Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/54686
Title: Інформаційна безпека як стан
Other Titles: Information security as a special state
Authors: Кононенко, В. П.
Здоровко, С. С.
Корольова, А. Є.
Keywords: інформаційний суверенітет, інформаційна безпека НАТО, гібридна війна, information sovereignty, NATO information security, hybrid warfare
Issue Date: 2023
Citation: Кононенко В. П. Інформаційна безпека як стан/ В. П. Кононенко, С. С. Здоровко, А. Є. Корольова // Науковий вісник Ужгородського університету: серія: Право / голов. ред. Ю. М. Бисага – Ужгород, 2023. –Т.2. Вип. 76. – С. 244-250. – Бібліогр.: с. 249-250 (22 назв). URL http://visnyk-pravo.uzhnu.edu.ua/article/view/281737/275951
Series/Report no.: Право;
Abstract: Статтю присвячено вивченню проблеми національної та міжнародної інформаційної безпеки, якає частиною загальної міжнародної безпеки та, на відповідному рівні, галуззю національної безпеки. Новітні загрози призвели до того, що зазначеним питанням почали опікуватись і регіональні міжнародні організації, і військово-політичні, такі, як ЄС та НАТО. Інформаційний суверенітет держави – це її верховенство в інформаційній сфері на власній території та можливість безперешкодно та незалежно надавати об’єктивну інформацію про особливості внутрішньої та зовнішньої політики та події всередині держави назовні. При цьому верховенство держави в інформаційній сфері означає правове регулювання інформаційної діяльності, спрямоване на забезпечення конкуренції, безпеки та захисту економічних і соціальних інтересів держави, суспільства, прав та законних інтересів, життя і здоров’я людини шляхом законодавчого встановлення і контролю ліцензійних чи інших умов такої діяльності. Впровадження умов для інформаційної діяльності повинне забезпечувати дотримання принципів свободи вираження поглядів і переконань, свободи поширення, обміну та отримання інформації, права на інформацію, відкритості та доступності інформації, достовірності і повноти інформації, захищеності особи від втручання в її особисте та сімейне життя. Інформаційну безпеку треба розуміти як стан, при якому за допомогою національних та міжнародних ресурсів забезпечується захист від інформаційного впливу на свідомість особи та суспільства, унеможливлюється інформаційний вплив на прийняття рішень державними інститутами, а також недоторканість приватних і державних цифрових баз даних, можливість їх швидкого відновлення у випадку протиправного посягання і забезпечення покарання зловмисників. На міжнародному рівні стан інформаційної безпеки передбачає захист від інформаційного впливу на свідомість суспільства та прийняття рішень державами та міжнародними організаціями, а також недоторканість приватних, державних та міжнародних цифрових баз даних, можливість їх швидкого відновлення у випадку протиправного посягання і забезпечення покарання суб’єктів таких посягань.
The article is devoted to the study of the problem of national and international information security. Itis part of general international security and, at the corresponding level, a branch of national security. The latest threats led to the fact that regional international organizations, such as the EU and military-political organizations - NATO, began to take care of the mentioned issue.Information sovereignty is the supremacy of the state in the information sphere on its own territory. As well as the opportunity to freely and independently provide objective information about the peculiarities of internal and external policy and events within the state to the outside world.The supremacy of the state in the information sphere means the regulation of information activities aimed at ensuring the security and protection of the economic and social interests of the state, society, rights and legitimate interests, human life and health. This is done through the legislative establishment and control of licensing or other conditions of such activity. The implementation of conditions for information activity must ensure compliance with the principles of freedom of expression of views and beliefs, freedom of distribution, exchange and receipt of information, right to information, openness and availability of information, reliability and completeness of information, protection of a person from interference in his personal and family life.Ensuring information security in the state directly affects the economic, military and political spheres of its life. Legal uncertainty at the global level and the lack of unified positions forces state governments to form digital security policies at the national level.The informational component is a part of modern hybrid wars – both as a cover and as a means of direct influence on the enemy.Information security should be understood as a state in which, with the help of national and international resources, protection against informational influence on the consciousness of individuals and society is ensured, and informational influence on decision-making by state institutions is prevented. As well as the inviolability of private and state digital databases, the possibility of their quick recovery in the event of illegal encroachment and ensuring the punishment of perpetrators is guaranteed.At the international level, the state of information security involves protection against informational influence on public consciousness and decision-making by states and international organizations. As well as the inviolability of private, state and international digital databases, the possibility of their quick recovery in case of illegal encroachment and ensuring the punishment of the subjects of illegal encroachments.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/54686
ISSN: 2307-3322
Appears in Collections:Право. Випуск 76. Том 2. - 2023

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
281737-Текст статті-649370-2-10-20230614.pdf342.36 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.