Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/47708
Title: Розвиток особистісних якостей у майбутніх тренерів-викладачів
Authors: Хома, Тетяна Василівна
Keywords: тренер-викладач, морально-вольові якості, професійна компетентність, навчально-тренувальний процес, мотивація, trainer-teacher, moral and volitional qualities, moral and volitional qualities, professional competence, educational and training process, motivation
Issue Date: 2022
Citation: Хома Т.В. Розвиток особистісних якостей у майбутніх тренерів-викладачів. Інноваційна педагогіка. Причорноморський науково-дослідний інститут економіки та інновацій. Випуск 45, 2022. С. 128–130.
Series/Report no.: Інноваційна педагогіка;
Abstract: У статті розкрито шляхи розвитку особистісних якостей у майбутніх тренеріввикладачів. З’ясовано актуальність означеного питання, яка полягає в тому, що для сучасного тренера-викладача пріоритетним завданням є спрямування зусиль на підготовку спортсменів, досягнення ними належних результатів, однак важливим залишається формування у вихованців умінь співпрацювати в команді, дотримання етики взаємовідносин у спорті, уникання конфліктних ситуацій та проявів булінгу. Визначено перелік компетентностей Державного стандарту вищої освіти за спеціальністю 017 «Фізична культура і спорт» для першого (бакалаврського) рівня вищої освіти, виокремлено загальні компетентності, що включають моральний аспект підготовки фахівців. Проаналізовано наукові розвідки з означеної проблеми, на їх основі встановлено, що професійні якості особистості ‒ це комплекс властивостей, умінь, навичок особистості, сформованих і реалізованих у процесі професійної діяльності. Моральновольові якості поєднують наполегливість, дисциплінованість, відповідальність, рішучість, самоконтроль, цілеспрямованість, знаходження нестандартних рішень у будьяких ситуаціях. Установлено, що моральновольові якості не формуються окремо, вони розвиваються у майбутніх тренерів-викладачів із різних видів спорту у взаємозв’язку. Закцентовано увагу на шляхах розвитку особистісних якостей майбутніх тренеріввикладачів з точки зору педагогіки фізичного виховання і спорту. Досліджено, що традиційні й інноваційні методи, прийоми та засоби навчання, різні форми занять сприяють якісній підготовці майбутнього фахівця, який є не тільки наставником, а й взірцем для вихованців. Практичні заняття мають бути насичені моделюванням ситуацій, розв’язанням педагогічних ситуацій, проблемних завдань, що дасть змогу створити квазіпрофесійне середовище та дозволить студенту не припуститися помилок у майбутній діяльності. В освітній процес запропоновано включати: засідання студії спортивного активу; рубрику «Трейлери спортивного кінематографу»; психолого-педагогічну самопрезентацію «Я ‒ успіх»; челендж спортивновольової витривалості. Підсумовано, що така різностороння робота з розвитку особистісних якостей майбутніх тренеріввикладачів спрямована й на покращення психоемоційного стану студентів, мотивації до майбутньої професійної діяльності.
The article reveals the ways of development of personal qualities of future trainers-teachers. The urgency of this issue is clarified: for a modern coach-teacher the priority is to focus on training athletes, achieving appropriate results, but it remains important to develop students' ability to work in a team, adherence to ethics in sports, avoidance of conflict situations and manifestations of bullying. The list of competencies of the State Standard of Higher Education in the specialty 017 "Physical Culture and Sports" for the first (bachelor's) level of higher education is determined, general competencies are identified, including the moral aspect of training. The scientific researches on the specified problem were analyzed, on their basis it was established that professional qualities of the person are a complex of properties, abilities, skills of the person that are formed and realized in the course of professional activity. Moral and volitional qualities combine persistence, discipline, responsibility, determination, self-control, purposefulness, finding non-standard solutions in any situation. It has been established that moral and volitional qualities are not formed separately; they are interrelated and developed in future coaches-teachers of different sports. Emphasis is placed on ways to develop the personal qualities of future trainers-teachers in terms of pedagogy of physical education and sports. It is investigated that traditional and innovative methods, techniques and means of teaching, various forms of classes contribute to the quality of training of future professionals, who are not only a mentoring figure but a role model for students as well. Practical classes should include modeling situations, solving pedagogical cases, problem tasks, which will create a quasi-professional environment and allow a student to avoid mistakes in future activities. It is offered to include such activities to the educational process: meetings of the studio of sports assets; the rubric "Trailers of sports cinema"; psychological and pedagogical self-presentation "I am success"; challenge of athletic endurance. It is concluded that such diverse work on the development of personal qualities of future trainers-teachers is aimed at improving the psychoemotional state of students, motivation for future professional activity.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/47708
Appears in Collections:Наукові публікації кафедри фізичного виховання

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
25.pdf138.99 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.