Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/47281
Title: Метафорична ділова гра у професійній підготовці фахівців сфери Корпоративної освіти
Other Titles: A metaphorical business game in the professional training of corporate Education specialists
Authors: Леонтьєва, Інна
Keywords: метафорична ділова гра, корпоративна освіта, професійна підготовка фахівців сфери корпоративної освіти, інноваційність розвитку вищої педагогічної освіти, інноваційні методи навчання та викладання
Issue Date: 2022
Publisher: Вид-во УжНУ Говерла
Citation: Леонтьєва Інна Метафорична ділова гра у професійній підготовці фахівців сфери Корпоративної освіти/ Інна Леонтьєва // Науковий вісник Ужгородського університету : Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. О. Бартош, І. Козубовська. – Ужгород : Говерла, 2022. – Вип. 2 (51). – С. 77–82. – Бібліогр.: с. 81–82 (8 назв).
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: Анотація. Представлене дослідження репрезентує досвід використання метафоричної ділової гри у професійній підготовці фахівців сфери корпоративного навчання як інноваційного методу викладання та навчання. Актуальність порушеної проблеми є каузально зумовленою: 1) в умовах парадигмальних трансформаційних змін інноваційність розглядається як обов’язкова умова розвитку вищої освіти, відтак інноваційні методи викладання й навчання виявляються єдино можливими способами організації упорядкованої взаємопов’язаної діяльності викладачів та студентів в межах навчального заняття; 2) професійна підготовка фахівців сфери корпоративного навчання вимагає моделювання реальної діяльності у спеціально створеній проблемній ситуації задля підготовки та адаптації майбутніх фахівців до трудової діяльності та соціальних контактів; 3) ділова гра є ідеальною моделлю для розвитку необхідних компетентностей таких фахівців, фокусуючи їх увагу на головних, основоположних моментах досліджуваного процесу, спогляданні діяльності «з іншої площині», пошуку неочевидних, нестандартних розв’язків проблем; підвищує мотивацію і залученість здобувачів освіти, розвиває креативне мислення. Мета статті полягає у характеризуванні метафоричної ділової гри, як інноваційного методу навчання здобувачів вищої освіти, її особливостей, принципів та процедур, а також представленні власного досвіду її використання як активного методу навчання фахівців сфери корпоративної освіти. Для реалізації окресленої мети використано теоретичні методи: ана ліз та узагальнення наукових джерел для окреслення сутності й атрибутивних характеристик феномену «інноваційність»; термінологічний аналіз для уточнення базових понять дослідження; узагальнення та систематизація наявного досвіду з зазначеної проблеми, представлення авторської розробки та інтерпретації метафоричної ділової гри «Царівна-жаба». Ключові слова: метафорична ділова гра, корпоративна освіта, професійна підготовка фахівців сфери корпоративної освіти, інноваційність розвитку вищої педагогічної освіти, інноваційні методи навчання та викладання
Abstract. The presented study represents the experience of using a metaphorical business game in the professional training of specialists in the fi eld of corporate training as an innovative method of teaching and learning. The relevance of the raised problem is causally determined: fi rstly, in the conditions of new globalization challenges, paradigmatic changes and transformational processes, innovativeness is considered as a mandatory condition (conditio sine qua non) for the development of higher education, therefore, innovative methods of teaching and learning increasingly turn out to be the only possible ways of organizing the orderly interrelated activities of teachers and students within the framework of a study session in a modern higher education institution; secondly, the professional training of specialists in the fi eld of corporate training requires modelling of real activity in a specially created problem situation in order to prepare and adapt future specialists to work activities and social contacts; thirdly, the business game is an ideal model for developing the necessary competencies of corporate education specialists, focusing, on the one hand, their attention on the main, fundamental moments of the researched process, viewing activities «from another plane», searching for non-obvious, non-standard solutions to problems ; on the other hand, it increases the motivation and involvement of students, develops creative thinking. However, according to our observations, such a fi ctional reality often becomes a kind of stress factor for those seeking education, because against the background of new information, new rules and dependencies that need to be mastered and understood in a short time, learn to take into account and use in their activities a «saving» opportunity there is no usual sequence of actions and operations to apply. The purpose of the article is to characterize the metaphorical business game as an innovative method of teaching and training students of higher education, its features, principles and procedures, as well as to present my own experience of using it as an active method of training specialists in the fi eld of corporate education. To realize the defi ned goal, theoretical methods were used: analysis and generalization of scientifi c sources to outline the essence and attributive characteristics of the phenomenon «innovation»; terminological analysis to clarify the basic concepts of the study; generalization and systematization of existing experience on the specifi ed problem, presentation of the author's development and interpretation of the metaphorical business game «Frog Queen». Key words: metaphorical business game, corporate education, professional training of specialists in the fi eld of corporate education, innovativeness of the development of higher pedagogical education, innovative methods of learning and teaching.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/47281
ISSN: 2524-0609
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 2 (51) - 2022



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.