Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/53378
Title: USE OF GEOINFORMATION TECHNOLOGIES IN DISTANCE LEARNING OF FUTURE SPECIALISTS IN GEOGRAPHY
Other Titles: ВИКОРИСТАННЯ ГЕОІНФОРМАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ДИСТАНЦІЙНОМУ НАВЧАННІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ З ГЕОГРАФІЇ
Authors: Лета, Василь Васильович
Карабінюк, Микола Миколайович
Keywords: Інформаційні технології та навчання, дистанційне навчання; геоінформаційна система ArcGIS; навчальна дисципліна; фахівці з географії
Issue Date: Jun-2023
Publisher: Інститут цифровізації освіти НАН України
Citation: Leta V. V., Karabiniuk M. M., Mykyta M. M., Kachailo M. M. Use of geoinformation technologies in distance learning of future specialists in geography. Information Technologies and Learning Tools, 2023. Vol. 95(3), pp. 112–123. https://doi.org/10.33407/itlt.v95i3.5104
Abstract: Geoinformation technologies are an important element of professional education for future geographers and are widely used in their training program, at the same time geoinformation technologies depend on the participants` technical support in the educational process, both in fulltime education and distance learning. The article examines the specifics of the application of geoinformation technologies in the organization of distance learning on the example of certain disciplines of the curriculum of future geography specialists. The article identifies the advantages and disadvantages of distance learning on the example of the disciplines “Fundamentals of Geoinformatics” and “Cartography and GIS” studied by the students of the Department of Physical Geography and Efficient Environmental Management of the Faculty of Geography at Uzhhorod National University. The absolute advantages of this studying format for teachers are the ability to freely choose the necessary materials, academic mobility and a fundamentally new educational space. Students have the opportunity to master new disciplines in more comfortable conditions for them and in compliance with the principles of equality. At the same time, distance learning involves a wide application of an individual approach to each student, taking into account, in particular, the hardware and software necessary to work with GIS technologies.
Description: Геоінформаційні технології, що широко використовуються в навчальній програмі підготовки майбутніх географів, є важливим елементом їх професійної освіти, водночас їх використання залежить від матеріально-технічного забезпечення всіх учасників навчального процесу як за умов очного, так і дистанційного навчання. У статті розглянуто особливості застосування геоінформаційних технологій при організації дистанційної форми навчання на прикладі окремих дисциплін навчального плану майбутніх фахівців з географії. У статті визначено переваги та недоліки дистанційної форми навчання на прикладі вивчення дисциплін «Основи геоінформатики» та «Картографія і ГІС» студентами кафедри фізичної географії та раціонального природокористування географічного факультету Ужгородського національного університету. Для викладачів безумовними перевагами такого формату є можливість вільно обирати необхідні матеріали, академічна мобільність та принципово новий освітній простір. Студенти ж мають можливість опановувати нові дисципліни в більш комфортних для них умовах і з дотриманням принципів рівності. Водночас дистанційне навчання передбачає широке застосування індивідуального підходу до кожного студента, враховуючи, зокрема, його апаратне та програмне забезпечення, необхідне для роботи з ГІСтехнологіями.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/53378
Appears in Collections:Наукові публікації кафедри фізичної географії та раціонального природокористування

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
5104-4.pdfстаття591.79 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.