Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/48171
Title: Synergetics and fractality in science education
Other Titles: Synergetics and fractality
Authors: Mar'yan, Mykhaylo
Seben, Vladimir
Yurkovych, Nataliya
Keywords: science education, synergetics, fractality, self-organization
Issue Date: Apr-2018
Publisher: Prešovská univerzita v Prešove
Citation: Mykhaylo Mar’yan, Vladimir Seben, Nataliya Yurkovych. Synergetics and fractality in science education. – Presov: University of Presov, 2018. – 168 p.
Abstract: The formation and conservation of the functional organization, its development and implementation is both the goal of the research, and its paramount stage. This concerns the problems associated to the development of materials with structural-sensitive properties and varying degrees of ordering (in the majority of cases, the most important one is the creation of the required spatial or spatial-temporal ordering). The question about the optimal structuring and organization is also topical when studying the global problems, in particular energy, ecological, educational and others, which require immense resources. In this case it is difficult to overestimate the importance of self-organization and laws of ordering in physical, technic, information systems. The present work is dedicated to the studies on formation of the ordered structures and hyper sensibility in the different-nature systems (non-crystalline solids, materials of artificial intelligence, information and communication systems, education) by invoking the ideas of synergetics and computer modeling. In contrast to a number of known books on the problem of ordering, this book contains both mathematical background and a number of theoretical facts, concerning information technology, natural sciences. An important problem of the influence of different fields on the metastable systems is successively analyzed in many aspects, and leads to understanding of the essential importance of investigations in this direction. From this perspective, education is seen as a living organism, for which a minimum level of dissipative processes and a comprehensive information perception can be achieved. From chapter to chapter the considered tasks become more and more clear, and appropriate mathematical models of self-organizing processes are more visual. So this book may be interesting for the professionals working in this field of science, and for those readers who are just trying to understand the deep interconnections in the materials science and information objects.
Description: Формування і збереження функціональної організації, його розвитку та імплементації - це і мета дослідження, і її першочерговий етап. Це стосується насамперед проблем, пов'язаних із розробкою матеріалів зі структурно-чутливими властивостями та різним ступенем упорядкування (у більшості випадків тут найбільш важливим є створення необхідного просторового або просторово-часового упорядкування). Питання про оптимальне структурування та організацію також актуальне при вивченні глобальних проблем, зокрема енергетичних, екологічних, освітніх та інших, які потребують величезних ресурсів. У цьому випадку важко переоцінити важливість самоорганізації та законів упорядкування в фізичних, технічних, інформаційних системах. Дана книга присвячена дослідженню формування упорядкованих структур та гіперчутливості в системах різної природи (некристалічні тверді тіла, інтелектуальні матеріали штучного інтелекту, інформаційно-комунікаційні системи, освіта) за допомогою ідей синергетики та комп'ютерного моделювання. На противагу ряду відомих книг про проблему структурування, ця книга містить як математичний базис, так і ряд теоретичних фактів, що стосуються інформаційних технологій, природничих наук. Важлива проблема впливу різних областей на метастабільні системи послідовно аналізується у багатьох аспектах і призводить до розуміння суттєвої важливості досліджень у цьому напрямку. З цієї точки зору освіта розглядається як живий організм, для якого можна досягти мінімального рівня дисипативних процесів та всебічного інформаційного сприйняття. З розділу до розділу розглянуті завдання стають все більш ясними, а відповідні математичні моделі самоорганізованих процесів - більш наочні. Тож дана книга може бути цікавою для професіоналів, які працюють у цій галузі науки, так і для тих читачів, які просто намагаються зрозуміти глибинні взаємозв'язки в матеріалознавстві та інформаційних об'єктах.
Type: Text
Publication type: Монографія
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/48171
ISBN: 978-80-555-2001-8
Appears in Collections:Наукові публікації кафедри твердотільної електроніки з/с інформаційної безпеки

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
SYNERGETICS AND FRACTALITY IN SCIENCES EDUCATION.pdf5.04 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.