Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/47346
Название: Формування інформаційної компетентності учнів закладів загальної середньої освіти і ступеня засобами сервісів GOOGLE
Другие названия: Formation of infromation competences of pupils of general secondary Education institutions of the first degree by means of GOOGLE services Applying
Авторы: Розлуцька, Галина Миколаївна
Невмержицька, Олена Василівна
Назаров, Володимир Сергійович
Ключевые слова: інформаційна компетентність, епідемія,, військовий час, дистанційне навчання, сервіси Google
Дата публикации: 2022
Издательство: Вид-во УжНУ Говерла
Библиографическое описание: Розлуцька Галина Формування інформаційної компетентності учнів закладів загальної середньої освіти і ступеня засобами сервісів GOOGLE / Галина Розлуцька, Олена Невмержицька, Володимир Назаров // Науковий вісник Ужгородського університету : Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. О. Бартош, І. Козубовська. – Ужгород : Говерла, 2022. – Вип. 2 (51). – С. 117–121. – Бібліогр.: с. 119–120 (8 назв).
Серия/номер: Педагогіка. Соціальна робота;
Краткий осмотр (реферат): Анотація. Актуальність проблеми формування інформаційної компетентності засобами сервісів Google зумовлюється поширенням цифрових носіїв інформації в усіх сферах суспільного життя. В галузі освіти, ін- формаційна компетентність детермінується в умовах дистанційного навчання. Оскільки, базовим для форму- вання ключових компетентностей здобувачів освіти є І ступінь ЗЗСО, то у фокусі дослідження є формування інформаційної компетентності дітей молодшого шкільного віку засобами сервісів Google. Метою статті є виявити можливості використання сервісів Google в освітньому процесі загальної середньої освіти І ступеня, встановити та описати перспективи формування інформаційної компетентності учнів ЗЗСО І ст. Для досяг- нення мети використано аналітико-синтетичні методи дослідження. Проаналізовано та розкрито зміст понять «компетентність», «інформаційна компетентність», «цифрова компетентність», «інформаційний сервіс» та «сучасне інтерактивне освітнє середовище». У результаті дослідження зроблено висновки про необхідність використання інформаційних технологій під час епідеміологічних та військових подій, представлено добірку найкращих інформаційних сервісів, які можуть бути використані в освіті процесі для формування інфор- маційної компетентності учнів початкових класів; описано паттерни структурування відповідних сервісів у формі інтерактивного освітнього середовища. Ключові слова: інформаційна компетентність, епідемія, військовий час, дистанційне навчання, сервіси Google.
Abstract. The article analyzes the problem of information competence’s formation of pupils of general secondary education institutions of the fi rst degree applying the Google services. It was noted that today the issue of information competence’s formation of pupils, has been actualized, especially in conditions of distance learning. The main purpose of the article is to identify the possibilities of using Google services in the educational process of general secondary education of the fi rst degree, to establish and describe prospects of formation of information competence’s formation of pupils of general secondary education institutions of the fi rst degree. То achieve the goal and objectives of the research, analytical and synthetic methods of working with scientifi c and methodical sources, analysis of own experience in the fi eld of IT technologies were used to determine the toolkit of Google services for the formation of innovative competence of children of primary school age The content of the following concepts: «competence», «information competence», «digital competence», «information service» and «modern interactive educational environment» was analyzed and disclosed in this article. The concept of information competence and its formation according to the requirements of the new Ukrainian school was considered. The particular attention was focused on the eff ective usage of information technologies during epidemiological and military events. The list of the best information services that can be applied in the education process in order to form the information competence of primary students is presented. Detailed instructions for all information services considered in this article were developed. These instructions were presented with a brief description of work and eff ective usage in the educational process of distance learning. In addition, the patterns of structuring the corresponding services in the form of interactive educational environment were described. The format of the off ered interactive educational environments meets all the standards and requirements provided by the Ministry of Education and Science of Ukraine. Key words: information competence, epidemic, military time, distance learning, Google services.
Тип: Text
Тип публикации: Стаття
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/47346
ISSN: 2524-0609
Располагается в коллекциях:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 2 (51) - 2022

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
ФОРМУВАННЯ ІНФОРМАЦІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ.pdf547.48 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.