Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/47175
Назва: Роль шкільних та позашкільних чинників у розвитку Здоров’язбережувальної освіти на західноукраїнських землях (1918 – 1939 рр.)
Інші назви: The role of school and out-of-school factors in the development of health Education in western Ukrainian lands (1918-1939)
Автори: Волошин, Олена Романівна
Мусієнко, Олена Володимирівна
Білас, Павло Петрович
Ключові слова: здоров’я, західноукраїнське шкільництво, здоров’язбережувальна освіта, здоровий спосіб життя, шкільний вік, учні
Дата публікації: 2022
Видавництво: Вид-во УжНУ Говерла
Бібліографічний опис: Волошин Олена Роль шкільних та позашкільних чинників у розвитку Здоров’язбережувальної освіти на західноукраїнських землях (1918 – 1939 рр.) / Олена Волошин, Олена Мусієнко, Павло Білас // Науковий вісник Ужгородського університету : Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. О. Бартош, І. Козубовська. – Ужгород : Говерла, 2022. – Вип. 2 (51). – С. 32–36. – Бібліогр.: с. 35 (10 назв).
Серія/номер: Педагогіка. Соціальна робота;
Короткий огляд (реферат): Анотація. Взаємодія сім’ї, шкільних та позашкільних закладів освіти є однією з педагогічних передумов щодо розвитку здоров’язбережувальної освіти та ефективності виховання серед школярів здорового способу життя. Розв’язання цієї проблеми здійснюється на стику наук про суспільство та людину. Метою статті є ви- значення ролі чинників у розвитку здоров’язбережувальної освіти на західноукраїнських землях (1918 – 1939 рр.). У дослідженні ми використовували наступні методи: систематизації та аналізу науково-педагогічної лі- тератури з проблеми дослідження, пошуково-бібліографічний, інтерпретаційно-аналітичний та теоретичний для формулювання висновків дослідження. Слід зазначити, що міркування з приводу вирішальної ролі школи у формуванні в молодого покоління почуття відповідальності за власне здоров’я не є новими для педагогічної думки на західноукраїнських землях. Вони особливо актуалізувалися в 1920-х – 1930-х рр., у час перебування краю в складі новоутвореної польської держави – Речі Посполитої. До цього спричинилися, з одного боку, задовільний стан охорони здоров’я населення на західноукраїнських землях на державному рівні, а з іншого, – низький гігієнічний – на побутовому рівні. Це, у свою чергу, зумовило чи не найвищий у Польщі показник смертності серед дітей, яка подекуди сягала 30%, а також зростання захворюваності на туберкульоз та інші інфекційні недуги. Результат дослідження показав, що стан шкільництва на західноукраїнських землях був зумовлений попереднім ходом історичного розвитку краю, його політичним та економічним становищем. Нами визначено, що управління освітою здійснювалося переважно в інтересах поляків, що негативно відби- лося на розвиткові шкільництва українців, євреїв. В багатьох селах краю не було початкових шкіл, високим залишався відсоток учнів, не охоплених обов’язковим навчанням. Як наслідок, західноукраїнські землі від- ставали за рівнем розвитку освіти від інших провінцій України. Ключові слова: здоров’я, західноукраїнське шкільництво, здоров’язбережувальна освіта, здоровий спо- сіб життя, шкільний вік, учні.
Abstract. The interaction of the family, school and extracurricular educational institutions is one of the pedagogical prerequisites for the development of health education and the eff ectiveness of educating schoolchildren about a healthy lifestyle. The solution to this problem is carried out at the intersection of social and human sciences. The purpose of the article is to defi ne the role of factors in the development of health education in the Western Ukrainian lands (1918-1939). In the research, we used the following methods: systematization and analysis of scientifi c and pedagogical literature on the research problem, search-bibliographic, interpretive-analytical and theoretical for formulating research conclusions. It should be noted that considerations regarding the decisive role of the school in the formation of the young generation's sense of responsibility for their own health are not new for pedagogical thought in the western Ukrainian lands. They became especially relevant in the 1920s and 1930s, when the region was part of the newly formed Polish state, the Polish-Lithuanian Commonwealth. This was caused, on the one hand, by the satisfactory state of health care of the population in the western Ukrainian lands at the state level, and on the other hand, by low hygienic conditions at the household level. This, in turn, caused almost the highest mortality rate among children in Poland, which in some places reached 30%, as well as an increase in the incidence of tuberculosis and other infectious diseases. The result of the study showed that the state of schooling in the western Ukrainian lands was determined by the previous course of the region's historical development, its political and economic situation. We determined that the management of education was carried out mainly in the interests of the Poles, which had a negative impact on the development of school education of Ukrainians and Jews. In many villages of the region there were no primary schools, and the percentage of students not covered by compulsory education remained high. As a result, the western Ukrainian lands lagged behind other provinces of Ukraine in the level of educational development. Key words: health, Western Ukrainian schooling, health education, healthy lifestyle, school age, students.
Тип: Text
Тип публікації: Стаття
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/47175
ISSN: 2524-0609
Розташовується у зібраннях:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 2 (51) - 2022

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
РОЛЬ ШКІЛЬНИХ ТА ПОЗАШКІЛЬНИХ ЧИННИКІВ.pdf552.4 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.