Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/54040
Title: Алегоричні протести національної еліти в Україні проти знищення козацької державності як вияв української державно-правової традиції
Other Titles: Allegorical protests of the national elite in Ukraine against the destruction of Cossack statehood as a manifestation of the Ukrainian state-legal tradition
Authors: Терлюк, І. Я.
Лепісевич, П.
Keywords: козацька державність, Гетьманщина, XVIIІ століття, алегоричні протести, державно-правова традиція, Cossack statehood, Hetmanship, 18th century, allegorical protests, state-legal tradition
Issue Date: 2023
Citation: Терлюк І. Я. Алегоричні протести національної еліти в Україні проти знищення козацької державності як вияв української державно-правової традиції/ І. Я. Терлюк, П. Лепісевич // Науковий вісник Ужгородського університету: серія: Право / голов. ред. Ю. М. Бисага – Ужгород, 2023. –Т.1. Вип. 76. – С. 67-72 . – Бібліогр.: с. 72 (11 назв). URL http://visnyk-pravo.uzhnu.edu.ua/article/view/281069/275202
Series/Report no.: Право;
Abstract: Висвітлюються питання алегоричних протестів української національної еліти останньої чверті XVIIІ ст. проти знищення козацької Гетьманщини. Проводиться думка, що такі протести були виявом української національної державно-правової традиції - українські інтелектуали обстоювали права українців на власну державність й історичний устрій у відповідності з їх внутрішнім світом й цінностями. Проаналізовано алегоричні протести в знакових творах тодішньої української національної еліти – І. Котляревського, В. Капніста, Я. Козельського, М. Козачинського, Г. Сковороди. Зроблено висновок, що протести українських інтелектуалів були співзвучні з головними настроями доби – «змаганням за правду» й «пізнанням істини», що проникнуті визвольним змістом, а особливо проголошенням «вольності» за найвищу цінність. Наголошено, що найвидатніші філософи доби руйнації козацької Гетьманщини - М. Козачинський і Г. Сковорода - основну увагу зосередили на обґрунтуванні необхідності збереження національної ідентичності. Перший – через ідею домінанти культури («Духовного дому») у національному житті, а другий – ідеалу свободи, рівності та братерства, що виражався у формулі т. зв. «Горної республіки». Обґрунтовано, що вказані мислителі у своїх творах переводили увагу із суспільних чинників на індивідуальні – нація бачилась їм не у «юрбі», а у самозбереженні вибраних, свідомих її представників. Акцентовано, що від чисельності національно свідомих членів суспільства об’єктивно залежить ефективність утвердження здорових народних поглядів на суспільно-політичний устрій, працю, щастя людей. Наголошено, що підґрунтям для зростання чисельності таких вибраних людей має стати освіта, самопізнання і моральне самовдосконалення кожної людини. У підсумку визнано, що алегоричні протести національної інтелігенції проти інкорпораційної політики імперської Росії усе ж зосереджувалися на надто вузькій, однак, саме потребі збереження національної ідентичності через ідею домінанти національної культури й ідеалу свободи, рівності та братерства.
Issues of allegorical protests of the Ukrainian national elite in the last quarter of the 18th century are highlighted. against the destruction of the Cossack Hetmanship. There is an opinion that such protests were a manifestation of the Ukrainian national state-legal tradition, Ukrainian intellectuals defended the rights of Ukrainians to their own statehood and historical system in accordance with their inner world and values.Allegorical protests in iconic works of the then Ukrainian national elite - I. Kotlyarevskyi, V. Kapnist, Ya. Kozelskyi, M. Kozachynskyi, G. Skovoroda - were analyzed. It was concluded that the protests of Ukrainian intellectuals were consonant with the main moods of the time – “competition for the truth” and “knowledge of the truth”, imbued with a liberating meaning, and especially the declaration of “freedom” as the highest value.It is emphasized that the most prominent philosophers of the era of the destruction of the Cossack Hetmanship, M. Kozachynskyi and H. Skovoroda, focused their attention on the justification of the need to preserve national identity. The first is through the idea of the dominant culture (“Spiritual Home”) in national life, and the second is the ideal of freedom, equality and fraternity, which was expressed in the formula of the so-called “Mountain Republic”. It is substantiated that the specified thinkers in their works shifted attention from social factors to individual factors - they saw the nation not in the “crowd”, but in the self-preservation of its chosen, conscious representatives. It is emphasized that the effectiveness of establishing healthy public views on the socio-political system, work, and happiness of people objectively depends on the number of nationally conscious members of society. It was emphasized that education, self-knowledge and moral self-improvement of each person should be the basis for the growth of the num-ber of such chosen people.As a result, it was recognized that the allegorical protests of the national intelligentsia against the in-corporation policy of imperial Russia still focused on a too narrow, however, precisely the need to preserve national identity through the idea of a dominant national culture and the ideal of freedom, equality and fraternity.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/54040
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ. Серія: Право. Випуск 76. Том 1. - 2023

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
281069-Текст статті-647701-1-10-20230602.pdf355.29 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.