools (Industrial, Land Management, Trade and Cooperative, Jewish, Medical School, Handicraft Boarding School, etc.) were found, 4 and 7- year Labour Schools, among which there were Ukrainian, Jewish, Russian, Polish, as well as art institutions. The activity of educational institutions is examined, the peculiarities of their functioning are described, in particular, material and technical condition, national, social and quantitative composition of students, teaching staff, academic disciplines, forms and methods of teaching, etc. It is proved that one of the most required educational institutions of the first third of the 20th century was the vocational school of Land Management, where children of the poor had the opportunity to study. It was established that the funding was provided from the fund of special funds and the local budget, in addition a scholarship was paid from the state and local budgets. It was also established that there were difficult working conditions at the Industrial Vocational School and also at the Handicraft and Industrial Boarding School. In particular, there was a lack of equipment, premises, accessories for laboratories and offices, etc. The authors examined the conditions of activity of the Trade and Cooperative Vocational School, which unlike many educational institutions of Zhytomyr during its short-term existence, had its own premises with furniture, library, equipped offices, hot breakfasts, scholarship fund, etc. An important centre of art education was a music school, a music vocational school, Music College, a ballet studio, a technical school of arts and others. Based on the study of archival records the article covered some aspects of the ballet studio, the music school and the music vocational school, where children from low-income families studied (there were piano, violin, cello, vocal, vocal, wind instruments classes) as well as the College of Arts. The level of training, direction, study conditions in the College of Arts differed significantly from the music vocational school. It was time to train instrumentalists, vocalists and choir directors. It was during this period that artistic and cultural centres were created, which contributed to the development of choral culture, as well as string and brass bands and so on. This was a period of intensification of the Ukrainian national movement, cultural and educational societies and public organizations. Key words: first third of the 20 century, Volyn province, Zhytomyr, education, vocational schools, art educational institutions, music school, music vocational school, ballet studio, Technical School of Arts.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/46939
ISSN: 2523-4498
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Серія Історія Випуск 1 (46) 2022

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Освіта житомира в історії.pdf909.36 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.