Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/52436
Title: Місце прокуратури серед органів державної влади: концептуальні підходи
Other Titles: The place of the prosecutor’s office among state authorities: conceptual approaches
Authors: Бєлов, Дмитро Миколайович
Швед, Іван Іванович
Keywords: органи прокуратури, механізм захисту прав людини, досвід країн Європи, людина, особа, громадянин, prosecutor’s office, human rights protection mechanism, experience of European countries, person, person, citizen
Issue Date: 2023
Publisher: Видавничий дім "Гельветика"
Citation: Бєлов Д. М. Місце прокуратури серед органів державної влади: концептуальні підходи/ Д. М. Бєлов, І. І. Швед // Науковий вісник Ужгородського університету: серія: Право / голов. ред. Ю. М. Бисага – Ужгород: Видавничий дім "Гельветика", 2023. –Т. 3. Вип. 75. – С. 88-94. – Бібліогр.: с. 93-94 (25 назв).
Series/Report no.: Право;
Abstract: Вказується, за останні роки особлива актуальність для вітчизняної̈ юридичної науки набуло питання забезпечення прав людини, насамперед, тому, що в цей період значно ускладнилися зовнішньополітичні умови існування нашої держави що призвели до внутрішньодержавних проблем (напад рф на територію незалежної̈ України). Таким чином, в сучасних соціально-економічних та політичних умовах функціонування нашої держави, проблеми забезпечення її безпеки набувають особливої гостроти. В Конституції України у статті 17 зазначено, що забезпечення прав людини та державної безпеки і захист державного кордону України покладаються на відповідні військові формування та правоохоронні органи держави, організація і порядок діяльності яких визначаються законом. Отже, забезпечення безпеки держави регламентовано на законодавчому рівні й здійснюється спеціально уповноваженими на те суб՚єктами. Таким чином, з точки зору конституційного права є важливим дослідження статусу прокуратури у взаємодії з іншими органами державної влади, проте, з точки зору теорії конституційної безпеки ми звертаємося до найважливіших завдань підтримання внутрішньодержавної стабільності, конституційної безпеки, дотримання основ конституційного ладу України. Автори відзначають, “класичні” гілки державної влади – законодавча, виконавча та судова – уособлюють єдину державну владу та її поділ, не виключають можливості існування інших функціонально самостійних правових інститутів, їх наявність визначена реальними потребами побудови правової держави і державно-правового життя суспільства в певний конкретний період, необхідністю демократичних форм контролю різних органів усіх гілок влади у випадках, коли їх діяльність не відповідає принципам і положенням Конституції України. Безумовно, позитивним є визначення головним завданням прокуратури є залучення її до процесу відправлення правосуддя. Прокуратура має сприяти відправленню правосуддя шляхом реалізації функцій, визначених Конституцією України і Законом, для забезпечення балансу інтересів людини, суспільства і держави. Попри це, та враховуючи вищенаведене, на наш погляд, вважаємо позитивним кроком на шляху до реформування конституційного ладу держави, виключення розділу “Прокуратура” з Конституції України та включення норм, що закріплюють статус органів прокуратури до розділу “Правосуддя”, оскільки це “жорстко” визначає місце органів прокуратури серед інших органів державної влади, через включення прокуратури до системи правосуддя нашої держави.
It is indicated that in recent years, the issue of ensuring human rights has become especially relevant for domestic legal science, primarily because during this period the foreign policy conditions of our state’s existence have become significantly more complicated, which has led to internal problems (the attack of the Russian Federation on the territory of independent Ukraine). Thus, in the modern socio-economic and political conditions of the functioning of our state, the problems of ensuring its security become particularly acute. Article 17 of the Constitution of Ukraine states that the provision of human rights and state security and the protection of the state border of Ukraine are entrusted to the relevant military formations and law enforcement agencies of the state, the organization and procedure of which are determined by law. Therefore, ensuring the security of the state is regulated at the legislative level and is carried out by specially authorized entities. Thus, from the point of view of constitutional law, it is important to study the status of the prosecutor’s office in interaction with other state authorities, however, from the point of view of the theory of constitutional security, we turn to the most important tasks of maintaining domestic stability, constitutional security, and observing the foundations of the constitutional system of Ukraine.The authors note that the “classical” branches of state power - legislative, executive and judicial - represent a single state power and its division, do not exclude the possibility of the existence of other functionally independent legal institutions, their existence is determined by the real needs of building a rule of law and the state-legal life of society in a certain specific period, the need for democratic forms of control of various bodies of all branches of government in cases where their activities do not correspond to the principles and provisions of the Constitution of Ukraine. Of course, it is positive to determine that the main task of the prosecutor’s office is to involve it in the process of administering justice. The Prosecutor’s Office should contribute to the administration of justice by implementing the functions defined by the Constitution of Ukraine and the Law, to ensure the balance of the interests of the person, society and the state. Despite this, and taking into account the above, in our opinion, we consider the exclusion of the section “Prosecutor’s Office” from the Constitution of Ukraine and the inclusion of norms establishing the status of the prosecutor’s office in the section “Justice” as a positive step on the way to reforming the constitutional system of the state, because it is “harsh” determines the place of the prosecutor’s office among other state authorities, due to the inclusion of the prosecutor’s office in the justice system of our country.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/52436
ISSN: 2307-3322
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ. Серія: Право. Випуск 75. Том 3. - 2023

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
276659-Текст статті-637643-1-10-20230405.pdf370.42 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.