Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/52951
Title: Окремі аспекти захисту прав пасажирів залізничного транспорту
Other Titles: Certain aspects of the protection of the rights of railway passengers
Authors: Москаленко, С. І.
Keywords: пасажир, залізничний транспорт, квиток, правовий статус пасажира, споживач, захист прав споживачів, passenger, railway transport, ticket, legal status of the passenger, consumer, protection of consumer rights
Issue Date: 2023
Publisher: Видавничий дім "Гельветика"
Citation: Москаленко С. І. Окремі аспекти захисту прав пасажирів залізничного транспорту/С. І. Москаленко // Науковий вісник Ужгородського університету: серія: Право / голов. ред. Ю. М. Бисага – Ужгород: Видавничий дім "Гельветика", 2023. –Т.1. Вип. 75. – С. 250-254. – Бібліогр.: с. 254 (8 назв)
Series/Report no.: Право;
Abstract: У статті розкрито особливості окремих аспектів захисту прав пасажирів залізничного транспорту. Захист прав споживачів – пасажирів залізничного транспорту, на сьогодні є важливим напрямком державної політики. Разом з тим, на сьогодні залишається недостатньо дослідженою проблема захисту прав пасажирів залізничного транспорту. Метою дослідження є аналіз правового статусу споживачів – пасажирів залізничного транспорту та надання пропозицій щодо усунення прогалин національного законодавства в зазначеній сфері. В умовах нестабільності, спричиненої пандемією, запровадженням військового стану, економічною ситуацією в країні, проблеми захисту прав споживачів набули особливого значення. Варто зазначити, що увага до захисту прав споживачів пов’язана також із стрімким розвитком цифрових технологій, які суттєво змінюють традиційні підходи до розуміння споживчих відносин. На сьогодні, реалізація товарів та послуг за допомогою мережі «Інтернет» (е-комерція) набирає все більшої популярності, що обумовлено, насамперед, низькою ціною товарів та послуг, а також зручністю їх отримання. На національному рівні захисту прав споживачів, то загалом можна виділити такі основні чинники, які впливають на рівень захисту прав споживачів: недосконале законодавство; недостатнє фінансування, матеріально-технічна та кадрова база; відсутність навчання споживачів; непоінформованість споживачів щодо своїх прав; бездіяльність центральних та місцевих органів влади та органів місцевого самоврядування щодо реалізацій прав та інтересів споживачів; корупція в органах влади; недовіра громадян. Різні аспекти інституту захисту прав споживачів знайшло своє відображення в працях національних та іноземних вчених. Варто зазначити, що захист прав споживачів у цифрову епоху є найменш розвиненою сферою законодавства як на національному рівні. Ефективний захист прав споживачів має вирішальне значення для формування справедливого, прозорого і конкурентного соціального та економічного устрою будь-якої держави зокрема та світоустрою загалом. Останніми роками активно обговорюється питання виокремлення у структурі права споживчого права. Потребує детального аналізу вивчення правового статусу пасажира залізничного транспорту та усунення прогалин національного законодавства в зазначеній сфері. Крім того, недостатньо реалізується право споживача на отримання послуги. На сьогодні доцільним є створення електронної бази пасажирів, залізничного транспорту. Враховуючи той факт, що дані пасажира і так внесені при покупці квитка, накопичувати зайву інформацію не доведеться. Зазначене дозволить, захисти права пасажирів, з одного боку, з іншого боку призведе до зменшення корупційних ризиків в транспортній галузі. Зазначене дозволить, зокрема, відновлювати квитки в разі їх втрати; підтверджувати факт проїзду пасажира, купівлі-квитка тощо.
The article reveals the peculiarities of certain aspects of the protection of the rights of railway passengers.Protection of the rights of consumers - passengers of railway transport is currently an important direction of state policy. At the same time, the problem of protecting the rights of railway passengers remains insufficiently researched today In the conditions of instability caused by the pandemic, the introduction of martial law, and the economic situation in the country, the problems of consumer rights protection have gained special importance. It is worth noting that attention to the protection of consumer rights is also connected with the rapid development of digital technologies, which significantly change traditional approaches to understanding consumer relations. Today, the sale of goods and services using the Internet (e-commerce) is gaining more and more popularity, which is primarily due to the low price of goods and services, as well as the convenience of obtaining them.At the national level of consumer rights protection, in general, the following main factors that affect the level of consumer rights protection can be identified: imperfect legislation; insufficient funding, material, technical and personnel base; lack of consumer education; uninformed consumers about their rights; inactivity of central and local authorities and local self-government bodies regarding the implementation of consumer rights and interests; corruption in authorities; distrust of citizens.The purpose of the study is to analyze the legal status of consumers – passengers of railway transport and to provide proposals for eliminating gaps in national legislation in the specified area.Various aspects of the institute for the protection of consumer rights were reflected in the works of national and foreign scientists. It is worth noting that the protection of consumer rights in the digital age is the least developed area of legislation at the national level. Effective protection of consumer rights is crucial for the formation of a fair, transparent and competitive social and economic system of any state in particular and the world system in general. In recent years, the issue of separation in the legal structure of consumer law has been actively discussed. It requires a detailed analysis of the legal status of the passenger of railway transport and the elimination of gaps in the national legislation in the specified area. In addition, the consumer’s right to receive a service is insufficiently implemented.Today, it is expedient to create an electronic database of passengers and railway transport. Taking into account the fact that the passenger’s data is already entered when buying a ticket, there is no need to accumulate extra information. This will allow to protect the rights of passengers, on the one hand, and on the other hand, it will lead to a reduction of corruption risks in the transport industry. This will allow, in particular, to restore tickets in case of their loss; to confirm the fact of passenger travel, ticket purchase, etc.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/52951
ISSN: 2307-3322
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ. Серія Право. Випуск 75. Том 1. - 2023

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
275690-Текст статті-635469-1-10-20230319.pdf302.18 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.