Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/52696
Title: | Information technologies in the educational process of higher educational institutions |
Other Titles: | Інформаційні технології в освітньому процесі закладів вищої освіти |
Authors: | Stoika, O. Butenko, N. Miziuk, V. Zinchenko, O. Snikhovska, I. Стойка, Олеся Ярославівна |
Keywords: | information technologies, information and communication technologies, informatization of the educational process, information support, information educational resources, інформаційні освітні ресурси, інформаційні технології, інформаційно-комунікаційні технології, інформатизація освітнього процесу, інформаційне забезпечення |
Issue Date: | 2023 |
Citation: | Stoika, O., Butenko, N., Miziuk, V., Zinchenko, O., & Snikhovska, I. (2023). Information technologies in the educational process of higher educational institutions. Amazonia Investiga, 12(63), 156-163. |
Series/Report no.: | Amazonia Investiga; |
Abstract: | Informatization of the educational process, in
general, and the educational system of the higher
educational establishments, in particular, is one
of the most significant tasks of restructuring and
shaping the education system in accordance with
society requirements. Educational institutions
nowadays have an opportunity to disseminate
new material in a way that responds to the unique
needs of each student thanks to using computer
networks and online technologies. The purpose
of the academic paper is to identify and provide
a brief assessment of the primary trends in
implementing information technologies in higher
educational institutions (HEIs) in terms of the
specifics of their application in the educational
process. Methodology. In the course of the
research, analytical and bibliographic methods.
At the same time, induction, deduction, analysis,
synthesis of information, system-structural,
comparative, logical-linguistic methods,
abstraction, and idealization were applied to
study and process data. By the way, the research
authors also conducted a questionnaire in online mode. Results. Based on the research results, the
primary and most significant theoretical aspects
of using information tools in higher educational
institutions, as well as the standpoints of
scientists and heads of departments of higher
educational institutions on key aspects of the
issue outlined. Інформатизація навчального процесу в цілому та учбової системи вищої школи зокрема є одним із найважливіших завдань перебудови та формування системи освіти відповідно до потреб суспільства. Завдяки використанню комп’ютерних мереж і онлайн-інструментів заклади освіти тепер мають можливість подавати нову інформацію у спосіб, який відповідає індивідуальним потребам кожного здобувача освіти. Мета статті – виокремити та надати коротку оцінку основних тенденцій реалізації інформаційних технологій у вищій школі з точки зору особливості їх застосування у навчально-виховному процесі. Методологія. Під час здійснення дослідження застосовано аналітико-бібліографічний метод, а також індукцію, дедукцію, аналіз, синтез інформації, системно-структурний, порівняльний, логіколінгвістичний методи, абстрагування, ідеалізацію для вивчення та обробки даних, та анкетне опитування, що було проведено авторами дослідження в онлайн-режимі. Результати. За результатами дослідження встановлено основні найбільш важливі теоретичні аспекти питання використання інформаційних засобів у ЗВО, а також досліджено точку зору науковців та керівників кафедр закладів вищої освіти щодо ключових аспектів даного питання. |
Type: | Text |
Publication type: | Стаття |
URI: | https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/52696 |
ISSN: | 2322 - 6307 |
Appears in Collections: | Наукові публікації кафедри іноземних мов |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
14-156-163.pdf | 382.2 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.