Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/52858
Title: Конституційний обов’язок України із забезпечення свободи підприємницької діяльності: містобудівна реформа
Other Titles: Constitutional obligation of Ukraine to ensure freedom of entrepreneurial activity: urban planning reform
Authors: Задорожний, Б. Ю.
Keywords: конституційний обов’язок держави із забезпечення свободи підприємницької діяльності, сфера містобудівної діяльності, дозвільні та погоджувальні процедури, constitutional obligation of the State to ensure freedom of entrepreneurial activity, urban planning, permitting and approval procedures
Issue Date: 2023
Publisher: Видавничий дім "Гельветика"
Citation: Задорожний Б. Ю. Конституційний обов’язок України із забезпечення свободи підприємницької діяльності: містобудівна реформа/ Б. Ю. Задорожний // Науковий вісник Ужгородського університету: серія: Право / голов. ред. Ю. М. Бисага – Ужгород: Видавничий дім "Гельветика", 2023. –Т.1. Вип. 75. – С. 85-90. – Бібліогр.: с. 90 (11 назв)
Series/Report no.: Право;
Abstract: Стаття присвячена аналізу містобудівної реформи, проведення якої ініційовано Законом України від 13 грудня 2022 р. «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реформування сфери містобудівної діяльності», та її впливу на розвиток свободи підприємницької діяльності в Україні. Встановлено, що держава об’єктивувала в цьому Законі ряд прогресивних новел, які суттєво знижують корупційні ризики у сфері містобудівної діяльності та створюють тверде підґрунтя для виконання Україною конституційного обов’язку із забезпечення свободи підприємницької діяльності, що кореспондує ідеї та меті євроінтеграційного законодавства. Обґрунтовано, що законодавче і практичне забезпечення демонополізації та регулятивної прозорості у сфері містобудівної діяльності є нагальним обов’язком України, яка має докласти необхідних зусиль для залучення колосальних інвестицій з метою відбудови зруйнованих під час війни об’єктів промисловості, житлового фонду, інфраструктури тощо. Констатовано, що посадові особи, які здійснюють функції з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду, насправді навіть не маючи на меті отримання неправомірної вигоди від замовника, абсолютно не зацікавлені в оперативному та якісному наданні своїх послуг, тому що їхня оплата праці жодним чином не залежить від кількості та якості наданих ними послуг. Водночас головними противниками цього Закону є міські, селищні та сільські голови, які наводять низку аргументів, проте автором цієї статті означені аргументи посадових осіб місцевого самоврядування системно і поступально спростовано, про що предметно йдеться у цій публікації. Застосування цих законодавчих новел має зруйнувати монополію на здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, а також прибрати корупційну складову зі сфери цієї діяльності. Новий Закон має забезпечити втілення «трискладового» тесту у соціальну дійсність задля викоренення корупції зі сфери містобудівної діяльності. «Трискладовий» тест формується з таких складників: домірне унормування містобудівної діяльності, що ґрунтується на принципах законності і правової визначеності; забезпечення підприємництву вільного ринкового конкурентного і прозорого середовища у сфері містобудівної діяльності; відсутність особистого контакту «чиновника» і «підприємця» засобом автоматизації надання послуг у цій сфері.
The article analyzes the urban planning reform initiated by the Law of Ukraine of December 13, 2022 «On Amendments to Certain Legislative Acts of Ukraine on Reforming the Sphere of Urban Planning» and its impact on the development of freedom of entrepreneurship in Ukraine. The author establishes that the State has objectified in this Law a number of progressive novelties which significantly reduce corruption risks in the sphere of urban development and create a solid basis for Ukraine to fulfill its constitutional obligation to ensure freedom of entrepreneurship, which is in line with the idea and purpose of European integration legislation. It is substantiated that legislative and practical ensuring of demonopolization and regulatory transparency in the sphere of urban development is an urgent duty of Ukraine, which should make the necessary efforts to attract huge investments in order to rebuild the industrial facilities, housing, infrastructure, destroyed during the war.It is stated that officials performing the functions of state architectural and construction control and super-vision, in fact, even without the purpose of obtaining an undue benefit from the customer, are absolutely not interested in prompt and high-quality provision of their services, since their remuneration does not depend in any way on the quantity and quality of services provided by them. At the same time, the main opponents of this Law are city, town and village mayors, who cite a number of arguments, but the author of this article has systematically and consistently refuted these arguments of local government officials, as discussed in this publication. The application of these legislative innovations should destroy the monopoly on state architec-tural and construction control and remove the corruption component from this activity. The new law should ensure the implementation of the «three-part» test in social reality in order to eradicate corruption from the sphere of urban development. The «three-part» test consists of the following components: reasonable regulation of urban development activities based on the principles of legality and legal certainty; ensuring a free market competitive and transparent environment for entrepreneurship in the field of urban development; and the absence of personal contact between an «official» and an «entrepreneur» through the automation of services in this area.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/52858
ISSN: 2307-3322
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ. Серія Право. Випуск 75. Том 1. - 2023

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
275467-Текст статті-635013-1-10-20230315.pdf432.06 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.