Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/47738
Title: Технологія самостійного набуття знань учнями в умовах дистанційної освіти
Other Titles: Technology of independent acquisition of knowledge by students in Conditions of distance education
Authors: Трубачева, Світлана Едуардівна
Замаскіна, Поліна Іванівна
Keywords: освітня технологія, дистанційна освіта, самостійне набуття знань учнями
Issue Date: 2022
Publisher: Вид-во УжНУ Говерла
Citation: Трубачева, Світлана Едуардівна Технологія самостійного набуття знань учнями в умовах дистанційної освіти / Світлана Едуардівна Трубачева, Поліна Іванівна Замаскіна // Науковий вісник Ужгородського університету : збірник наукових праць; серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. О. Бартош. – Ужгород : Говерла, 2022. – Вип. 2 (51). – С. 184–187. – Рез. укр., англ. – Бібліогр.: с. 186–187 (5 назв).
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: Анотація. Статтю присвячено обґрунтуванню та висвітленню теоретико-методичних аспектів розробки та реалізації технології самостійного набуття знань учнями в умовах дистанційної освіти, що є метою даної статті. Основними методами дослідження, які застосовані в даній статті є: аналіз, синтез та узагальнення теоретико-методологічних основ процесу розробки технології самостійного набуття знань учнями в умовах дистанційної освіти та результати аналізу методики реалізації цієї технології у педагогічній практиці. Дове- дено, що ефективність реалізації цієї технології залежить від рівня сформованості в учнів умінь самостійного набуття знань та впливає на формування їх навчальної компетентності. Ефективність організації процесу самостійного набуття знань учнями забезпечується поєднанням на різних етапах освітньої технології таких методів навчання, які сприяють активізації поняттєвого, практичного та наочно-образного компонентів мис- лення учнів. Важливим питанням тут також є питання організації педагогічної взаємодії учасників освітнього процесу в умовах дистанційного навчання. Організація дистанційної взаємодії віддалених один від одного суб’єктів навчання має бути спрямована на створення сприятливих умов для їх продуктивної діяльності, ви- рішення проблем взаєморозуміння, поетапного розвитку необхідних навичок комунікації, адекватну оцінку результатів навчання. Ключові слова: освітня технологія, дистанційна освіта, самостійне набуття знань учнями.
Abstract. The article is devoted to the justifi cation and clarifi cation of the theoretical and methodological aspects of the development and implementation of the technology of independent acquisition of knowledge by students in the conditions of distance education, which is the purpose of this article. The main research methods used in this article are: analysis, synthesis and generalization of the theoretical and methodological foundations of the process of developing the technology of independent acquisition of knowledge by students in the conditions of distance education and the results of the analysis of the methods of implementing this technology in pedagogical practice. It has been proven that the eff ectiveness of the implementation of this technology depends on the level of students’ ability to independently acquire knowledge and aff ects the formation of their educational competence. The eff ectiveness of the organization of the process of independent acquisition of knowledge by students is ensured by the combination at various stages of educational technology of such teaching methods that contribute to the activation of the conceptual, practical and visual components of students’ thinking. Solving the problem is facilitated by practical actions, manipulation of images, use of visualization, concrete supports. Such supports can be tables, diagrams, graphs and other types of symbolic visualization. They are used to model the content of problems, which is reproduced in the student’s mind. Important here is also the issue of organizing the pedagogical interaction of participants in the educational process in the conditions of distance learning. The organization of remote interaction of remote learning subjects should be aimed at creating favorable conditions for their productive activities, solving problems of mutual understanding, step-by-step development of the necessary communication skills, adequate assessment of learning results. The planning and organization of pedagogical interaction during the application of the technology of independent acquisition of knowledge in the conditions of distance learning should include: the active inclusion of all participants in the educational process in the discussion and implementation of actions when making decisions at various stages of the organization of interaction; formation of the research position of all subjects of education; objectifi cation of behavior, which involves receiving constant feedback; building partnership communication, which means recognizing and accepting the value of everyone’s personality, their thoughts, interests, features, aspirations, and prospects for personal growth. Key words: educational technology, distance education, independent acquisition of knowledge by students.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/47738
ISSN: 2524-0609
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 2 (51) - 2022

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ТЕХНОЛОГІЯ САМОСТІЙНОГО НАБУТТЯ.pdf544.07 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.