Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/52948
Title: Адміністративно-правові засади забезпечення права на фахову передвищу освіту особам з інвалідністю
Other Titles: Administrative and legal principles of ensuring the right to professional preliminary education for persons with disabilities
Authors: Легеза, Є. О.
Лютіков, П. С.
Keywords: зарубіжний досвід, освіта, права осіб з інвалідністю, реалізація, передвища освіта, foreign experience, education, rights of persons with disabilities, implementation, preliminary education
Issue Date: 2023
Publisher: Видавничий дім "Гельветика"
Citation: Легеза Є. О. Адміністративно-правові засади забезпечення права на фахову передвищу освіту особам з інвалідністю/ Є. О. Легеза, П. С. Лютіков // Науковий вісник Ужгородського університету: серія: Право / голов. ред. Ю. М. Бисага – Ужгород: Видавничий дім "Гельветика", 2023. –Т.1. Вип. 75. – С. 234-238. – Бібліогр.: с. 237-238 (12 назв)
Series/Report no.: Право;
Abstract: Наукова стаття присвячена адміністративно-правовим засадам забезпечення права на фахову передвищу освіту особам з інвалідністю: зарубіжний досвід та напрямки удосконалення. Розкрито досвід США, європейський країн забезпечення права на фахову передвищу освіту осабам з інвалідністю Акцентовано увагу, що вища освіта США і Великої Британії – традиційно відноситься до так званої ліберальної, або ринкової, моделі, що характеризується високим ступенем децентралізації управління й диверсифікацією систем вищої освіти. В Італії держава має виключні законодавчі повноваження щодо загальних питань у галузі освіти, мінімальних стандартів, що мають бути гарантовані по всій країні, та основних принципів. Регіони визначають шкільні мережі в межах своїх територій, коригують шкільний календар, мають виключні повноваження у сфері професійної освіти та навчання. Школи є автономними в плані дидактичної, організаційної та науково-дослідницької роботи. Італійська держава несе відповідальність за фінансування шкіл як на освітні, так і на адміністративні цілі. Зроблено висновок, що якісне формування та реалізації фахової передвищої освіти особам з інвалідністю можливо через запозичення позитивного зарубіжного досвіду: а) відкритість формування та реалізації державної політики у наведеній сфері для осіб з інвалідністю; б) активний розвиток, заохочення, стимулювання провадження інноваційної діяльності закладами вищої школи, в тому числі, і фахової передвищої освіти для осіб з інвалідністю; а) якісно нова парадигма змісту освіти – розгляд її не як сукупності наданого об’єму знань, вмінь та навичок, що підібрані за визначеною спеціальністю, а формування всебічно розвиненої особистості за комплексним підходом. Відбувається зміщення акценту не стільки на те, скільки знає здобувач, зокрема, осіб з інвалідністю спеціальних відомостей у обраній сфері навчання, а на те, яким чином розвинені за допомогою такого навчання такі його професійні якості, як здатність адаптуватися, практичність та ініціативність, можливість застосувати отримані спеціальні знання, у необхідних випадках творчо їх переосмислити для осіб з інвалідністю. Отже, при впровадженні електронного урядування в Україні, нам необхідно враховувати досвід зарубіжних країн для уникнення типових помилок та здобуття для себе найбільш успішних практик. Пріоритетом для країн, які нами були дослідженні є запровадження якісної фахової передвищої освіти вразливим верствам населення.
The scientific article is devoted to the administrative and legal principles of ensuring the right to professional preliminary education for persons with disabilities: foreign experience and directions for improvement. The experience of the USA and European countries in ensuring the right to vocational higher education for persons with disabilities is revealedAttention is drawn to the fact that higher education in the USA and Great Britain traditionally belongs to the so-called liberal or market model, which is characterized by a high degree of decentralization of management and diversification of higher education systems. In Italy, the state has exclusive legislative powers regarding general matters in the field of education, the minimum standards to be guaranteed throughout the country, and the basic principles. Regions define school networks within their territories, adjust the school calendar, and have exclusive powers in the field of vocational education and training. Schools are autonomous in terms of didactic, organizational and research work. The Italian state is responsible for funding schools for both educational and administrative purposes.It was concluded that the high-quality formation and implementation of vocational pre-university education for persons with disabilities is possible through the borrowing of positive foreign experience: a) openness of the formation and implementation of state policy in the given field for persons with disabilities; b) active development, encouragement, stimulation of the implementation of innovative activities by institutions of higher education, including vocational higher education for persons with disabilities; a) a qualitatively new paradigm of the content of education - considering it not as a collection of the given volume of knowledge, abilities and skills selected according to a certain specialty, but the formation of a comprehensively developed personality according to a comprehensive approach. There is a shift in emphasis not so much on how much the acquirer knows, in particular, persons with disabilities, special knowledge in the chosen field of study, but on how such professional qualities as the ability to adapt, practicality and initiative, the ability to apply acquired special knowledge, in necessary cases creatively rethink it for persons with disabilities.Therefore, when implementing electronic governance in Ukraine, we need to take into account the experience of foreign countries in order to avoid typical mistakes and acquire the most successful practices for ourselves. The priority for the countries that we studied is the introduction of high-quality professional pre-higher education to vulnerable sections of the population.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/52948
ISSN: 2307-3322
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ. Серія Право. Випуск 75. Том 1. - 2023

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
275685-Текст статті-635457-1-10-20230319.pdf385.94 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.