Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/54057
Title: Конституційна гарантія доступності вищої освіти та принцип рівності: правовий аналіз на прикладі захисту прав соціально вразливих верств населення
Other Titles: The constitutional guarantee of access to higher education and the principle of equality: a legal analysis based on the example of the protection of the rights of socially vulnerable population groups
Authors: Пушкарьова, Н. Ф.
Keywords: право на освіту, вища освіта, рівний доступ до вищої освіти, соціально незахищені верстви населення, the right to education, higher education, equal access to higher education, socially vulnerable segments of the population
Issue Date: 2023
Citation: Пушкарьова Н. Ф. Конституційна гарантія доступності вищої освіти та принцип рівності: правовий аналіз на прикладі захисту прав соціально вразливих верств населення/ Н. Ф. Пушкарьова // Науковий вісник Ужгородського університету: серія: Право / голов. ред. Ю. М. Бисага – Ужгород, 2023. –Т.1. Вип. 76. – С. 109-115. – Бібліогр.: с. 114-115 (30 назв). URL http://visnyk-pravo.uzhnu.edu.ua/article/view/281102/275229
Series/Report no.: Право;
Abstract: Конституція України гарантує доступність і безоплатність вищої освіти, щоправда, далі уточнює, що громадяни мають право здобувати вищу освіту безкоштовно на конкурсній основі. Враховуючи те, що здобуття вищої освіти на платній основі є дорого вартісним, держава законодавчими актами зобов’язує себе забезпечити рівний доступ до вищої освіти соціально вразливим верствам населення. Подальшого роз’яснення в законодавстві про те, що ж мається на увазі під рівним доступом до вищої освіти для соціально вразливих верств населення не має, як і самого поняття «соціально вразливі верстви населення. Науковцями дано визначення поняття соціально вразливих верствам населення, а також визначено коло осіб, яких відносять до соціально вразливих верств населення. З огляду на те що до соціально вразливих верств населення відносять широке коло осіб зі спеціальним адміністративно-правовим статусом суб’єкта адміністративної опіки та з аналізу пільг у сфері вищої освіти, які адресовані не всім, кого можна віднести до них, вважаємо за доцільне на існування такого поняття, як: «суб’єкти адміністративної опіки у сфері вищої освіти», яке охоплюватиме осіб із соціально вразливих верств населення, яким надане право на безкоштовне здобуття вищої освіти та спеціальні умови участі у конкурсному відборі при вступі до закладу вищої освіти. В статті наведено приклади, які на нашу думку, можна трактувати як забезпечення рівного доступу до вищої освіти соціально вразливих верств населення. Також проаналізовано зміни в правовому забезпеченні рівного доступу до вищої освіти для соціально вразливих верств населення, наведено думки науковців стосовно даної теми. В даній роботі намагаємось дати відповідь про те, чи рівний доступ до вищої освіти для соціально вразливих верств населення не порушує конституційного принципу рівності всіх громадян здобувати вищу освіту безкоштовно на конкурсній основі. Вища освіта звичайно не є завершальним етапом у навчанні людини, адже зараз у всіх на устах «освіта протягом життя», але вища освіта є важливою складовою у становленні особистості, як професіонала і як людини. Забезпечення ж рівного доступу до вищої освіти для соціально вразливих верств населення є проявом соціальної держави, якою є Україна.
The Constitution of Ukraine guarantees the availability and free of charge of higher education, however, it further specifies that citizens have the right to obtain higher education free of charge on a competitive basis. Taking into account the fact that obtaining higher education on a fee-based basis is expensive, the state, by legislative acts, undertakes to ensure equal access to higher education for socially vulnerable sections of the population. There is no further clarification in the legislation about what is meant by equal access to higher education for socially vulnerable segments of the population, as well as the very concept of «socially vulnerable segments of the population. Scientists have given a definition of the concept of socially vulnerable strata of the population, as well as defined the circle of persons who are classified as socially vulnerable strata of the population. In view of the fact that the socially vulnerable population includes a wide range of persons with a special administrative-legal status of the subject of administrative guardianship and from the analysis of benefits in the field of higher education, which are not addressed to everyone who can be attributed to them, we consider it reasonable to exist such a concept as: «subjects of administrative guardianship in the field of higher education», which will include persons from socially vulnerable strata of the population, who are granted the right to free higher education and special conditions for participation in competitive selection upon admission to a higher education institution. The article provides examples that, in our opinion, can be interpreted as ensuring equal access to higher education for socially vulnerable segments of the population. Changes in the legal provision of equal access to higher education for socially vulnerable sections of the population are also analyzed, and the opinions of scientists on this topic are given. In this work, we try to answer whether equal access to higher education for socially vulnerable population segments does not violate the constitutional principle of equality of all citizens to obtain higher education for free on a competitive basis.Higher education is certainly not the final stage in a person’s education, because now everyone is talking about «lifelong education», but higher education is an important component in the formation of an individual, as a professional and as a person. Ensuring equal access to higher education for socially vulnerable sections of the population is a manifestation of the social state that Ukraine is.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/54057
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ. Серія: Право. Випуск 76. Том 1. - 2023

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
281102-Текст статті-647805-1-10-20230603.pdf246.11 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.