Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/54602
Title: Дидактичний підхід до розвитку дошкільника в сенсорно-пізнавальному просторі
Other Titles: Didactic approach to the development of preschool students in the sensory-cognitive space
Authors: Шикітка, Галина Миколаївна
Маляр, Любов Василівна
Keywords: сенсорно-пізнавальний простір, логіко-математичний розвиток, заклад дошкільної освіти, дошкільник, освітній процес, дидактичні ігри, sensory-cognitive space, logicalmathematical development, preschool education institution, preschooler, educational process, didactic games
Issue Date: 2023
Citation: Шикітка Г.М., Маляр Л.В. Дидактичний підхід до розвитку дошкільника в сенсорно-пізнавальному просторі. Інноваційна педагогіка. 2023. Вип.57. Т. 2. С. 221–225.
Series/Report no.: Інноваційна педагогіка;
Abstract: У статті висвітлено основні аспекти дидактичного підходу до розвитку дошкільника в сенсорно-пізнавальному просторі. Визначено, що Базовий компонент дошкільної освіти передбачає підготовку дитини до систематичного навчання в умовах Нової української школи (НУШ), тобто формування у неї життєвої компетентності та навчальних навичок: мотивації, саморегуляції, комунікативних вмінь, пізнавальної діяльності. Встановлено, що Базовий компонент дошкільної освіти визначає здатність дитини у сенсорно-пізнавальному просторі як здатність до аналізу, синтезу, порівняння, узагальнення та самоконтролю; використання власних сенсорних систем у логіко-математичній та дослідницькій діяльності, орієнтація сенсорних процесів в органах чуття, сприйняття, увага до пізнання об’єктів навколишнього середовища, диференціація сенсорних норм за уподобаннями щодо форми, розміру, кольору, положення в просторі. Виділено навички дитини, які формуються у процесі логікоматематичної та пізнавальної діяльності. З’ясовано, що завданнями логіко-математичного розвитку є тренування логічних навичок розумової діяльності та вміння розуміти і простежувати причинно-наслідкові зв’язки явищ і робити прості висновки з таких причин. Виокремлено функції засобів навчання у логіко-математичному розвитку дошкільника. Визначено, що велике значення в логіко-математичному розвитку дошкільнят мають дидактичні ігри, а саме у формуванні логіко-математичної компетентності, за допомогою якої діти самостійно пізнають довкілля, можуть застосовувати набуті знання та вміння в практичній діяльності, що розвиває розумові процеси, мовленнєву діяльність, збагачує словниковий запас. Встановлено, що розвиток дошкільника у сенсорно-пізнавальному просторі спрямований на поглиблення змісту дошкільної освіти, формування у дітей пошуково-дослідницьких умінь, базових математичних уявлень, цілісного світогляду та компетентної поведінки в різних життєвих ситуаціях.
The article highlights the main aspects of the didactic approach to preschooler development in the sensory-cognitive space. It was determined that the basic component of preschool education involves preparing a child for systematic learning in the conditions of the New Ukrainian School (NUS), that is, the formation of life competence and learning skills: motivation, self-regulation, communication skills, cognitive activity. It was established that the Basic component of preschool education defines the child's ability in the sensory-cognitive space as the ability to analyze, synthesize, compare, generalize, and self-control; the use of one's own sensory systems in logico-mathematical and research activities, the orientation of sensory processes in the senses, perception, attention to the knowledge of environmental objects, the differentiation of sensory norms according to preferences regarding shape, size, color, position in space. The child's skills, which are formed in the process of logical-mathematical and cognitive activities, are highlighted. It was found that the tasks of logical-mathematical development are the training of logical skills of mental activity and the ability to understand and trace the causeand-effect relationships of phenomena and draw simple conclusions from such reasons. The functions of teaching aids in the logico-mathematical development of a preschooler are highlighted. It was determined that didactic games are of great importance in the logical-mathematical development of preschoolers, namely in the formation of logical-mathematical competence, with the help of which children independently learn about the environment, can apply the acquired knowledge and skills in practical activities that develop mental processes, speech activity, enriches the vocabulary. It has been established that the development of a preschooler in the sensory-cognitive space is aimed at deepening the content of preschool education, the formation of children's search and research skills, basic mathematical concepts, a holistic worldview and competent behavior in various life situations.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/54602
Appears in Collections:Наукові публікації кафедри загальної педагогіки та педагогіки вищої школи

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
45.pdf253.34 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.