Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/52439
Title: Вплив гендерної компетентності судді на забезпечення рівного доступу до правосуддя
Other Titles: The influence of the judge’s gender competence on ensuring the equal access to justice
Authors: Фулей, Т. І.
Keywords: доступ до правосуддя, верховенство права, гендер, гендерна компетентність, суд, access to justice, rule of law, gender, gender competence, court
Issue Date: 2023
Publisher: Видавничий дім "Гельветика"
Citation: Фулей Т. І. Вплив гендерної компетентності судді на забезпечення рівного доступу до правосуддя/ Т. І. Фулей // Науковий вісник Ужгородського університету: серія: Право / голов. ред. Ю. М. Бисага – Ужгород: Видавничий дім "Гельветика", 2023. –Т. 3. Вип. 75. – С. 107-117. – Бібліогр.: с. 115-117 (51 назв).
Series/Report no.: Право;
Abstract: Доступ до правосуддя, що є елементом понять «верховенство права» (Rule of Law) та «правова держава» (Rechtsstaat), дозволяє особі ефективно захистити свої права у випадку їх порушення. Оскільки сучасні міжнародні стандарти, яким має відповідати національна судова система, охоплюють не лише незалежність, безсторонність, компетентність, ефективність, але й гендерну чутливість, тому гендерна компетентність судді є не просто потребою часу чи модною тенденцією, а насамперед гарантією рівного доступу до правосуддя. У статті розкрито види гендерної компетентності судді (експертна, методична та соціальна) через специфіку виконуваних суддею функцій. Також авторкою виокремлено п’ять основних гендерних компетенцій судді, якими є: 1) взаємодія та спілкування зі сторонами/учасниками процесу у належний спосіб (без гендерних упереджень); 2) застосування норм процесуального законодавства до конкретних потреб учасників процесу, враховуючи обставини справи (з урахуванням принципу гендерної рівності); 3) пошук та тлумачення норм матеріального права із використанням національної та міжнародної судової практики та правових інструментів, що стосуються гендерної рівності та запобігання дискримінації за ознакою статі / гендера; 4) вжиття заходів для ефективного захисту прав та законних інтересів особи, враховуючи гендерні аспекти; 5) написання судових рішень з дотриманням принципів гендерної рівності та недискримінації. Відповідно у кожній із цих компетенцій виділено необхідні знання, навички (уміння) та якості (цінності, ставлення) судді, що відповідають трьом складовим структури гендерної компетентності – когнітивній, діяльнісній та ставленнєво-ціннісній. На підставі аналізу практики ЄСПЛ показано приклади порушень національними судами вимог верховенства права щодо доступу до правосуддя та зроблено висновок, що чимало порушень Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод при розгляді широкого спектру справ можна було б уникнути, якби судді володіли достатнім рівнем гендерної компетентності, зокрема, уміли розпізнавати гендерно чутливі ситуації при розгляді різних категорій справ та належно на них реагувати. Відтак, оволодіння суддями гендерними компетенціями, зокрема через навчання, сприятиме забезпеченню рівного доступу до правосуддя, що є однією із стратегічних цілей Ради Європи.
Access to justice which is the necessary elements of the Rule of Law as well as Rechtsstaat enables individuals to effectively protect themselves against infringements of their rights. Since the modern international standards which the national judicial system must meet include not only independence, impartiality, competence and efficiency, but also gender sensitivity, therefore the gender competence of judges is not just the demands of the times or a fashionable trend, but primarily a guarantee of the equal access to justice. Based on the specifics of the functions performed by a judge the article reveals the types of the judge’s gender competence such as expert, method and social competence. Also the author identified five core gender competencies for judges, which are: 1) interacting and communicating with the parties/participants of the process in an appropriate manner (without gender bias); 2) applying procedural legislation to the specific needs of participants in the process, taking into account the circumstances of the case (including the principle of gender equality); 3) searching for and interpreting the rules of substantive law through the use of national and international case law and legal instruments relating to gender equality and prevention of sex- and gender-based discrimination; 4) taking action to effectively protect the rights and legitimate interests of the individual, considering gender aspect; 5) drafting a judgement (judicial opinion writing) in compliance with the principles of gender equality and non-discrimination. Accordingly, in each of the competencies, the necessary knowledge, skills and qualities (values, attitude) of a judge have been identified, corresponding to the three components of the structure of gender competence – cognitive, activities-related and encompassing values and attitudes. On the basis of analysis of the ECtHR case law some examples of violations by national courts of the requirements of the rule of law regarding access to justice are shown, and it is concluded that quite a few violations of the Convention on the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms could be avoided in a wide range of cases if judges possessed a sufficient level of gender competence, in particular, if they were able to recognize gender-sensitive situations when considering different categories of cases and react appropriately to them. Therefore, the acquisition of gender competences by judges, in particular through training, will contribute to ensuring the equal access to justice, which is one of the strategic objectives of the Council of Europe.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/52439
ISSN: 2307-3322
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ. Серія: Право. Випуск 75. Том 3. - 2023

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
276751-Текст статті-637778-1-10-20230406.pdf418.98 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.