Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/49376
Title: Філософсько-правовий та психолого-культурологічний аспекти освіти світу Яна Амоса Коменського
Other Titles: Philosophical-legal and psychological cultural aspects of education of the world of John Amos Komensky
Authors: Туряниця, Вікторія Василівна
Keywords: право, освіта, філософія освіти, базові засади і принципи, людиноцентризм, цивілізаційний розвиток людства, трансформації, law, education, philosophy of education, basic principles and principles, human-centeredness, civilizational development of humanity, transformations
Issue Date: 2022
Citation: Туряниця В. В. Філософсько-правовий та психолого-культурологічний аспекти освіти світу Яна Амоса Коменського // Науковий вісник Ужгородського університету. Серія : Право. Ужгород, 2022. Вип. 74. Ч. 2. С. 232–236.
Series/Report no.: Науковий вісник Ужгородського університету. Серія : Право;
Abstract: Дається аналіз розв’язання проблеми освіти, її місця в еволюційному поступі людства, діалектичній єдності теорії і практики. Категорія освіти розглядається з позицій співвідношення філософії, права та педагогіки як інтегрована категорія – основа життєдіяльності людини та суспільного буття, а також акцентується на викликах сучасності та пошуку шляхів їх вирішення, що стали перед народами світу в процесі глобалізації та трансформації. Усе це розкривається на багатогранній творчості філософа, правника, педагога Я.А. Коменського. Автор приходить до висновку, XXI ст. оголошено міжнародною організацією ЮНЕСКО століттям освіти. Загальнопланетарний глобалізм за своєю широтою і глибиною ставить за мету пошуку і застосування нової моделі з метою буття людини в світовому контексті, а саме: реалізація принципів гуманізму, демократизації, людиноцентризму, полікультурної взаємодії, зближення суб’єктів цивілізації та акмеологічної оптимізації життєдіяльності на загальнопланетарному рівні в процесі глобалізації та трансформації, бо, як зауважив Я.А. Коменський, освіта з категорії пріоритетів заможної верстви суспільства має перейти у статус світових пріоритетів загальнолюдських цінностей. Вказується, філософсько-правові та педагогічні засади Я.А. Коменського в галузі освіти, її змісту, навчання і виховання – золотий фонд у скарбниці історії людської цивілізації. Його інноваційні ідеї стимулювали і стимулюють подальше вдосконалення і реалізацію гуманістичної педагогіки, прав людини та верховенства права. Велика творча спадщина геніального філософа, педагога і науковця привертає до себе й сьогодні увагу дослідників і політиків, бо є джерелом актуальних ідей нашого повсякдення. Вона є ядром вдосконалення і пошуку сучасних педагогічних систем, заставляє задуматися над вибором базових моделей освіти на магістральному шляху глобалізаційних процесів і трансформацій. В епіцентрі сучасної парадигми освіти, поряд з базовими поняттями “знання”, “вміння”,”навички”, різними підходами і комбінаціями фундаментальності до освіти сьогодення має бути поряд багатогранний морально-освітній постулат з чітко визначеними ідеалами, цінностями як на рівні національному, так і міждержавному, вселюдському. Без цього подальше життя, цивілізаційний розвиток людства неможливий. У цьому і є головна місія освіти. Визначено, сьогодні твори коменіани перекладені багатьма мовами світу. Вони є цілющим джерелом ідей, настанов, обґрунтованих висновків, що мають чіткі орієнтири для людства, їх творчого збагачення і реалізації. Коменський – це та постать, про яку прогресивне людство говорить із пошаною і вдячністю протягом століть. Не меркне слава сина чеського народу. Він є гордістю його, в той же час є і людиною планетарною. Ім’я його навіки ввійшло в історію цивілізаційного розвитку людства.
An analysis of solving the problem of education, its place in the evolutionary progress of mankind, dialectical unity of theory and practice is given. The category of education is considered from the standpoint of the relationship between philosophy, law and pedagogy as an integrated category - the basis of human activity and social existence, and also focuses on the challenges of modernity and the search for ways to solve them, faced by the peoples of the world in the process of globalization and transformation. All this is revealed in the multifaceted creativity of the philosopher, jurist, teacher Ya.A. Komensky. The author comes to the conclusion that the XXI century. declared the century of education by the international organization UNESCO. Planetary globalism, in its breadth and depth, aims to find and apply a new model for the purpose of human existence in the world context, namely: the implementation of the principles of humanism, democratization, people-centeredness, multicultural interaction, convergence of the subjects of civilization and acmeological optimization of life on a global level in the process of globalization and transformation, because, as Ya.A. Komensky noted, education from the category of priorities of the wealthy strata of society should move to the status of world priorities of universal human values. It is indicated that Ya.A. Komensky’s philosophical, legal and pedagogical principles in the field of education, its content, teaching and upbringing are a golden fund in the treasury of the history of human civilization. His innovative ideas stimulated and continue to stimulate the further improvement and implementation of humanistic pedagogy, human rights and the rule of law. The great creative heritage of the brilliant philosopher, teacher and scientist attracts the attention of researchers and politicians even today, because it is a source of relevant ideas for our everyday life. It is the core of the improvement and search for modern pedagogical systems, it forces us to think about the choice of basic models of education on the highway of globalization processes and transformations. In the epicenter of the modern paradigm of education, along with the basic concepts of «knowledge», «skills», «skills», various approaches and combinations of fundamentals to education today, there should be a multifaceted moral and educational postulate with clearly defined ideals and values both at the national level and and international, universal. Without this further life, civilizational development of mankind is impossible. This is the main mission of education. It is certain that today the works of the Comenian have been translated into many languages of the world. They are a healing source of ideas, instructions, well-founded conclusions that have clear guidelines for humanity, their creative enrichment and realization. Comenius is the figure about whom progressive humanity speaks with respect and gratitude for centuries. The glory of the son of the Czech people will not fade. He is his pride, at the same time he is also a planetary person. His name is forever enshrined in the history of the civilizational development of mankind.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/49376
Appears in Collections:Наукові публікації кафедри теорії та історії держави і права

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
232-236.pdf276.71 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.