Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/51702
Title: Тенденції цифровізації професійної підготовки вчителів в Угорщині
Other Titles: The trends in the digitalization of teacher professional training in Hungary
Authors: Стойка, Олеся Ярославівна
Keywords: тенденції, професійна підготовка вчителів, онлайн навчання, цифровізація, trends, teacher professional development, educational technologies, online learning, digitalization
Issue Date: 2023
Citation: Стойка О. Я. Тенденції цифровізації професійної підготовки вчителів в Угорщині / О. Я. Стойка // Науковий вісник Ужгородського університету : збірник наукових праць. Серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І. Кузьма. – Ужгород : Говерла, 2023. – Вип. 1 (52). – С. 210–213.
Series/Report no.: Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: Розглянуто та виокремлено тенденції цифровізації професійної підготовки вчителів в Угор- щині, що передбачає розробку системи вимог до нормативно-правового та технічно-спрямованого забезпе- чення, яке підтримує розвиток цифрової компетентності. Проаналізовано офіційні документи, статистичні дані та матеріали з питань вищої освіти, професійної освіти і навчання у країнах ЄС та Угорщині. Теоретичні та практичні аспекти цифровізації професійної підготовки вчителів розглянуті на основі праць вітчизняних та зарубіжних науковців. Для розв’язання поставлених завдань та досягнення мети дослідження застосовано теоретичний метод: аналіз і синтез з метою визначення основних напрямів дослідження проблеми цифровіза- ції професійної підготовки вчителів в Угорщині; порівняльний аналіз, виявлення та обґрунтування тенденцій цифровізації вищої освіти у досліджуваній країні; вивчення нормативно-правової бази щодо цифровізації професійної підготовки в Угорщині; порівняння за однією ознакою, за декількома ознаками; переклад автен- тичної літератури; опис фактичної інформації з метою аналітичної інтерпретації та вивчення конкретних фак- тів і явищ. Подальше дослідження обраної проблеми є актуальним і своєчасним та сприятиме запозиченню всіх сучасних позитивних тенденцій в освітній простір України, оскільки процес цифровізації професійної підготовки вчителів та тенденцій даного процесу в Угорщині вивчений не достатньо.
In today's conditions, education in general has undergone a fundamental digital transformation and is to keep pace with the global trends of digital development. The trends in the digitalization of teacher professional training in Hungary are being discussed and identifi ed in the article.The digitalization of teacher professional training has become a signifi cant necessity and demand over the last three years. Remote communication in all areas of human activity, particularly in the education system, makes digital teaching technology competence an essential component of a teacher's professional development. Theoretical method is used to achieve the research goal. In the context of our research, we analyzed trends in the digitalization of teacher professional training, which involves developing a system of requirements for regulatory and technically-oriented support that promotes the development of digital competence; educational programs of diff erent cycles that encourage the development of digital competencies of professionals at various stages of their professional development. The offi cial documents, statistical data, and materials on higher education, vocational education, and training in EU countries and Hungary are being analyzed in the article. We also analyzed the educational programs of universities in Hungary that provide teacher professional training. The theoretical and practical aspects of digitalization of teacher professional training are considered and based on the works of domestic and foreign scientists. Further research of the issue is relevant. It will contribute to the borrowing of all modern positive trends in the educational space of Ukraine, since the process of digitalization of teachers professional training and similar trends in Hungary have not been studied enough. Key words: , , , ,.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/51702
Appears in Collections:Наукові публікації кафедри іноземних мов

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1-10.pdf543.57 kBAdobe PDFView/Open
210-213.pdf540.76 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.