Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/47735
Title: Professional training of future preschool teachers: psychological and pedagogical aspect
Other Titles: Професійна підготовка майбутніх вихователів закладу дошкільної Освіти: психолого-педагогічний аспект
Authors: Telychko, Tetyana
Keywords: професійна підготовка, психолого-педагогічний аспект, майбутні вихователі закладів дошкільної освіти, дошкільна освіта, результат освіти
Issue Date: 2022
Publisher: Вид-во УжНУ Говерла
Citation: Telychko, Tetyana Professional training of future preschool teachers: psychological and pedagogical aspect / Tetyana Telychko // Науковий вісник Ужгородського університету : збірник наукових праць; серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. О. Бартош. – Ужгород : Говерла, 2022. – Вип. 2 (51). – С. 171–174. – Рез. англ., укр. – Біліогр.: с. 173 (6 назв).
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: Анотація. Актуальність дослідження обумовлена тим, що глобальні зміни, що відбуваються в нашій державі, обумовлюють кардинальні зміни у професійній підготовці фахівців, зокрема вихователів закладів дошкільної освіти. Ключовою умовою підвищення якості освіти є успішність професійної діяльності педагогічних кадрів. Для цього актуальним є створення в системі освіти умов для розвитку індивідуального стилю професійної діяльності майбутніх вихователів, усвідомлення й освоєння нових цінностей, що стимулюють творчий пошук перспективних підходів і технологій, зокрема й психолого-педагогічного аспекту в професійній підготовці. Мета дослідження полягає у розробці й апробації програми психолого- педагогічної підготовки майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти. Застосовано основні теоретичні методи: аналітичний та описовий методи обробки теоретичних та критичних джерел і ресурсів; узагальнення отриманих наукових даних; синтез та узагальнення власного багаторічного досвіду підготовки майбутніх учителів. У статті розглядається зміна пріоритетів у принципах роботи з педагогічним персоналом дошкільної освіти в форматі реалізації психолого-педагогічної підготовки вихователів в умовах модернізації системи освіти. Встановлено, що психолого-педагогічний аспект є цілісним і безперервним процесом, що обов’язково передбачає взаємодію та співпрацю. Основними компонентами психолого-педагогічної підготовки майбутніх вихователів визначено: психологічний та організаційно-просвітницький (педагогічний). Визначено, що реалізація програми психолого-педагогічної підготовки майбутніх вихователів сприяє підвищенню толерантності до невизначеності сьогодення, мотивації досягнення успіху, формуванню кар’єрних орієнтацій та уявлень про себе як про успішну особистість, зниження опору, тривожності інноваційної діяльності. Ключові слова: професійна підготовка, психолого-педагогічний аспект, майбутні вихователі закладів дошкільної освіти, дошкільна освіта, результат освіти.
Abstract. The urgency of the problem is caused by the awareness of the need to fi nd, develop and master such forms of methodological activities that would be focused on the formation of professional competence of future educators of preschool education. The key condition for improving the quality of education is the success of the professional activity of teaching staff . For this, it is important to create conditions in the education system for the development of the individual style of professional activity of future educators, learning and mastering new values that stimulate the creative search for promising approaches and technologies, including psychological and pedagogical support in professional training. The article is devoted to consideration of the role and possibilities of psychological and pedagogical support in the professional training of future teachers of preschool education institutions. The purpose of the study: to develop and test a program of psychological and pedagogical support for the professional training of future teachers of preschool education institutions. Research methods applied: analytical and descriptive methods of processing theoretical and critical sources and resources; generalization of the received scientifi c data; synthesis and generalization of own long-term experience of preparation of future teachers of a foreign language. The main components of the psychological and pedagogical support of the professional training of future teachers are determined: psychological and organizational and educational (pedagogical). It was determined that the implementation of the program of psychological and pedagogical support of professional training of future educators contributes to increasing tolerance to the uncertainty of the present, motivation to achieve success, formation of career orientations and ideas about oneself as a successful individual, reduction of resistance, anxiety of innovative activity. Key words: professional training, psychological-pedagogical support, future teachers of preschool education institutions, preschool education, the result of education.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/47735
ISSN: 2524-0609
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 2 (51) - 2022

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
PROFESSIONAL TRAINING OF FUTUR.pdf537.72 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.