Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/47339
Title: Врахування індивідуально-стильових особливостей у процесі Професійної підготовки математиків
Other Titles: Consideration of individual-style characteristics in the process of Professional training of mathematicians
Authors: Повідайчик, Оксана Степанівна
Повідайчик, Михайло Михайлович
Карбованець, Едуард Олександрович
Keywords: математична освіта, індивідуальний стиль навчання, модель, освітній процес
Issue Date: 2022
Publisher: Вид-во УжНУ Говерла
Citation: Повідайчик Оксана Врахування індивідуально-стильових особливостей у процесі Професійної підготовки математиків / Оксана Повідайчик, Михайло Повідайчик, Едуард Карбованець // Науковий вісник Ужгородського університету : Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. О. Бартош, І. Козубовська. – Ужгород : Говерла, 2022. – Вип. 2 (51). – С. 104–108. – Бібліогр.: с. 107 (7 назв).
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: Анотація. Зростаючі вимоги до сучасної математичної освіти і необхідність підвищення її якості зумов- люють пошук і застосування ефективних освітніх технологій і практик, які враховують індивідуально-стильо- ві особливості студентів. Встановлена пряма залежність між стилем навчання і труднощами, які виникають у здобувачів у процесі навчання. Мета статті – обґрунтувати необхідність урахування індивідуальних стилів навчання у процесі професійної підготовки майбутніх математиків. Методи дослідження: аналіз наукової лі- тератури, систематизація (для з’ясування ключових понять дослідження), анкетування (для визначення ін- дивідуально-стильових особливостей студентів), узагальнення (з метою формування авторських висновків). З’ясовано суть поняття «індивідуальний стиль навчання» як сукупність стійких пізнавальних та поведінкових чинників, які визначають особливості сприйняття студентом навчального матеріалу та реакції на різні освітні ситуації. Проаналізовано деякі моделі індивідуальних стилів навчання (Колба, Хоні та Мамфорда, Фельдер- Сільвермана) та визначено їх особливості. Представлено результати емпіричного дослідження індивідуально- стильових особливостей студентів, майбутніх математиків (за методикою «Індекс стилів навчання», розро- бленою Р. Фельдером та Б. Соломан). Обґрунтована необхідність урахування індивідуальних стилів навчання під час планування і реалізації освітнього процесу. Ключові слова: математична освіта, індивідуальний стиль навчання, модель, освітній процес.
Abstract. Growing requirements for modern mathematical education and the need to improve its quality predetermine the search for and application of eff ective educational technologies and practices that take into account the individual-style characteristics of students. A direct relationship has been established between the learning style and the diffi culties that applicants face in the learning process. The purpose of the article is to substantiate the need to take into account individual learning styles in the process of professional training of future mathematicians. Research methods: analysis of scientifi c literature, systematization (to clarify the key concepts of the study), questioning (to determine the individual style characteristics of students), generalization (in order to form author's conclusions). The essence of the concept of «individual learning style» has been clarifi ed as a set of stable cognitive and behavioral factors that determine the characteristics of the student's perception of educational material and reactions to various educational situations. Some models of individual learning styles are analyzed (Kolb (provides four main style types of personality behavior (diverges, assimilators, converges, accommodators)), Honey and Mumrford (doers, thinkers, theorists, pragmatists), Felder, Silverman (contains four dimensions and corresponding style features («Information perception» – sensitive, intuitive, «Information acquisition» – visual, verbal, «Information processing» – active, refl ective, «Information understanding» – consistent, global) and their features are defi ned. The results of an empirical study of the individual style characteristics of students, future mathematicians (according to the «Learning Style Index», Felder, Soloman) are presented. The necessity of taking into account individual learning styles in the planning and implementation of the educational process is substantiated. In particular, when choosing the most optimal forms, methods, teaching technologies, diagnostic tools, adapting the ways of presenting educational material through its visualization, planning a fl exible structure of classes, presenting the material gradually, consistently and based on the individual diff erence in learning styles of applicants. Knowledge of the prevailing learning styles determines pedagogical self-regulation and ensures the eff ectiveness of the professional training of future specialists, future mathematicians. Key words: mathematical education, individual learning style, model, education process.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/47339
ISSN: 2524-0609
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 2 (51) - 2022

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ВРАХУВАННЯ ІНДИВІДУАЛЬНО-СТИЛЬОВИХ.pdf549.65 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.