Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/49023
Название: Специфіка образу відьми в українському фольклорі Закарпаття (вплив угорських вірувань) та в повісті Докії Гуменної «Велике Цабе».
Другие названия: SPECIFICIFIC FEATURES OF THE IMAGE OF THE WITCH IN THE UKRAINIAN FOLKLORE OF TRANSCARPATIA (INFLUENCE OF HUNGARIAN BELIEFS) AND IN DOKIA HUMENNA'S STORY "THE GREAT NOB"
Авторы: Тиховська, Оксана Михайлівна
Бура, Ірина Олегівна
Ключевые слова: : фольклор Закарпаття, чарівна казка, бувальщина, босорканя, Докія Гуменна, folklore of Transcarpathia, magical fairy tale, folk stories, bosorkanya, Dokia Humenna.
Дата публикации: 2022
Библиографическое описание: Тиховська О., Бура І. Специфіка образу відьми в українському фольклорі Закарпаття (вплив угорських вірувань) та в повісті Докії Гуменної «Велике Цабе». Ukrainisztika Мagyarországon és a határon túlon ІІ. Україністика в Угорщині та поза її межами ІІ. Матеріали міжн. наук. конференції. Будапешт: Printpix nyomda és grafikai stúdió, 2022. C.223-234.
Краткий осмотр (реферат): У статті проаналізовано українські казки й бувальщини про відьом, сюжети й образи яких виникли під впливом фольклору угорців. Зокрема, розглянуто казки «Про Білого Полянина», «Залізноноса Інджі-баба», «Залізноноса баба», «Королевич Мирко», «Про дідову дочку й бабу-босорканю», «Про бабину доньку, що "попряла" стріху», «Шовкова держава». У цих казках відьми постають з видимим дефектом зовнішності, який має фалічну символіку й наближає їх до архетипу Страшної Матері. Відьма в уявленні українців Закарпаття подібна до угорської, відповідно її називають «босорканею». У статті акцентовано на появі в українських казках та бувальщинах образів мертвих босоркань-упириць, вказано на запозиченні таких образів з угорського, румунського фольклору. Розглянуто також образ відьми у казці «Як вийшов піп на гостині у чарівниць», в якій не простежується угорських впливів: відьма тут постає привабливою молодицею-спокусницею, відповідно, проведено типологічні паралелі між фольклорним образом української відьми та угорської босоркані. У статті проаналізовано етнопсихологічне підґрунтя різних дій відьми/босоркані: викрадення молока, літання на шабаш, поїдання жертв, осліплення героя, прядіння і ткацтво. Розглянуто образи-символи, пов’язані з уявленнями про відьом: чорна кішка, дерево, залізний ніс, залізні зуби, вогонь, шабля, полотно, молоко. Проаналізовано образ відьми-ягілки в повісті Докії Гуменної «Велике Цабе», акцентовано на магічних ритуалах, які народна уява приписувала відьмам.
Описание: The article analyzes Ukrainian fairy tales and folk stories about witches, the plots and images of which arose under the influence of Hungarian folklore. In particular, the following fairy tales were considered: "About White Polyanin", "Iron-nosed Inji-baba", "Iron-nosed old lady", "Prince Myrko", "About the grandfather's daughter and the old bosorkanya", "About the old woman's daughter who "spun the roof", “The Silk State". In these tales, witches appear with a visible defect in appearance, which has phallic symbols and brings them closer to the archetype of the Awful Mother. The image of a witch in the imagination of the Ukrainians of Transcarpathia is similar to the Hungarian one and they call her "bosorkanya". The article focuses on the presence of images of dead vampire witches in Ukrainian fairy tales and folklore and points out the borrowing of such images from Hungarian and Romanian folklore. The image of the witch in the fairy tale "How Pastor came out to visit the witches", in which no Hungarian influences can be traced: the witch here appears as an attractive young woman, as a temptress, accordingly, typological parallels between the folklore image of the Ukrainian witch and the Hungarian bosorkanya are drawn. The article analyzes the ethno-psychological basis of various actions of a witch/bosorkanya: stealing milk, flying to a coven, eating victims, blinding the hero, spinning, and weaving. The images and symbols associated with ideas about witches are considered: black cat, tree, iron nose, iron teeth, fire, saber, cloth, and milk. The image of the witch-yagilka in Dokia Humenna's novel "The Great Nob" is analyzed, and the stress is made on the magical rituals that people’s imagination attributed to witches.
Тип: Text
Тип публикации: Стаття
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/49023
Располагается в коллекциях:Наукові публікації кафедри української літератури

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
Специфіка образу відьми.pdf536.67 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.