Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/53129
Title: Наукові підходи до проблеми девіантної поведінки неповнолітніх «групи ризику» в США
Authors: Козубовська, Ірина Василівна
Булеза, Богдана Ярославівна
Шип, Оксана Василівна
Keywords: девіантна поведінка, неповнолітні, група ризику, превентивна робота, наукові підходи, США, deviant behavior, adolescent, group of risk, preventive work, scientifi c approaches, USA
Issue Date: 2023
Citation: Козубовська ІВ, Булеза БЯ, Шип ОВ. Наукові підходи до проблеми девіантної поведінки неповнолітніх «групи ризику» в США. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: Педагогіка. Соціальна робота. 2023;1(52):64–8.
Series/Report no.: Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: В статті розглядаються деякі наукові підходи американських учених до проблеми девіантної поведінки неповнолітніх «групи ризику». Підкреслюється, що проблема девіантної поведінки є актуальною не тільки в Україні, але і в багатьох зарубіжних країнах, зокрема, в США. Стосовно неповнолітніх, схильних до девіантної поведінки, існують різні терміни («важковиховувані», «педагогічно занедбані», «дезадаптовані», «депривовані», «проблемні», «асоціальні», «з деструктивною поведінкою», «неповнолітні правопорушники», «делінквенти» та ін. Кожне з наведених понять відображає яку-небудь одну зі сторін девіантності, а не весь спектр її проявів. Поняття «неповнолітні правопорушники» і «делінквенти» виходять за рамки поняття «девіантна поведінка», оскільки пов'язані з порушенням тієї або іншої кримінальної статті, що зазвичай передбачає кримінальне покарання. Проте всі вони можуть бути віднесені до «групи ризику», оскільки їх схильність до девіантної поведінки є небезпечною для суспільства і для їх власного подальшого розвитку. Цей термін часто вживається як в українській, так і американській науковій літературі. Мета статті – проаналізувати деякі поширені в США теорії девіантної поведінки неповнолітніх. Використання таких методів дослідження, як вивчення наукової літератури, аналіз, систематизація, конкретизація, узагальнення дало можливість виявити і проаналізувати деякі теорії девіантної поведінки: аномії, соціальних умов девіантної поведінки, соціального контролю, інтеракціоністські теорії.
The article is dedicated to the problem of deviant behavior of children and adolescents. The worsening of social and economic situation in Ukraine has led to the number of children with deviant behavior being increased. This category of children due to certain circumstances in their lives is more than any other category exposed to negative external infl uences. Thus, the problem of fi nding eff ective ways for preventive work with them is actualised. Scientifi c researches show that very often young people, who have committed either crime or off ence, are referred to as the so-called «group of risk». Consequently, this issue has caused much debate on organising and provision of appropriate educational work to this group of population. The term «at-risk children» has been extensively used by Ukrainian and foreign scientists who’s views rest on the assumption that two important aspects of risk are to be considered: it is the risk to any society, because behaviour of such children is usually contrary to general norms and rules; it is the risk to children themselves, a threat to their health, their further personal development and even their life. Our views are grounded on the assumption that children at risk are the children who: are left without parental care; reside in socially disadvantaged families; have problems in the moral (sometimes physical or mental) development; experience violations in psychological and social adaptation; are characterized by displays of deviant behaviour. Recently, children from the zone of armed confl ict of the eastern part of Ukraine have joined this group. It is underlined that working with these children is extremely diffi cult. It’s a long and complicated process, because of diffi culties the professionals meet with in changing the personality of a child, who either has already had a negative life experience, or negative assessment of oneself and others, has suff ered from various forms of violence or is deprived of parental warmth, aff ection and feels unnecessary. Great attention to the problem of deviant behaviour and its prevention is paid in the USA. So, the aim of the study is to analyze the main American theories of deviations. Theoretical research methods have been used in this study: analysis of scientifi c sources, systematisation and generalisation of available data. The results of this investigation give possibility to state that many American scientists (Merton R, Parsons T., Rice F., Long N., Wood M.) made a great contribution to the research of the problem of deviations. They proposed diff erent scientifi c approaches and theories (anomie, social control, interactionism, etc.) of deviations and some ways of prevention.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/53129
Appears in Collections:Наукові публікації кафедри загальної педагогіки та педагогіки вищої школи

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
64-67.pdf538.33 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.