Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/47450
Title: Цифрова трасформація закладів вищої освіти в умовах діджиталізації суспільства: виклики і перспективи
Other Titles: Digital transformation of higher education institutions in the context of Digitalization of society: challenges and prospects
Authors: Сущенко, Лариса
Андрющенко, Олена
Сущенко, Павло
Keywords: цифрова трансформація, діджиталізація, цифрова компетентність, майбутні вчителі, діджиталізоване суспільство
Issue Date: 2022
Publisher: Вид-во УжНУ Говерла
Citation: Сущенко, Лариса Олександрівна Цифрова трасформація закладів вищої освіти в умовах діджиталізації суспільства: виклики і перспективи / Лариса Олександрівна Сущенко, Олена Олександрівна Андрющенко, Павло Романович Сущенко // Науковий вісник Ужгородського університету : збірник наукових праць; серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. О. Бартош. – Ужгород : Говерла, 2022. – Вип. 2 (51). – С. 157–162. – Рез. укр., англ. – Бібліогр.: с. 161–162 (10 назв).
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: Анотація. Мета статті – розкрити теоретичні засади процесу цифрової трансформації закладів ви- щої освіти в умовах діджиталізації суспільства; визначити й науково обґрунтувати організаційно-педагогічні умови формування цифрової компетентності майбутніх педагогів. Методи дослідження: аналіз, синтез і сис- тематизація наукової літератури з педагогіки, психології, енциклопедично-довідкових, навчально-методич- них видань, інформаційних ресурсів мережі Інтернет – для з’ясування, порівняння й зіставлення підходів у напрямі окресленої проблеми. У статті розкрито й науково обґрунтовано теоретичні засади процесу цифрової трансформації закладів вищої освіти в умовах діджиталізації суспільства, що полягає в переорієнтації су- часного педагога на глибоке усвідомлення ним нових, конкуренто орієнтованих вимог до його професійної діяльності: готовність до максимального використання цифрових інструментів, які підвищують ефективність освітнього процесу; упровадження дистанційних освітніх інновацій на основі нових можливостей цифрових технологій; опанування нових методів викладання; створення діджитал-простору – середовища із потужним потенціалом забезпечення освітньої діяльності особистості. Розвиток цифрової грамотності населення дер- жави визначено як одне із пріоритетних завдань на шляху до прискореного розвитку цифрової економіки, а цифрову компетентність – одну із ключових, необхідних кожній сучасній людині для успішного конкурен- тоздатного життєтворення й самореалізації в цифровому соціумі. Доведено, що інформаційно-комунікаційні технології спрямовані на розвиток та удосконалення компетентностей майбутніх педагогів, надаючи їм кон- курентних переваг: швидкості, тобто динамізму пізнавальної діяльності; мотивації (заохочення здобувачів ви- щої педагогічної освіти до самостійного пізнання нового); доступності інформації, що спрощує опанування процесу навчання; міждисциплінарного контенту. Визначено: успішне формування цифрової компетентності майбутніх учителів може бути ефективним за реалізації організаційно-педагогічних умов, зокрема: сукупність стійких мотивів у майбутніх учителів, що виражають спрямованість особистості до опанування цифровою компетентністю; проєктування цифрового освітнього середовища через упровадження ІКТ, спрямованого на успішне розв’язання професійних ситуацій і завдань з високою продуктивністю; організація оптимальної ко- мунікативної взаємодії усіх учасників освітнього процесу на суб’єкт-суб’єктних засадах у діджитал-просторі. Ключові слова: цифрова трансформація, діджиталізація, цифрова компетентність, майбутні вчителі, діджиталізоване суспільство. .
Abstract. The purpose of the article is to reveal the theoretical foundations of the process of digital transformation of higher education institutions in the conditions of digitalization of society; to determine and scientifi cally substantiate the organizational and pedagogical conditions for the formation of digital competence of future teachers. Research methods: analysis, synthesis and systematization of scientifi c literature on pedagogy, psychology, encyclopedic and reference, educational and methodological publications, information resources of the Internet - to clarify, compare and contrast approaches in the direction of the outlined problem. The article reveals and scientifi cally substantiates the theoretical foundations of the process of digital transformation of higher education institutions in the context of digitalization society, what it the reorientation of the modern teacher to the deep awareness of new, competitively oriented requirement for his professional activity: readiness for maximum use of digital tools, which increases the eff ectiveness of the educational process; implementation of remote educational innovations based on new opportunities digital technologies; mastering new teaching methods; creation digital space – climate with powerful potential for providing educational activities of the individual. Development of digital literacy of the society states identifi ed as one of the priority tasks on the way to accelerated development of the digital economy, and digital competence is one of the dominative for almost every modern person to be successful in competitively oriented life creation and self-realization in the digital society. One of the challenges of the digitalized society is the readiness of the modern teacher to the digital transformation of the education process successfully and systematically applying hightech achievement in professional activity. It is proved that information and communication technologies are aimed, fi rst of all, for the development and improvement of the competences of future teachers, giving them competitive advantages: speed, namely, the dynamism of the cognitive activities, motivation (encouraging applicants for higher pedagogical education to independent mastering knowledge of the new); availability of information, which simplifi es mastering the learning process; interdisciplinary content. Determined: successful formation of digital competence of future teachers can be eff ective in the implementation of organizational and pedagogical conditions, in particular: a set of stable motives in future teachers that express the orientation of the individual to master the digital competence; designing a digital educational environment through implementation of ICT, which is aimed at the successful solution of professional situation and tasks with high productivity; organization of optimal communicative interaction of all participant in the educational process on the subject-subject principles in the digital space. Key words: digital transformation, digitalization, digital competence, future teachers, digitalized society.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/47450
ISSN: 2524-0609
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 2 (51) - 2022

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ЦИФРОВА ТРАНСФОРМАЦІЯ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ.pdf569.44 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.