Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/47736
Title: Педагогічні умови забезпечення здоров’язберігаючого середовища закладу освіти
Other Titles: Application of the situation analysis method in a primary school
Authors: Товканець, Оксана Сергіївна
Keywords: початкова школа, метод навчання, ситуаційний аналіз, освітній процес
Issue Date: 2022
Publisher: Вид-во УжНУ Говерла
Citation: Товканець, Оксана Сергіївна Педагогічні умови забезпечення здоров’язберігаючого середовища закладу освіти / Оксана Сергіївна Товканець // Науковий вісник Ужгородського університету : збірник наукових праць; серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. О. Бартош. – Ужгород : Говерла, 2022. – Вип. 2 (51). – С. 180–183. – Рез. укр., англ. – Бібліогр.: с. 182–183 (7 назв).
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: Анотація. Мета статті: обґрунтувати особливості застосування методу ситуаційного аналізу в навчально- му процесі початкової школи. Для з’ясування поставленої мети використано різні методи наукового пошуку: вивчення наукових досліджень − для з’ясування теоретичних відомостей щодо особливостей застосування методу ситуаційного аналізу; аналіз і синтез − для виявлення причинно-наслідкових зв’язків методу ситуа- ційного аналізу; аргументування – як логічного процесу для доведення істинності положень про особливості методу ситуаційного аналізу в навчальному процесі початкової школи; узагальнення – для формулювання висновків. В статті обгрунтовано ситуаційний аналіз як комплексну технологію підготовки, ухвалення і ре- алізації педагогічного рішення. Наголошено, що метод ситуаційного аналізу сприяє розвитку в учнів само- стійного мислення, вміння вислуховувати та враховувати альтернативну точку зору, аргументовано висловити свою. За допомогою цього методу виявляються і вдосконалюються аналітичні та оцінні навички, учні вчаться працювати в команді, знаходити найбільш раціональне вирішення поставленої проблеми. Визначено осо- бливості застосування методу ситуаційного аналізу у початковій школі: використання практичних ситуацій, основою яких є типові ситуації, що найчастіше зустрічаються у житті, тобто «діючої» моделі ситуації, макси- мальна наочність і детальність ситуаційного комплексу; спрямованість на пізнання життя і набуття здатності до оптимальної адаптивної діяльності, на розвиток системи цінностей здобувачів освіти, ціннісних позицій, життєвих установок, своєрідного світовідчуття та світоперетворення; акцент навчання переноситься на ви- роблення знань, на співтворчість здобувача освіти і вчителя. Ключові слова: початкова школа, метод навчання, ситуаційний аналіз, освітній процес.
Abstract. The article substantiates situational analysis as a complex technology for the preparation, adoption and implementation of a pedagogical decision, which is based on the analysis of a single pedagogical situation. It is emphasized that the method of situational analysis contributes to the development of students' independent thinking, the ability to listen and take into account an alternative point of view, to express their own in a reasoned way. Through this method, analytical and evaluative skills are identifi ed and improved, students learn to work in a team, fi nd the most rational solution to the problem. The peculiarities of the application of the method of situational analysis in elementary school are determined: the use of practical situations, the basis of which are typical situations that are most often encountered in life, that is, the "active" model of the situation, the maximum clarity and detail of the situational complex; focus on learning about life and acquiring the ability for optimal adaptive activity, on the development of the value system of education seekers, value positions, life attitudes, a unique worldview and world transformation; the emphasis of education is transferred to the production of knowledge, to the co-creation of the student and the teacher. The order of practical implementation of the method of situational analysis has been revealed: choosing a topic for situational analysis; acquainting students with reference materials, explaining the work process, feedback is important, that is, checking whether students understand the assigned task; students' independent processing of individual tasks; presentation of proposed solutions, discussion of proposals; work evaluation. It was concluded that the method of situational analysis allows to increase the cognitive interest in the studied subjects of primary education students, to improve the understanding of socio-economic phenomena, contributes to the development of research, communication and creative decision-making skills. Key words: situational analysis, primary school, teaching method, educational process
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/47736
ISSN: 2524-0609
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 2 (51) - 2022

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ЗАСТОСУВАННЯ МЕТОДУ СИТУАЦІЙНОГО.pdf565.96 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.