Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/48050
Title: Дидактично-виховна цінність українського фольклору в педагогічному процесі нової української школи
Other Titles: Didactic and educational value of ukrainian folklore in the pedagogical process of the new ukrainian school
Authors: Маляр, Любов Василівна
Чейпеш, Іванна Василівна
Кухта, Марія Іванівна
Keywords: аксіологія освітнього процесу, початкова школа, Нова українська школа, підручники з літературного читання, усна народна творчість, молодший шкільний вік, загальнолюдські та національні цінності, зміст виховання: інтелектуальне, моральне, екологічне, патріотичне, естетичне, трудове., axiology of the educational process, primary school, New Ukrainian school, textbooks on literary reading, oral folk art, primary school age, universal human and national values, he content of education: intellectual, moral, environmental, patriotic, aesthetic, labor
Issue Date: 2023
Citation: Маляр Л. В. Дидактично-виховна цінність українського фольклору в педагогічному процесі нової української школи / Л. В. Маляр, І. В. Чейпеш, М. І. Кухта // Перспективи та інновації науки (Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина»). 2023. Вип. 4(22). С. 186–197.
Series/Report no.: Перспективи та інновації науки (Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина»);
Abstract: Стаття присвячена обгрунтуванню дидактично-виховної цінності фольклору в підручниках з літературного читання для початкових класів Нової української школи, укладених відомим ученим, академіком Олександрою Савченко. Актуальність теми розкрито в контексті аксіологічного підходу до формування змісту сучасної освіти та організації педагогічного процесу, основна мета якого полягає в гуманізації й гуманітаризації освітнього простору сучасного школяра. Досліджено можливості реалізації аксіологічного підходу в мовно-літературній освітній галузі початкової школи на основі аналізу різнорівневих завдань репродуктивного і творчого характеру та використання методично доцільних ігрових та інтерактивних педагогічних технологій. Дидактичний аспект фольклору проаналізовано з точки зору поглиблення знань учнів з історичного минулого українського народу, його культурних надбань, народних звичаїв і традицій. Виховний потенціал фольклорних творів проаналізовано з точки зору кореляції з такими напрямами змісту сучасного шкільного виховання, як моральне, екологічне, патріотичне, естетичне, трудове. Наголошено на морально-етичних критеріях та загальнодидактичних принципах, якими керувалася укладачка підручників у доборі текстів усної народної творчості. До них віднесено актуальність і різноманітність жанрової тематики, відповідність сучасним соціальним запитам та особистісним потребам учнів, зв’язок з життям, доступність змісту творів дітям молодшого шкільного віку, світоглядно-пізнавальна спрямованість та виховний потенціал. Доведено, що добір фольклорного матеріалу підручників з літературного читання здійснений авторкою відповідно до вимог Державних освітніх стандартів з розвитку в учнів початкових класів базових компетентностей з мовно-літературної галузі та Концепції виховання дітей і молоді у національній системі освіти. Зміст літературних текстів сприяє формуванню інтелектуальної, емоційно-почуттєвої, вольової, ціннісно-мотиваційної сфер, які складають основу для розвитку духовного світу особистості дитини молодшого шкільного віку.
The article is devoted to the substantiation of the didactic and educational value of folklore in textbooks for primary schools of the New Ukrainian School, concluded by the famous scientist, academician Alexandra Savchenko. The relevance of the topic is revealed in the context of an axiological approach to the formation of the content of modern education and the organization of the pedagogical process, the main purpose of which is to humanize and humanitarize the educational space of a modern student. The possibilities of implementing the axiological approach in the language and literary educational field of primary school on the basis of the analysis of multi-level tasks of a reproductive and creative nature and the use of methodically expedient game and interactive pedagogical technologies are investigated. The didactic aspect of folklore is analyzed from the point of view of deepening students' knowledge of the historical past of the Ukrainian people, its cultural heritage, folk customs and traditions. The educational potential of folklore works is analyzed from the point of view of correlation with such areas of content of modern school education as moral, environmental, patriotic, aesthetic, labor. It was emphasized on moral and ethical criteria and general didactic principles that guided the compiler of textbooks in the selection of texts of oral folk art. These include the relevance and variety of genre topics, compliance with modern social needs and personal needs of students, connection with life, accessibility of the content of works to children of primary school age, ideological and cognitive orientation and educational potential. It is proved that the selection of folklore material of textbooks on literary reading was carried out by the author in accordance with the requirements of the State Educational Standards for the development of basic competencies in the language and literary field among primary school students and the Concept of raising children and youth in the national education system. The content of literary texts contributes to the formation of intellectual, emotional-sensual, volitional, valuemotivational spheres, which form the basis for the development of the spiritual world of the personality of a child of primary school age.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/48050
Appears in Collections:Наукові публікації кафедри загальної педагогіки та педагогіки вищої школи
Наукові публікації кафедри іноземних мов

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
3732-Текст статті-3753-1-10-20230219.pdf388.25 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.