Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/50817
Название: ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ АДАПТАЦІЙНИХ РЕАКЦІЙ ДО ФІЗИЧНОГО НАВАНТАЖЕННЯ В УЧНІВ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ
Другие названия: РECULIARITIES OF THE FORMATION ADAPTIVE REACTIONS FOR STUDENTS OF PRIMARY SCHOOL AGE TO PHYSICAL ACTIVITY
Авторы: Товт, Валерій Адальбертович
Хома, Тетяна Василівна
Ключевые слова: Особливості формування адаптаційних реакцій до фізичного навантаження, фізичне навантаження, адаптаційні реакції, учні молодшого шкільного віку
Дата публикации: 24-мар-2023
Издательство: Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника
Библиографическое описание: Товт В. Особливості формування адаптаційних реакцій до фізичного навантаження в учнів молодшого шкільного віку / Валерій Товт, Тетяна Хома // Вісник Прикарпатського університету. Серія: Фізична культура. 2023 Березень 24; Вип. 39. С.63-67.
Серия/номер: Вип. 39;
Краткий осмотр (реферат): Метою дослідження є вивчення особливостей формування адаптаційних реакцій до фізичного навантаження в учнів молодшого шкільного віку. Методи: аналіз та узагальнення спеціальної літератури; опитування; педагогічне спостереження; інтерв’ювання; порівняльний експеримент; методи математичної статистики. Результати. Дозування фізичного навантаження та інтервалів відпочинку є важливими чинниками у формуванні адаптаційних реакцій учнів молодших класів. Під час виконання фізичних вправ в організмі запускаються механізми, в результаті яких посилюється сила м’язів, змінюється функція дихальної, серцево-судинної, нервової систем організму. Завдяки здатності організму до саморегуляції відбувається його адаптація до змін у фізичному навантаженні. Висновки. Тренування, в яких моторна щільність від заняття до заняття поступово збільшувалася, сприяли кращій адаптації учнів молодшого шкільного віку до фізичних навантажень.
Описание: The purpose of the investigation was to study the peculiarities of the formation of adaptive reactions to physical activity of students of primary school age. Methods: analysis and generalization of special literature; poll; pedagogical observation; interviewing; comparative experiment; methods of mathematical statistics. Results. During the interviews with physical culture teachers, it was established that any forms of motor activity that require significant energy expenditure lead to the formation of appropriate adaptation reactions. It was found out that the gradual introduction of physical exertion during physical education lessons and the total indicator of rest intervals are important factors in the formation of adaptive reactions of students of primary grades. During physical exercises, physiological mechanisms are triggered in the body of schoolchildren, as a result of which muscle strength increases, the function of the respiratory, cardiovascular, and nervous systems of the body changes. This, in turn, affects the improvement of health indicators and contributes to the physical development of students. Thanks to the body's ability to self-regulate, it adapts to changes in external stimuli, which are physical loads. Under the influence of optimal amounts of physical load, the body of students of primary grades becomes more stable and viable. As research shows, manifestations of adaptation in physical education can be different. In particular, students adapt to the coordination complexity of the exercises, as well as to the use of special equipment (gymnastic hoops, balls, rackets, jump ropes, gymnastic sticks), etc. Observations of students' reactions showed that students adapt especially quickly to physical exertion during games and relays, which are often associated with fierce competition and difficult climatic conditions. Conclusion. It has been proven that training in which motor density gradually increased from class to class contributes to better adaptation of students to physical exertion. In the course of the study, the hypothesis about the importance of regulating physical load for the processes of adaptation of the body to its action was confirmed.
Тип: Text
Тип публикации: Стаття
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/50817
Располагается в коллекциях:Наукові публікації кафедри фізичного виховання

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
Стаття Товт В.А. конференція.pdf515.92 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.