Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/52696
Title: Information technologies in the educational process of higher educational institutions
Other Titles: Інформаційні технології в освітньому процесі закладів вищої освіти
Authors: Stoika, O.
Butenko, N.
Miziuk, V.
Zinchenko, O.
Snikhovska, I.
Стойка, Олеся Ярославівна
Keywords: information technologies, information and communication technologies, informatization of the educational process, information support, information educational resources, інформаційні освітні ресурси, інформаційні технології, інформаційно-комунікаційні технології, інформатизація освітнього процесу, інформаційне забезпечення
Issue Date: 2023
Citation: Stoika, O., Butenko, N., Miziuk, V., Zinchenko, O., & Snikhovska, I. (2023). Information technologies in the educational process of higher educational institutions. Amazonia Investiga, 12(63), 156-163.
Series/Report no.: Amazonia Investiga;
Abstract: Informatization of the educational process, in general, and the educational system of the higher educational establishments, in particular, is one of the most significant tasks of restructuring and shaping the education system in accordance with society requirements. Educational institutions nowadays have an opportunity to disseminate new material in a way that responds to the unique needs of each student thanks to using computer networks and online technologies. The purpose of the academic paper is to identify and provide a brief assessment of the primary trends in implementing information technologies in higher educational institutions (HEIs) in terms of the specifics of their application in the educational process. Methodology. In the course of the research, analytical and bibliographic methods. At the same time, induction, deduction, analysis, synthesis of information, system-structural, comparative, logical-linguistic methods, abstraction, and idealization were applied to study and process data. By the way, the research authors also conducted a questionnaire in online mode. Results. Based on the research results, the primary and most significant theoretical aspects of using information tools in higher educational institutions, as well as the standpoints of scientists and heads of departments of higher educational institutions on key aspects of the issue outlined.
Інформатизація навчального процесу в цілому та учбової системи вищої школи зокрема є одним із найважливіших завдань перебудови та формування системи освіти відповідно до потреб суспільства. Завдяки використанню комп’ютерних мереж і онлайн-інструментів заклади освіти тепер мають можливість подавати нову інформацію у спосіб, який відповідає індивідуальним потребам кожного здобувача освіти. Мета статті – виокремити та надати коротку оцінку основних тенденцій реалізації інформаційних технологій у вищій школі з точки зору особливості їх застосування у навчально-виховному процесі. Методологія. Під час здійснення дослідження застосовано аналітико-бібліографічний метод, а також індукцію, дедукцію, аналіз, синтез інформації, системно-структурний, порівняльний, логіколінгвістичний методи, абстрагування, ідеалізацію для вивчення та обробки даних, та анкетне опитування, що було проведено авторами дослідження в онлайн-режимі. Результати. За результатами дослідження встановлено основні найбільш важливі теоретичні аспекти питання використання інформаційних засобів у ЗВО, а також досліджено точку зору науковців та керівників кафедр закладів вищої освіти щодо ключових аспектів даного питання.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/52696
ISSN: 2322 - 6307
Appears in Collections:Наукові публікації кафедри іноземних мов

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
14-156-163.pdf382.2 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.