Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/48505
Title: Constitutional bases of regulation of normative activity of state authorities in Ukraine
Other Titles: Конституційні основи регулювання нормотворчої діяльності органів державної влади в Україні
Authors: Погорєлова, Зоя Олександрівна
Pogorelova, Zoya
Keywords: Конституція України, Конституційне регулювання, нормотворча діяльність органів державної влади, нормотворчі повноваження Президента, нормотворчі повноваження Кабінету Міністрів України, нормотворчі повноваження місцевих державних адміністрацій та орга- нів місцевого самоврядування, нормотворчі повноваження органів місцевого самоврядування
Issue Date: 2020
Citation: Сonstitusional bases of regulation of normative activity of state authorities in Ukraine. Recht der Osteuropäischen Staaten. 2020. № 6. Р. 65-72.
Abstract: The Constitution of Ukraine, as the Basic Law in the modern Ukrainian state, determines the principles of organization and exercise of state power, defines the range of powers of public authorities, the means of their mutual control. Due to the fact that the rule-making activity of public authorities is an important element and means of organizing and exercising public power, it is also subject to constitutional regulation on the basis of important constitutional principles. At the same time, the Constitution of Ukraine sets only key requirements for rule-making activities of public authorities and their officials, primarily in relation to the parliament – the Verkhovna Rada of Ukraine, much less determines the requirements for rule-making activities by the President of Ukraine and executive bodies. To date, the procedure for regulating the rule-making activities of the Verkhovna Rada of Ukraine, the President of Ukraine, the Cabinet of Ministers of Ukraine, central executive bodies, and local state administrations, including legislative regulation where required by the Constitution, has not been properly implemented. Moreover, a number of such issues are regulated in bylaws (in particular, the issue of publication of regulations, preparation, adoption, state registration of acts of central executive bodies). As the analysis of this array of normative legal acts shows, they are not based on a single legislative basis, they are an example of palliative, extraordinary and forced temporary regulation in the absence of a proper legislative basis for normative activity in accordance with the Constitution of Ukraine. The above indicates the need for urgent regulation by law of general issues of rule-making activities of public authorities, many of which still remain outside the scope of legislative regulation, namely the hierarchy and legal force of regulations of public authorities, the implementation and principles of rule-making activities, space, time and number of persons, rules of rule-making technique, the order of state registration of normative acts, the order of publication and entry into force of normative acts of state authorities.
Description: Конституція України як Основний Закон у сучасній українській державі, так само як і в інших сучасних цивілізованих конституцій- них державах, визначає призначення і головні функції конституційної держави, засади орга- нізації і здійснення державної влади. Через цю роль Конституція утворює правову основу для здійснення владних повноважень народом, дер- жавою та її органами та елементами політичної системи. Конституція установлює і регулює діяльність усіх основних інститутів публічної влади, конституційного контролю і ійної відповідальності, а також визначає коло владних повноважень органів державної влади, засоби їх взаємного контролю. Головними здобутками європейської тео- рії конституціоналізму, які стали базовими принципами і Конституції України, прийнятій у 1996 році, є конституційне закріплення здійс- нення державної влади на основі принципу поділу влади із важелями стримування і проти- ваг між окремими гілками влади з метою недо- пущення її узурпації окремою гілкою влади, а також закріплює цінності, визнані спільною європейською спадщиною Європейського Союзу, а саме: людську гідність, свободу, демо- кратію, рівність, верховенство права і шану до прав людини1. Незважаючи на те, що питання нормотворчої діяльності органів державної влади стало предметом багатьох наукових дослі- джень2, реалізація конституційних положень у реальній практиці здійснення нормотворчої діяльності органів державної влади свідчить про численні недоліки, а тому потребує додат- кового осмислення змісту конституційних при- писів і серйозного удосконалення законодавчої основи нормотворчої діяльності органів дер- жавної влади. З огляду на викладене, основною метою статті є аналіз конституційних положень, які регулюють питання здійснення нор- мотворчої діяльності органів державної влади, і розробка пропозицій з удосконалення законо- давчої основи цієї діяльності.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://www.uni-goettingen.de/de/document/download/896b4f1ced2b8adc1674f8ad1ca80d5e.pdf/ReOS%2006%20aus%202020.pdf
https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/48505
ISSN: 2199-6245
Appears in Collections:Наукові публікації кафедри теорії та історії держави і права

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ReOS 06 aus 2020.pdf1.15 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.